Winst = totale omzet - totale operationele kosten (ingrediënten + salarissen + huur + andere uitgaven) Winstmarge = (winst / totale omzet) x 100%
In de horeca wordt over het algemeen uitgegaan van een brutowinstmarge van 70 procent. Bij het berekenen van de verkoopprijs, zet je de verkoopprijs op 100 procent, want dit is het bedrag dat je van de klant wil krijgen.
De norm van winstgevendheid verschilt per branche; 5 à 10% is over het algemeen een gezond getal. In de dienstensector zien wij de hoogste percentages, in de industrie liggen de cijfers het laagst. Natuurlijk is het prachtig als je winstgevendheid hoog is en iedere geïnvesteerde euro zoveel mogelijk oplevert.
De optelsom van alle verkochte artikelen x de prijs = de omzet. Omzet is hetgeen dat verkocht is in een bepaalde periode ongeacht de betalingsmethode. Het maakt dus niet uit of gasten direct betaald hebben of een factuur toegestuurd krijgen (debiteuren).
Rekenvoorbeeld: een gemiddeld café-restaurant met 100% full-service concept en 70 zitplaatsen haalde voor de Coronacrisis een gezond rendement van 10% bij een omzet van €35.000 per maand (€420.000 per jaar).
Hij vertelt dat voor dranken de regel geldt dat je van elke euro aan omzet zo'n 80 cent moet overhouden. Dat is dan de brutowinst, daar moeten nog de kosten voor personeel en de vaste lasten (zoals huur van het pand) vanaf. De hoge marges gelden niet alleen voor wijn.
Stel dat u € 5.000 aan kosten heeft in het eerste jaar dat u ondernemer bent. En dat u maandelijks € 1.900 netto wilt verdienen, dus € 22.800 netto per jaar. U heeft dan in elk geval een minimale jaaromzet nodig van € 27.800 (exclusief btw).
Een definitieve waardebepaling gebeurt aan de hand van een uitgebreid onderzoek, maar er zijn voor de horeca twee vuistregels die aangehouden kunnen worden voor een grove indicatie: Vier tot vijf keer de nettowinst van het horecabedrijf. Of jaaromzet = verkoopwaarde, met een marge van 0,8 of 1,2 keer de jaaromzet.
Meubels en matrassen De winstmarges zijn 80% en meer. Koop ze alleen tijdens de uitverkoop of onderhandel. Zoek op internet, als je de fabricagenummers, weet naar lagere prijzen. Cosmetica De meeste cosmetica zijn gemaakt van olie en nog wat goedkope ingrediënten.
De gemiddelde winst (GW) is het verschil tussen de verkoopprijs (P of GO) en de kostprijs (GTK).
De winstmarge bereken je met de volgende rekensom: trek de kosten af van de omzet. Het bedrag dat uit deze rekensom komt deel je door de omzet. Dat cijfer doe je maal 100%.
Er komen gemiddeld 30 klanten per dag.
De gemiddelde prijs van een driegangenmenu in Nederlandse restaurants ligt op 27,45 euro. Nederland is hiermee het duurste land van West-Europa. België volgt op de tweede plek met een prijs die 2,50 euro lager ligt dan in Nederland: 24,95.
Voor een ruimte met een koopprijs van € 1 miljoen komt dat neer op een aanbetaling van € 100.000 tot € 200.000. Zodra je een ruimte hebt, zul je renovaties moeten uitvoeren om bepaalde zaken te repareren en/of de ruimte aan te passen aan je wensen.
Goodwill in de horeca kent vele definities maar is het best te omschrijven als het verschil tussen de waarde van de inventaris/huurderbelang en de waarde van het geheel bij verkoop op de markt. Goodwill is ook wel te omschrijven als de contante waarde van de overwinst van de onderneming.
Over de gemiddelde kosten van een horecapand schrijft Lightspeed het volgende: “Als je een pand koopt, moet je rekenen op een aanbetaling van 10% tot 20%. Voor een ruimte met een koopprijs van 1 miljoen euro komt dat neer op een aanbetaling van 100.000 tot 200.000 euro.”
Over het bedrag tussen de € 50.000 - € 100.000 van je vermogen betaal je 0,59% belasting. Over het bedrag daarboven tot €1.000.000 betaal je 1,40% belasting. Over het bedrag boven €1.000.000 betaal je 1,76% belasting.
Het gemiddelde salaris voor een zelfstandig ondernemer (m/v) in Nederland is € 4.106 per maand.
Zzp'ers verdienen gemiddeld minder met hun werk als zelfstandige dan zmp'ers. Het jaarinkomen als zelfstandige van een zzp'er (voor wie het zzp-inkomen het hoofdinkomen is) bedroeg in 2020 gemiddeld 39,5 duizend euro. Voor zmp'ers lag dit op 61,9 duizend euro.
Van Iwaarden: “Wij kijken naar de inkoopprijs, exclusief btw, en zetten de wijn dan in een categorie, bijvoorbeeld tussen de 5 en 10 euro of tussen de 40 en 100 euro. Per categorie passen we de marges iets aan, de range loopt van ongeveer 30 tot 60%.”
De verkoopprijs is opgebouwd uit de netto inkoop- of productieprijs + de kosten + de nettowinst + de btw. Om van een bepaald artikel de verkoopprijs te bepalen beginnen we dus bij de netto inkoopprijs van een product. De netto inkoopprijs is de prijs exclusief btw.