Een hybride of plug-in hybride motorrijtuig heeft geen apart tarief motorrijtuigenbelasting. De motorrijtuigenbelasting die u moet betalen, wordt dus op dezelfde manier berekend als voor alle andere niet-hybride motorrijtuigen.
De motorrijtuigenbelasting voor een plug-in hybride auto is in 2023 en 2024 nog de helft van die van een benzinemodel. In 2025 ga je het volledige bedrag betalen.
Een hybride of semi-elektrische wagen verbruikt minder dan een auto op benzine of diesel. Hoeveel zuiniger de wagen om gaat met de brandstof verschilt per model. Het verbruik ligt 8% tot 55% lager. Bij gebruik in de stad is het verschil het grootst, omdat de elektrische aandrijving dan het beste tot z'n recht komt.
Behalve oldtimers van veertig jaar of ouder zijn ook volledig elektrische auto's en andere voertuigen zonder directe CO2-uitstoot (zoals elektrische motoren, bussen en vrachtwagens) vrijgesteld van MRB. Dit is een tijdelijke maatregel van de Rijksoverheid om het gebruik van elektrische voertuigen te stimuleren.
Minder wegenbelasting
Ondanks dat je geen subsidie kunt ontvangen voor je hybride auto, heeft deze auto wel andere belastingvoordelen. Een hybride auto is namelijk een stuk schoner en zuiniger dan de brandstofauto.
Als de wegenbelasting verandert dan is dat vrijwel altijd een verhoging van het tarief. Ook in 2023 is dat het geval. Er is een nieuw belastingplan en in dit plan is besloten dat de wegenbelasting in 2023 met 4,75% omhoog gaat.
Kortom: wil je nog genieten van de 100% fiscale voordelen van een hybride wagen, dan bestel je best voor 1 januari 2023. Overweeg je de aankoop van een bedrijfswagen die rijdt op fossiele brandstoffen (dit geldt ook voor plug-in hybrides), dan bestel je die beter voor 1 juli 2023.
Het rijbereik: Lange afstanden afleggen met hybride
Het rijbereik verschilt natuurlijk per model, maar een gemiddelde hybride auto kan in totaal, dus met een volle tank brandstof én een volgeladen accu, tussen de 400 en 700 kilometer rijden zonder tussentijds te hoeven stoppen.
Een hybride auto premie is duurder dan een auto met diesel- of benzinemotor. Er geldt een hogere aanschafprijs voor een hybride auto, en verzekeraars realiseren zich ook dat reparatiekosten hoger oplopen. Dit komt met name door de dure accu die in een elektrische of hybride auto zit.
Hybrides mogen nog tot 2035 verkocht worden, maar alleen als die 'een aanzienlijke afstand kunnen rijden zonder uitstoot uit de uitlaat'. In 2035 moet de brandstofmotor dan als het goed is helemaal uit het nieuwe aanbod verdwenen zijn.
Voordelen van hybride auto's
de elektromotor ondersteunt de verbrandingsmotor, waardoor je minder brandstof verbruikt en je steentje bijdraagt aan een beter milieu. je accu opladen is veel goedkoper dan een tank benzine of diesel, dus dankzij de ondersteunende elektromotor zijn je gereden kilometers veel goedkoper.
Hybride wagens met ≤ 45 g/km CO₂-uitstoot zijn 100% aftrekbaar.Hybride wagens met ≥ 200 g/km CO₂-uitstoot zijn 40% aftrekbaar.Het gemiddelde aftrekpercentage voor hybride wagens is 95%.
Plug-in hybride auto's blijven 100% fiscaal aftrekbaar, zolang ze voldoen aan verschillende regels. Zo moeten ze bijvoorbeeld minder dan 50g/km CO2 uitstoten op de gecombineerde cyclus en een verhouding van ten minste 0,5 kWh/100 kg tussen de batterijcapaciteit en het voertuiggewicht voorleggen.
De wegenbelasting wordt per 2025 verhoogd naar 25% van het reguliere tarief en 100% vanaf 2026.
Is hybride rijden goedkoper? In aanschaf is een hybride auto vaak duurder dan een auto die volledig op brandstof rijdt. Maar door de korting op de motorrijtuigenbelasting (mrb) en de lagere verbruikskosten haal je de hogere aanschafkosten er makkelijk uit.
Afhankelijk van het model kunt u voor het routineonderhoud van uw hybride auto ongeveer €150 tot €250 verwachten om de 15.000 km. Algemeen onderhoud is iets duurder, maar de tarieven blijven vergelijkbaar of lager dan die voor benzine- of dieselauto's.
Hybride wagens met ≤ 45 g/km CO₂-uitstoot zijn 100% aftrekbaar. Hybride wagens met ≥ 200 g/km CO₂-uitstoot zijn 40% aftrekbaar. Het gemiddelde aftrekpercentage voor hybride wagens is 95%.
Meest betrouwbaar: Lexus CT (2011 - heden) en Toyota Yaris Hybrid (2011 - heden) - 100% betrouwbaarheid. Meest betrouwbaar: Suzuki Celerio (2015 - heden) - betrouwbaarheid 98,9%. Meest betrouwbaar: Skoda Rapid (2012 - 2019) - 99,4% betrouwbaarheid. Meest betrouwbaar: Kia Soul (2014 - 2019) - 100% betrouwbaarheid.
Wegenbelasting betaalt u per maand of per kwartaal. De gemiddelde kosten? Houd rekening met €20 tot €60 per maand aan wegenbelasting.
Voor een bestelauto op benzine van bijvoorbeeld 1200 kg – type Volkswagen Caddy bijvoorbeeld – moet je als particulier €364 per jaar afdragen aan de fiscus. Rijd je op diesel? Dan is dat zelfs €1.000. Als ondernemer betaal je €304 per jaar wegenbelasting, ongeacht de brandstof.
Kijk wat je kunt verwachten in deze jaren en daarna als je elektrisch rijdt. Voor elektrische auto's geldt een vrijstelling van de wegenbelasting, en dat blijft zo tot aan 2025.