4-takt scooters hebben een smering van het motorblok door middel van olie dat rechtstreeks in het motorblok wordt gedaan, hierdoor is er enkel Euro 98 Ongelood Benzine (E5) nodig bij het tanken van de scooter.
De meeste scooters van tegenwoordig die op benzine rijden, rijden op Euro 95 E5 of Euro 98 E5. Het verschil tussen E10 en E5 benzine is het percentage bio-ethanol.
De scooter zal slechter gaan starten en inhouden, het verbruik wordt hoger en uiteindelijk kan de scooter zelfs weigeren te starten. Om dit te voorkomen kan het beste brandstof met een hoger octaangetal getankt worden. Euro 98 is de beste optie.
We raden aan om benzine te tanken met maximaal 5% bio-ethanol oftwel E5-benzine. Dit kan zowel euro-95 als euro-98 zijn. Wanneer de gebruikelijke Euro95 (E5) niet beschikbaar is zal Euro98 (E5) als alternatief wel altijd beschikbaar zijn en zult u noodgedwongen over moet stappen op Euro98 (E5).
De E10 benzine is slecht voor je brommer of scooter, ongeacht of het een snorscooter of bromscooter is, omdat onderdelen in het motorblok, maar ook de benzinetank zelf wanneer deze van metaal is, kunnen gaan roesten en oxideren. Rubber lost zelfs op door het hogere ethanolgehalte.
Wij raden aan om voor je scooter alleen (waar beschikbaar) Euro95 E5 of Euro98 E5 te tanken om enige schade te voorkomen. Onze voorkeur ligt altijd bij Euro98 E5 benzine voor je scooter omdat deze benzinesoort minder octaan bevat en dit is beter voor de motor van je scooter.
Er zijn eenvoudige manieren om te bepalen of het een 2- of 4-takt-motor is: - Kijk naar de tankdop. Voor een tweetaktmotor kan de originele tankdop een brandstof- en oliemengselmengverhouding (25: 1, 40: 1, enz.) Of een benzine- en oliesymbool weergeven.
E5: iets duurder, iets zuiniger
E5 bevat maximaal 5 procent ethanol en is dus vergelijkbaar met het oude Euro95. Aan de pomp wordt het ook wel aangeduid als Euro 98/E5. Het is iets duurder dan E10, maar ook iets zuiniger door de hogere energiedichtheid.
Het grote verschil tussen E10 en E5 benzine is het percentage bio-ethanol. E5 benzine bevat maximaal 5 procent bio-ethanol en E10 benzine maximaal 10 procent. Het gaat dus niet over het maximaal percentage ethaan. Dit wordt ook na 1 oktober 2019 gewoon aangegeven met Euro95 en Euro98.
Op zich is dat mogelijk, maar het is dan niet uitgesloten dat u motormanagementstoringen krijgt omdat het motormanagement voortdurend inspuiting en ontsteking moet aanpassen en dat kan zien als een storing.
E5 en E10 met elkaar mengen
Heel af en toe mengen kan dus geen kwaad, maar doe dit niet met regelmaat. Mensen denken vaak dat E10 benzine slecht is voor de motor. Dat hoeft niet zo te zijn, maar wel als jouw auto ouder is dan het jaar 2000. In dat geval is hij namelijk niet gemaakt om E10 benzine te kunnen verduren.
U kunt niet alleen in het instructieboekje van uw auto vinden welke brandstof er in uw auto moet, maar ook op het klepje voor de tankdop.
Benzine 4 takt scooter: doorgaans Euro95
In tegenstelling tot de 2 takt modellen, heb je voor 4-takt scooters geen mengselsmering nodig. Iedere 4 takt scooter kan op Euro95 benzine rijden.
Vanaf 1 oktober 2019 wordt Euro 95 E5 vervangen door Euro 95 E10. Het percentage bio-ethanol in de benzine wordt dan verhoogd van maximaal 5% naar maximaal 10%. De voornaamste reden voor de bijmenging van bio-ethanol is het verminderen van de CO₂-uitstoot.
Je kunt Aspen gebruiken in alle machines waarin je gewone benzine of diesel tankt.
Het verschil tussen euro 95 en 98
Euro 95 en 98 bestaan allebei uit een mix van octaan en heptaan. Euro 95 bevat 95 procent octaan – vandaar dus de naam – en 5 procent heptaan. Tank je euro 98, dan draait je motor op een mengsel van 98 procent octaan en 2 procent hectaan.
E10 wordt Super E10 of Super 95 E10 genoemd. Euro 95 wordt Super of Super 95 in Duitsland of Super E5, Super 95 E5, Super 95 Oktan, Super bleifrei, Superbenzin of E5 Eurosuper genoemd. Daarnaast is er ook SuperPlus 98 (Super Plus 98/98 Oktan), dit is een reguliere premium-brandstof (geen E10-variant).
Als jouw auto geschikt is voor de brandstof met 10 procent ethanol, kun je dat gerust tanken. Maar er zijn gevallen waarin je soms beter Euro 98 (E5) kunt tanken in plaats van Euro 95 (E10), ook als je auto voor beide brandstoffen geschikt is.
E10 is weliswaar de vervanger van Euro 95, echter is deze brandstof niet hetzelfde. De brandstof Euro 95 is per oktober 2019 vervangen door E10, misschien heb je het daarom al gezien of zelf getankt.
Het zal je niet verbazen dat je motor daar een heel stuk blijer van wordt. Afgezien daarvan heeft Shell V-Power Benzine ook drie keer meer wrijvingsverminderende moleculen en een hoger octaangetal van minimaal 98 in plaats van 95. Ook dat helpt de prestaties van de motor en de efficiënte nog verder te verbeteren. '
E10 benzine verbrand namelijk anders dan Euro95. Als je E10 benzine erin gooit kunnen de rubberen slangen, essentiële onderdelen en pakkingen van je auto beschadigen. Dit gebeurt niet na één keer, maar het is wel slim om geen E10 benzine te tanken. Vooral niet als je auto ouder is dan het jaar 2000.
Superplus 98 is loodvrij. Daarnaast heeft deze brandstof een octaangetal van 98. Hierdoor presteert de motor van uw auto beter in zwaardere omstandigheden. Denk hierbij aan een autorit door de bergen tijdens de vakantie of het trekken van een aanhanger of caravan.
Is een 2-takt of 4-takt motor beter? Een 4-takt motor is zuiniger, stiller, milieuvriendelijker en betrouwbaarder. Vanwege de strengere milieuregels mogen er in bepaalde gemeenten geen 2-takt motoren meer de weg op, nog een reden om te kiezen voor een 4-takt motor.
Vanaf 1 januari 2018 mag jouw scooter of brommer niet meer rijden in de bebouwde kom als hij niet aan de milieueisen voldoet. Het gaat hierbij om zowel 2-takt als 4-takt brommers met een DET van voor 2011.
Gebruik alleen loodvrije benzine met een minimaal octaangetal van 90 RON voor uw 2-taktmengsel. Denk er aan dat het zelfgemaakte mengsel niet langer dan enkele weken houdbaar is, door oxidatie van de benzine. De Euro 95 benzine van voorheen bevat nu 10% ethanol. Daarom de nieuwe naam E10.