Staat uw oldtimer dus langere tijd stil dan is het sowieso aan te raden om een premium benzine te tanken, met een zo laag mogelijk alcoholgehalte (Super 98, V-power, Excellium e.d.). Er zijn leveranciers die additieven voor E10 aanbieden, speciaal ontwikkeld om de schadelijke effecten op oldtimers tegen te gaan.
In E10 benzine zit slechts 90% benzine en 10% Bio-ethanol. Eigenlijk verschilt dit niet veel met Euro 95 waar al een beetje bio-ethanol bijzit. Toch kan E10 benzine een groot verschil maken voor je auto. Als je auto ouder is dan het bouwjaar 2000, dan is je auto niet geschikt voor E10 benzine.
Voorheen was de belangrijkste aanduiding het octaangetal (ook wel bekend als de klopvastheid van benzine). In Nederland was dit Euro 95 of Euro 98. Bijna alle benzineauto's kunnen met Euro 95 overweg, maar sommige oudere of sportieve auto's en motoren hebben brandstof met octaangetal 98 nodig.
Veel klassieke auto's lopen goed op 95, mits de ontsteking goed is afgesteld. Over het algemeen moet dit voor E95 wat later zijn, zodat er geen spontane verbranding optreedt. Super 98 heeft een hoger octaan gehalte en is voor veel klassiekers vaak beter.
E5: iets duurder, iets zuiniger
E5 bevat maximaal 5 procent ethanol en is dus vergelijkbaar met het oude Euro95. Aan de pomp wordt het ook wel aangeduid als Euro 98/E5. Het is iets duurder dan E10, maar ook iets zuiniger door de hogere energiedichtheid.
Als jouw auto geschikt is voor de brandstof met 10 procent ethanol, kun je dat gerust tanken. Maar er zijn gevallen waarin je soms beter Euro 98 (E5) kunt tanken in plaats van Euro 95 (E10), ook als je auto voor beide brandstoffen geschikt is.
Op zich is dat mogelijk, maar het is dan niet uitgesloten dat u motormanagementstoringen krijgt omdat het motormanagement voortdurend inspuiting en ontsteking moet aanpassen en dat kan zien als een storing.
Staat uw oldtimer dus langere tijd stil dan is het sowieso aan te raden om een premium benzine te tanken, met een zo laag mogelijk alcoholgehalte (Super 98, V-power, Excellium e.d.). Er zijn leveranciers die additieven voor E10 aanbieden, speciaal ontwikkeld om de schadelijke effecten op oldtimers tegen te gaan.
Sommige mensen denken dat hun auto beter presteert als ze voor euro 98 kiezen, maar dat is een hardnekkige mythe. Je leest het goed: euro 98 tanken is niet noodzakelijk beter voor je motor. Als je motor gemaakt is om op euro 95 te functioneren, dan garandeert alleen euro 95 optimale prestaties.
De ethanol is de boosdoener, dus het simpelste en beste advies is: tank altijd 98-octaan-benzine zonder toegevoegde ethanol. Lang niet elke 98-benzine is ethanolvrij. De E5 sticker aan de pomp zegt weinig omdat dit staat voor maximaal 5 procent ethanol.
Euro98 benzine is beter bekend als de premium benzine. Alle auto's kunnen op euro98 rijden en sommige kunnen alleen hierop op rijden. Een goed voorbeeld hiervan zijn sportauto's, voor deze auto's wordt door de fabrikant voorgeschreven dat er euro98 getankt moet worden.
U kunt niet alleen in het instructieboekje van uw auto vinden welke brandstof er in uw auto moet, maar ook op het klepje voor de tankdop.
Een auto die geschikt is voor E10 kan ook E5 benzine tanken. Bij oudere voertuigen kan ethanol in E10 benzine problemen veroorzaken. Het kan bijvoorbeeld de aluminium onderdelen in de auto aantasten. Ook sommige slangen en afdichtingen kunnen door de toevoeging van extra bio ethanol worden aangetast.
E10 benzine tanken kan problemen veroorzaken, zo kan er roest en oxidatie ontstaan in het motorblok en in de tank. Daarnaast kunnen rubberen leidingen worden aangetast en opgelost door het hogere percentage ethanolgehalte.
Jouw auto functioneert het beste op de brandstof waar deze voor is gemaakt. Het betekent dus niet dat als jij euro 98 tankt in een auto waar euro 95 voor wordt geadviseerd dat de auto beter functioneert. Je kan dus gewoon euro 95 benzine tanken voor de beste prestaties als dit bij jouw auto wordt aangegeven!
Het zal je niet verbazen dat je motor daar een heel stuk blijer van wordt. Afgezien daarvan heeft Shell V-Power Benzine ook drie keer meer wrijvingsverminderende moleculen en een hoger octaangetal van minimaal 98 in plaats van 95. Ook dat helpt de prestaties van de motor en de efficiënte nog verder te verbeteren. '
Het verschil tussen Euro 95 en Super Plus 98 is het octaangetal, wat de zogenaamde klopvastheid aangeeft. Hoe hoger de klopvastheid van benzine, des te minder snel zal de brandstof spontaan, vóór de onstekingsvonk, ongecontroleerd ontbranden. Dat verschijnsel wordt ook detonatie of pingelen genoemd.
Men noemt de in % uitgedrukte verhouding tussen het gehalte octaan en heptaan het octaangetal. Volgens de Europese richtlijn heeft benzine SP98 een octaangetal van 98 en is het samengesteld uit 98% octaan en 2% heptaan; benzine SP95 heeft een octaangetal van 95 en is samengesteld uit 95% octaan en 5% heptaan.
De meeste benzineauto's rijden probleemloos op Euro 95 E10. Of uw voertuig kan rijden op Euro 95 E10 kan je online controleren. Doe de check voor je auto op e10check.nl. Daarnaast kan je ook in de handleiding van je auto kijken of navraag doen bij je autodealer.
Voor mens, milieu én machine. Aspen 4 is geschikt voor grasmaaiers, tuintractoren, golfwagens, grondfrezen, aggregaten, pompen en andere viertaktmachines waarin gewone benzine gebruikt wordt.
Loodhoudende benzine bestaat niet meer. Ze is officieel van de planeet verjaagd, zo meldt UNEP, het Milieuprogramma van de Verenigde Naties. Volgens de organisatie zouden zo jaarlijks meer dan 1,2 miljoen levens kunnen worden gered, maar zou ook meer dan 2.400 miljard dollar worden uitgespaard.
Shell V-Power reinigt nu 100% de belangrijkste motoronderdelen zoals inlaatkleppen en/of brandstofinjectoren1 en herstelt daardoor tot 100% van de motorprestaties2. Door altijd Shell V-Power te gebruiken kies je voor onze beste reiniging en bescherming van je motor.
Maar LET OP: De auto kan hierna niet voor langere tijd stil staan. De benzine kan de motor(onderdelen) aantasten. TIP: Vul de auto na een aantal ritten of na lang rijden bij met E5 benzine op deze manier verlaagd u het ethanolgehalte in de tank en ontstaat er geen schade.
Tegenwoordig zijn vrijwel alle benzineauto's voorzien van een motormanagementsysteem die tijdens de verbranding controleert of er benzine 95 of 98 is getankt. De motor maakt zo optimaal gebruik van het beschikbare octaangetal. Wat heb je nodig? Is je auto geschikt voor SP95 dan kan je altijd SP98 tanken.
Vrijwel alle auto's kunnen rijden op E10. Slechts 10% van de benzinemotoren zijn niet geschikt voor E10 benzine. Hiervoor wordt geadviseerd om Euro 95 of 98 te gaan tanken.