Tank ethanolvrij De ethanol is de boosdoener, dus het simpelste en beste advies is: tank altijd 98-
Wat heb je nodig? Is je auto geschikt voor SP95 dan kan je altijd SP98 tanken. Dit wel zonder dat je er meer voordeel uithaalt, je zal enkel meer betalen. Maar SP 95 tanken in een wagen met een motor uitgerust voor SP 98 is te vermijden.
Dat euro 98 beter is voor de motor, is een hardnekkige mythe. Je auto zal niet beter presteren als je kiest voor deze brandstof. Is een motor gemaakt om op euro 95 te functioneren, dan garandeert alleen euro 95 optimale prestaties. Geeft de tankdop niet weer welk type benzine je moet tanken?
E10 tanken is beter voor het milieu, maar er zitten nog wel wat beperkingen aan het gebruik van E10. Het grote voordeel van E5 benzine is dat het geschikt is voor alle benzineauto's. Het verbruik van E5 is lager dan E10, dus je doet met een tank E5 net iets langer.
Fabel! E10 is weliswaar de vervanger van Euro 95, echter is deze brandstof niet hetzelfde. De brandstof Euro 95 is per oktober 2019 vervangen door E10, misschien heb je het daarom al gezien of zelf getankt.
E10 benzine bevat 10% bio-ethanol en is gemaakt van onder andere suiker en tarwe. E10 benzine mag dan wel beter zijn voor het milieu, maar dit is in een aantal gevallen niet zo voor uw auto. E10 trekt meer vocht aan en dit is schadelijk voor andere de injectoren.
Benzine 95 of 98: zuiniger
Het schijnt dat bij het gebruik van Euro 98 (E5) de auto zuiniger rijdt dan bij E 10 of Euro 95 het geval is. Behalve het zuiniger lopen van de motor, draait deze ook soepeler. Of dit ook daadwerkelijk bij jouw auto het geval is, zul je dit moeten uitproberen.
Welke benzine is zuiniger? Volgens diverse onderzoeken is E5 zo'n 2 procent zuiniger dan E10. De brandstofprijs is dus wat hoger, maar de auto rijdt op E5 zuiniger.
Niet geschikt voor E10
Alle benzineversies geproduceerd vanaf 1 januari 2011 zijn geschikt. Mits voertuig niet is gemodificeerd en bij het onderhoud en de reparatie originele onderdelen zijn gebruikt.
Geen zorgen, je kunt E5 en E10 zonder problemen mengen in je tank. Het enige waar je op moet letten is dat E10 een beetje agressiever is door het hogere percentage bio-ethanol.
Verschil E5 of E10
E10 is geschikt voor 90% van de benzineauto's. Voor auto's die niet geschikt zijn, vaak oudere modellen, raadt de ANWB aan om Euro 98 (E5) te tanken. Als dit niet beschikbaar is, kies dan voor SuperPlus 98 of een premium brandstof.
Euro 95 E10 beschadigt de motoren van geschikte voertuigen niet.
Hoe weet ik of ik E5 of E10 moet tanken? Nu sta je bij de pomp, heb je de stickers in de tankdop gecheckt en weet je nog steeds niet of je E5 of E10 moet tanken. Het kiezen tussen E5 en E10 (Euro98 en Euro95) benzine kan soms verwarrend zijn. Het verschil hiertussen heeft invloed op de compatibiliteit met voertuigen.
Euro 98/E5 heeft naast een hoger octaangetal ook een aantal additieven die aan de mix toegevoegd zijn. Deze additieven zouden volgens brandstof fabrikanten een positief effect hebben op de levensduur van de motor. En het verbruik zou daarmee ook beter zijn waardoor de auto beter kan presteren en dus langer meegaat.
Euro98 E5 benzine is in veel gevallen een premium benzine van een duurdere kwaliteit en bij sommige merken zelfs zonder bio-ethanol. Uw auto zou daardoor een paar procent zuiniger op kunnen rijden maar zal vermoedelijk niet de meerprijs kunnen compenseren. Maar technisch dus geen enkel bezwaar.
Ja, dat mag zeker. Benzines kun je in elke verhouding met elkaar mengen.Je motor moet wel geschikt zijn om deze verschillende benzines (met verschillend octaangetal) te verbranden.
In de regel zijn het de sportwagens die euro 98 nodig hebben, omdat deze wagens hoger in toeren gaan. Ook vintage wagens verdragen 98 vaak goed, omdat ze beter functioneren op loodhoudende benzine.
Tank je E10-benzine in een motorfiets waarin eigenlijk geen E10 mag, dan kan de ethanol de brandstofleidingen, brandstofpomp en zelfs de motor beschadigen. Niet direct overigens, maar wel op de langere termijn.
Het octaangetal geeft aan hoe goed de benzine bestand is tegen vroegtijdige ontbranding (kloppen). Super 95 bevat 95% octaan en 5% heptaan, terwijl Super 98 98% octaan bevat. Hoe hoger het octaangetal, hoe beter de brandstof bestand is tegen kloppen, wat kan leiden tot een efficiëntere verbranding in bepaalde motoren.
Het verschil tussen de twee soorten benzine zit hem in het octaangehalte: 95 procent of 98 procent. Hoe meer brandstof wordt bewerkt om dat hogere octaangehalte te bereiken, hoe duurder het ook is.
Toch kan het gunstig zijn om op diesel of LPG te rijden in plaats van op benzine, als je zeer veel kilometers per jaar maakt (dan bedoelen we zo'n 20.000 tot 30.000 km per jaar of meer). Deze twee brandstofsoorten zijn namelijk goekoper dan benzine maar je betaalt wél flink meer motorrijtuigenbelasting (MRB).
Kenners hebben daarbij een voorkeur voor BP. Ook bij enkele kleine merken als Tamoil, OK, ango en bij regionale aanbieders als Berkman en Joontjes is de 98-benzine ethanolvrij. Nog een stapje beter is de 102-octaan-benzine van TanQyou; die is gegarandeerd ethanolvrij.
E5 is beter dan E10. Zo loopt over het algemeen je motor soepeler en zuiniger. Daarbij kunnen veel oudere auto's niet tegen de hoeveelheid ethanol in E10. Niet als ze ermee rijden en niet als de auto voor langere tijd stilstaat.
En een te hoog watergehalte in de brandstof kan er voor zorgen dat de alcohol met het water neerslaat en op de bodem van de tank nestelt. Dit mengsel is corrosief voor metalen, en dat wil je niet. Tank je dus Euro95 (E10) tankt maar weinig rijdt, kan dat slecht zijn voor de tank en/of brandstofsysteem van je auto.