Kies dus voor een kwalitatieve tweetakt motorolie. Gebruik alleen loodvrije benzine met een minimaal octaangetal van 90 RON voor uw 2-taktmengsel. Denk er aan dat het zelfgemaakte mengsel niet langer dan enkele weken houdbaar is, door oxidatie van de benzine.
De juiste benzine voor je 2-takt scooter
Kies bij voorkeur voor Euro 95 E5 of Euro 98 E5. In E10 zit een hogere concentratie ethanol. Dit zorgt ervoor dat de temperatuur erg hoog wordt in de motor. Dit kan schade veroorzaken op termijn.
Aspen 4 gebruik je in alle viertakt machines op benzine. Zoals een grasmaaier, trilplaat of aggregaat.
Beter voor milieu en gebruiker
De uitstoot van een 4-takt motor is ongeveer 8 keer minder (-88%) dan een vergelijkbare 2-takt motor en voldoet daarmee ruimschoots aan de eisen met betrekking tot de uitstoot van schadelijke stoffen. Bij een 2-takt machine komt 20% van de benzine onverbrand in de uitlaat.
Viertaktmotoren zijn vaak iets zwaarder. Ze trekken iets minder hard op (dit is vooral het geval met oude motoren, tegenwoordig is er nauwelijks nog verschil) Ze vragen iets meer onderhoud dan tweetaktmotoren (mede door de gevoelige kleppen) In sommige gevallen hebben ze een minder hoge topsnelheid.
Voor een tweetaktmotor kan de originele tankdop een brandstof- en oliemengselmengverhouding (25: 1, 40: 1, enz.) Of een benzine- en oliesymbool weergeven. - Zoek naar labels die de apparatuur identificeren (bijv. "Viertakt" of "gebruik geen brandstofmengsel").
Welke benzine is geschikt voor het mengsel? Gebruik een merkbenzine met een octaangetal van minimum 90 RON. Dit is de gewone superbenzine voor auto's die je in het tankstation vindt. Voor de bescherming van de gezondheid en het milieu raden wij aan loodvrije benzine te gebruiken.
In tegenstelling tot de 2 takt modellen, heb je voor 4-takt scooters geen mengselsmering nodig. Iedere 4 takt scooter kan op Euro95 benzine rijden. Dit is ook nog eens een zuinige optie. Gemiddeld rijd je met Euro95 1 op 50.
Bijna alle benzineauto's kunnen met Euro 95 overweg, maar sommige oudere of sportieve auto's en motoren hebben brandstof met octaangetal 98 nodig.
Ja, dat mag zeker.
De juiste benzine voor je 2-takt scooter
Kies bij voorkeur voor Euro 95 E5 of Euro 98 E5. In E10 zit een hogere concentratie ethanol. Dit zorgt ervoor dat de temperatuur erg hoog wordt in de motor.
Het octaangehalte bij Euro98 ligt iets hoger maar vormt geen enkel probleem voor een 2-takt of 4-takt scooter.
Grasmaaiers zijn nagenoeg altijd voorzien van 4-takt motoren en werken op loodvrije benzine. Aspen 4 is te gebruiken in alle viertaktmotoren waarin Euro 98 ongelood gebruikt wordt.
Aspen 4 is de meest hoogwaardige kwaliteit benzine die op dit moment technisch haalbaar is.
Qua brandstof is er ook een verschil: Een 2 takt motor loopt op een mengsmering; dat is benzine en olie in één. Een viertaktmotor loopt op pure benzine maar de motor heeft daarbij evengoed ook olie nodig.
Veel nieuwe benzine grasmaaiers beschikken over een 4 takt motor. Bij dit type motor wordt aangeraden om loodvrije benzine 98 te tanken. Euro 95 realiseert namelijk een slechtere verbranding, dit verhoogt weer het risico op het snel stukgaan van de ontstekingskaars.
Beter voor het milieu
E10 bevat meer bio-ethanol en dus minder fossiele brandstof. E10 is dus beter voor het milieu en goedkoper dan E5, maar door de grotere hoeveelheid bio-ethanol kan E10 niet voor alle auto's gebruikt worden.
E10 tanken is beter voor het milieu, maar er zitten nog wel wat beperkingen aan het gebruik van E10. Het grote voordeel van E5 benzine is dat het geschikt is voor alle benzineauto's. Het verbruik van E5 is lager dan E10, dus je doet met een tank E5 net iets langer.
Bij een 4-takt motor hoeft er geen olie aan de brandstof toegevoegd te worden om het motorblok te smeren. De draaiende delen worden namelijk gesmeerd door de olie in het motorblok zelf. Dit is bij de 2-takt techniek niet mogelijk omdat de carter ruimte en de verbrandingskamer niet gescheiden zijn.
Het maakt niet uit of je een 2-takt of 4-takt scooter hebt. Wij raden altijd aan om een premium benzine te tanken. Mocht dit niet beschikbaar zijn, kies dan voor E5.
Op het ogenblik dat er sprake is van tweetakt olie in de benzine van een viertakt motor zal de motor onregelmatig gaan lopen. Dit wordt veroorzaakt door het feit dat de benzine niet meer goed kan verdampen.
Er bestaan grofweg twee verschillende types benzine grasmaaiers, al dan niet in 2takt (tweetakt) of 4takt (viertakt) uitvoering: gazonmaaiers en zitmaaiers. Deze laatste zijn weer onder te verdelen in: frontmaaiers, zij-lossers, achtervangers en ruw terreinmaaiers.
Gebruik de 2-takt olie voor een 2-taktmotor en visa versa. 4-takt olie verbrandt minder snel in tegenstelling tot 2-takt olie. Gebruik je 4-takt olie in een 2-taktmotor, dan leidt dat tot ernstige aanslag op de motor. 2-takt olie smeert niet voldoende om een 4-taktmotor soepel te laten verlopen.
2-takt olie smeert niet voldoende om een 4-taktmotor soepel te laten verlopen. Het gebruik van 2-takt olie in een 4-taktmotor betekent dus veel rookvorming, slijtage van de motoronderdelen en uiteindelijk het vastlopen van de motor.