Of dat nu in de stad is of wanneer je een moeilijker pad hebt, de Sandero Stepway is er voor gemaakt. De Dacia Sandero Stepway is leverbaar als TCe 90 GPF benzine en als TCe 100 GPF Bi-Fuel. De Bi-Fuel variant zorgt voor lagere kosten zonder in te leveren op comfort en gebruiksgemak.
Kortom, uw Dacia is geschikt voor alle brandstoffen vanaf Euro95.
Bijna alle benzineauto's kunnen met Euro 95 overweg, maar sommige oudere of sportieve auto's en motoren hebben brandstof met octaangetal 98 nodig.
Je kunt niet alleen in het instructieboekje van jouw auto vinden welke brandstof er in de auto moet, maar ook op het klepje voor de tankdop.
Superbenzine (Euro 98) heeft een hoger octaangetal dan gewone (Euro 95), wat betekent dat de motor met deze brandstof beter onder zwaardere omstandigheden kan presteren (door minder snel ongewenst te ontbranden onder druk). Het gaat dus niet over exact dezelfde brandstoffen.
Ja, dat mag zeker. Benzines kun je in elke verhouding met elkaar mengen. Je motor moet wel geschikt zijn om deze verschillende benzines (met verschillend octaangetal) te verbranden.
Staat uw merk er niet tussen en wordt nabij de tankklep of in het instructieboekje niets gezegd over E10? Dan adviseren wij u, uw leverancier te vragen of uw voertuig geschikt is voor E10. Indien u niet weet of uw voertuig geschikt is voor E10, adviseren wij u een benzine E5 met zelfde of hogere octaangetal te tanken.
Het kan natuurlijk ook voorkomen dat je per ongeluk SuperPlus 98 benzine tankt in een Euro95-Tank of andersom. Dan is dit over het algemeen geen probleem. De getallen 95 en 98 staan voor het octaangetal. Hoe hoger het octaangetal, hoe later de benzine uit zichzelf ontbrandt.
Euro 95 is namelijk vervangen door E10 en Super Plus 98 door E5. Het verschil: '95' en '98' zijn octaangetallen die de klopvastheid van de benzine aanduiden, terwijl 'E10' en 'E5' de maximale hoeveelheid toegevoegde ethanol weergeven. E10 mag maximaal tien procent ethanol bevatten en E5 maximaal vijf procent.
Uw auto moet loodvrije benzine hebben met minimaal 95 octaan. Méér octaan is dan nooit bezwaarlijk. Euro98 E5 benzine is in veel gevallen een premium benzine van een duurdere kwaliteit en bij sommige merken zelfs zonder bio-ethanol.
Automobilisten hebben dus goede redenen om te kiezen voor Euro 98 (E5) in plaats van Euro 95 (E10). Zo loopt over het algemeen je motor soepeler en zuiniger. Daarbij kunnen veel oudere auto's niet tegen de hoeveelheid ethanol in Euro 95. Niet als ze ermee rijden en niet als de auto voor langere tijd stilstaat.
Het verschil tussen Euro 95 en Super 98 benzine
Dit heeft te maken met het productieproces. Om het hogere octaangehalte te bereiken moet de brandstof meer bewerkt worden. Dat leidt tot een hogere prijs. Omdat Super 98 onder hogere druk en temperatuur ontvlamt, moet je het zien als een andere type brandstof.
E10 wordt Super E10 of Super 95 E10 genoemd. Euro 95 wordt Super of Super 95 in Duitsland of Super E5, Super 95 E5, Super 95 Oktan, Super bleifrei, Superbenzin of E5 Eurosuper genoemd. Daarnaast is er ook SuperPlus 98 (Super Plus 98/98 Oktan), dit is een reguliere premium-brandstof (geen E10-variant).
De gewone Sandero is 4,07 meter lang, de Sandero Stepway 4,09 meter. Dat verschil in lengte zit volledig in de koetswerkaankleding: beide Dacia's hebben namelijk een even grote koffer. Die is 320 liter groot met de achterbank rechtop, 1.200 liter groot met de achterbank neergeklapt.
Ook heeft hij een actieradius van meer dan 1.300 met beide tanks gecombineerd: 50 liter voor de LPG-tank en 50 liter voor de benzinetank.
Gemiddeld gebruikt de Sandero 7,6 liter autogas per 100 km, wat overeenkomt met 1 op 13,2. Iets zuiniger dan de Sandero Stepway in de AutoWeek Duurtest liet noteren, namelijk 1 op 12,7. Kostentechnisch kan je het verbruik van de Sandero Bi-Fuel vergelijken met een benzineauto die ruwweg 1 op 30 rijdt.
Als je auto ouder is dan het bouwjaar 2000, dan is je auto niet geschikt voor E10 benzine. De benzine kan zelfs schadelijk zijn voor je auto.
Vrijwel alle auto's kunnen rijden op E10. Slechts 10% van de benzinemotoren zijn niet geschikt voor E10 benzine. Hiervoor wordt geadviseerd om Euro 95 of 98 te gaan tanken. Er zijn ook brandstofadditieven die u kunt toevoegen aan de E10 benzine.
De technische problemen met E10-benzine
Ethanol bindt vocht en verzuurt, met als gevolg dat de houdbaarheid van de benzine achteruit gaat. Ook 'vreet' ethanol aan rubber en kunststof onderdelen die hier niet bestand tegen zijn. De meest voorkomende technische problemen zijn: Rubberaantasting.
En een te hoog watergehalte in de brandstof kan er voor zorgen dat de alcohol met het water neerslaat en op de bodem van de tank nestelt. Dit mengsel is corrosief voor metalen, en dat wil je niet. Tank je dus Euro95 (E10) tankt maar weinig rijdt, kan dat slecht zijn voor de tank en/of brandstofsysteem van je auto.
Volgens de ANWB grijpen jaarlijks gemiddeld 14.000 mensen naar de verkeerde vulslang tijdens het tanken. Dat zijn er bijna 40 per dag!
Merk je niets en rij je na het tanken weg van het tankstation, dan begint de motor na een paar honderd meter te sputteren, daarna stopt hij vanzelf. Niets anders dan de pechhulp inschakelen. Als je merkt dat je ter plekke benzine in een dieselauto hebt gegoten, mag je de motor absoluut niet starten.
Alle nieuwere auto's kunnen met E10 benzine overweg, maar dit is niet voor alle oudere auto's het geval. Ongeveer 10 procent van de benzineauto's in Nederland kunnen niet draaien op E10 benzine. Dit betekent dat bij deze auto's gekozen moet worden voor E5 benzine. Bij twijfel is het beter om te kiezen voor E5 benzine.
Check of je motor geschikt is voor E10 benzine
Het is dus goed om te weten of je motorfiets geschikt is voor E10-benzine. Daar kom je achter door contact op te nemen met de motorzaak of de fabrikant. Je kunt dat ook zelf nagaan via e10check.nl.
Als de tank bijna leeg is, is er meer ruimte voor vocht om te condenseren. Als dit vocht bevriest, kan het de brandstofleidingen blokkeren en het brandstofsysteem beschadigen. Door de tank minimaal tot 5 liter gevuld te houden, vermindert dit het risico op bevriezing.