De strategie geeft richting en houvast.Een strategie geeft richting aan keuzes om dingen wel of niet te doen. Het geeft richting aan activiteiten. Een strategisch plan beschrijft de aanpak en wijze waarop de doelen bereikt gaan worden. Een plan van aanpak (actieplan).
Strategie is een door een organisatie gekozen koers die is gericht op de verwezenlijking van de door haar geformuleerde doelstellingen. Hierbij wordt rekening gehouden met de lange termijn afstemming tussen de eigen organisatie en de externe omgeving.
Strategie is de kunst van toekomstgerichte keuzes maken en deze vervolgens met succes uitvoeren. Bij het ontwikkelen van een strategie gaat het per definitie om 'fit': hoe past wat een organisatie te bieden heeft in de omgeving. Daarbij kan sprake zijn van 'push'- en 'pull'strategieën.
Een bedrijfsstrategie verwatert immers waar je bij staat. Bij het bepalen, formuleren en uitvoeren van je organisatiestrategie spelen drie issues: hoe positioneer je je in de markt (positionerings strategie), het proces van strategie ontwikkeling (formuleren) en de strategie executie (implementatie).
Een goede strategie is uitvoerbaar voor de onderneming, de te nemen strategische stappen zijn een logische uitbouw van tenminste een aantal sterktes van de onderneming. Een team managers voor wie de realisatie van de strategie samenvalt met hun persoonlijke doelstellingen, ook in termen van beloning.
De meeste organisaties beschrijven in hun visiedocument ook de doelstellingen die ze willen halen, de doelstellingen die logisch voortvloeien uit de visie, ook wel de strategie genoemd.
Strategie als PLOT; bij deze benadering van strategie wordt het strategisch proces als een spel tussen concurrenten beschouwd. Er is geen sprake van een vastomlijnd doel. De strategie is om de concurrent altijd te slim af te zijn.
Kortom, strategie is van cruciaal belang voor het succes van een organisatie. Het bepaalt de richting van de organisatie, kan leiden tot een concurrentievoordeel en beter rendement op investeringen, kan helpen om te gaan met veranderingen in de omgeving en moet goed worden geïmplementeerd om succesvol te zijn.
als trefwoord met bijbehorende synoniemen: strategie (zn) : aanpak, beleid, draaiboek, koers, plan, plan de campagne, tactiek.
Het bestuur is het orgaan dat de strategie bepaalt, de raad van commissarissen houdt daarop toezicht en de algemene vergadering van aandeelhouders (AVA) kan haar opvattingen daarover tot uitdrukking brengen door uitoefening van de aan haar in wet en statuten toegekende rechten.
Wat zijn strategische doelstellingen? Strategische doelstellingen geven aan welke verandering er zou moeten plaatsvinden. Welk resultaat of effect is er bereikt aan het einde van de beleidsperiode? Deze doelstellingen beschrijven dus vooral het wat en niet het hoe.
Met een visie, missie en strategie breng je focus aan in je bedrijfsactiviteiten. Het helpt je bij het maken van keuzes, zodat je weet wat je wel en niet gaat doen. Hiermee motiveer je je medewerkers. Ze weten wat er van hen wordt verwacht en welke kant het bedrijf opgaat.
Strategische vragen dwingen je om uit te zoomen en naar het grotere plaatje te kijken. Bij dit soort vragen gaat het om het proces van strategisch denken. Met zaken als de lange termijn doelen, het in beeld brengen van de belangen die er zijn en het in kaart brengen van de prioriteiten.
Wat is de Mintzberg 5P Strategy? De Canadese managementwetenschapper Henry Mintzberg onderscheidde in 1987 vijf visies op de strategie voor organisaties, die hij 5 P's of Strategy (5 P's van strategie) noemt. Het gaat om Plan, Pattern, Position, Perspective en Ploy.
Onder strategische onderwerpen verstaan wij onderwerpen die pas op de lange termijn spelen, maar wel grote gevolgen kunnen hebben voor de organisatie.
Organisatiestrategie is de koers die de organisatie als geheel aanhoudt. Interessant vragen hierbij zijn bijvoorbeeld: Hoe zet de organisatie middelen in en welke effecten bereikt ze daarmee? (Middelen zijn bijvoorbeeld grondstoffen, maar ook mensen (human resource), machines en geld.)
De visie bepaal je als eerste. Hierin kijk je naar wat je met je onderneming wilt bereiken. Vanuit daar kun jij een missie gaat uitstippelen.
De afdeling Strategie is verantwoordelijk voor al het strategisch beleid. Denk hierbij o.a. aan gebiedsplannen, huurbeleid, prestatieafspraken met gemeenten, huisvesting van kwetsbare doelgroepen, duurzaamheid en brede advisering van de raad van bestuur.
Wij streven ernaar om een duurzamere en betere toekomst te creëren voor iedereen. Om een verschil te maken in de levens van mensen, in gemeenschappen en voor onze planeet door op de juiste manier zaken te doen. Door beter te doen als bedrijf, kunnen we bijdragen aan een sterkere, duurzamere toekomst voor ons allemaal.
Een bedrijfsstrategie is de algemene aanpak die een onderneming hanteert om haar doelstellingen en missie te realiseren. Het is een plan voor hoe de onderneming zich zal ontwikkelen en groeien, en hoe zij haar doelen zal bereiken.
Om de engagement van een medewerker te maximaliseren, maken we een onderscheid tussen 3 typen doelstellingen: business doelstellingen, persoonlijke doelstellingen korte termijn en persoonlijke doelstellingen lange termijn.
Die zijn specifiek, meetbaar, acceptabel, realistisch en tijdgebonden. Lees hier meer over het SMART formuleren van je doelen.
Ontwikkel een plan—Identificeer wat je moet doen om je doelen te bereiken. Voeg hier een tijdlijn aan toe en communiceer duidelijk over rollen en verantwoordelijkheden. Voer het plan uit en beheer het—De uitvoering van een plan zet ideeën om in zinvolle actie. Implementeer je plan en houd je voortgang bij.