Motorrijtuigenbelasting (wegenbelasting) Belasting zware motorrijtuigen (Eurovignet) Belasting op personenauto's en motorrijwielen (bpm) Bijtelling voor privégebruik auto van de zaak.
Over de aanschafprijs van nieuwe personenauto's heft de Nederlandse overheid altijd btw (21 procent) en bpm (belasting van personenauto's en motorrijwielen; volgens meerdere tariefschijven, elektrische auto's tot 2025 uitgesloten). Als je als particulier een auto koopt, dan betaal je beide belastingen.
Bpm is de belasting van personenauto's en motorrijwielen. Koopt u in Nederland een personenauto, motor of een bestelauto? Of importeert u een personenauto, motor of bestelauto? Dan betaalt u onder andere bpm.
Deze overgangsregeling geldt voor voertuigen uit het bouwjaar 1987 en ouder (tot 40 jaar). De overgangsregeling houdt in dat deze voertuigen totdat ze 40 jaar oud zijn in aanmerking komen voor het kwarttarief MRB over het hele kalenderjaar 2022, met een maximum van € 131.
Wilt u weten hoeveel motorrijtuigenbelasting u moet betalen? Dat kan met het hulpmiddel Motorrijtuigenbelasting berekenen. De motorrijtuigenbelasting voor een vrachtauto vindt u in de tabellen bij Motorrijtuigenbelasting vrachtauto.
Een benzineauto is altijd het goedkoopst qua wegenbelasting welke gevolgd wordt door de gas (LPG) en op de laatste plek komt de diesel. Hoe zwaarder de auto, hoe groter de verschillen in prijs worden tussen benzine en diesel. Een lichte auto is veel goedkoper in wegenbelasting vergeleken met een zware auto.
Rekenvoorbeeld autokosten
De variabele autokosten zijn afhankelijk van het gebruik van de auto. Bij 8.500 kilometer per jaar zijn de variabele kosten van een miniklasse auto afgerond € 167,50 per maand (23,6 cent x 9.000/12) en de vaste kosten € 172,50. In totaal € 340 per maand.
De officiële benaming voor wegenbelasting is motorrijtuigenbelasting (mrb). U betaalt deze belasting wanneer u een auto of een ander voertuig op uw naam heeft staan.
Plug-in hybride: belastingvoordeel
Een plug-in hybride auto heet ook wel een plug-in hybrid electric vehicle (PHEV). Eigenaren van een plug-in hybride auto krijgen 50% korting op de motorrijtuigenbelasting. Dit geldt alleen voor auto's met een minimale CO2-uitstoot die niet meer is dan 50 gram per kilometer.
Motorrijtuigenbelasting betalen via automatische incasso of met rekening. Het bedrag wordt rond de 28e van de maand afgeschreven.
De gemiddelde kosten voor de wegenbelasting liggen tussen de € 20,- en € 60,- per maand.
Motorrijtuigenbelasting (MRB) is een indirecte belasting die onder meer in Nederland wordt geheven op het bezit van een motorvoertuig jonger dan 40 jaar. Het is dus een houderschapsbelasting. Een populaire benaming is wegenbelasting.
In 1995 veranderde deze regeling: iedere auto werd belastingvrij als hij 25 jaar oud was. Dan kon je een auto officieel een oldtimer noemen, en werd hij veelal alleen nog ingezet voor hobbymatig gebruik.
Tweedehands auto's worden soms contant betaald, maar ook via overschrijvingen. Doe overschrijvingen in principe nooit vooraf of zonder de auto te hebben gezien en een duidelijke afspraak met de verkoper te hebben gemaakt. Gebruik bij overschrijvingen alleen te volgen transfers met bijbehorende documentatie.
2025 is een overgangsjaar waarin je een korting van 75 procent op de wegenbelasting krijgt. Vanaf 2026 betaal je het volledige tarief.
Les 1: De btw-auto wint het van de marge-auto
En omdat de btw al is voldaan, kun je die als ondernemer niet nogmaals terugkrijgen via de fiscus. Op de factuur staat dan ook: 0% btw. Een btw-auto is, je raadde het gezien de naam al, een occasion waarover nog nooit btw is betaald.
Kortom, de nadelen van een hybride auto zijn: Een caravan of aanhanger trekken kan lastig zijn. In sommige gevallen kunnen er geen trekhaak gemonteerd worden. Opladen bij thuislader of oplaadpunt kan prijzig zijn.
Het grootste voordeel dat een hybride auto heeft is het relatief lage brandstofverbruik. Hybride auto's zijn daarmee een stuk milieuvriendelijker dan brandstof auto's. Door de verminderde uitstoot van deze auto's kan je profiteren van financiële voordelen, zoals een lager verbruik.
Hoe lang gaat een hybride auto mee? De verwachte levensduur van een hybride auto is te vergelijken met iedere andere 'normale' auto. Je mag ervan uitgaan dat je hybride auto ongeveer 15 jaar meegaat.
De hoogte van de belasting is afhankelijk van het gewicht van de auto, de provincie waarin je woont en de gebruikte brandstof. Voor een benzineauto betaal je een behapbaar bedrag, maar rijden op diesel wordt zwaar belast. Het grote verschil in wegenbelasting geeft vaak de doorslag bij de aankoop van een auto.
Voor een voertuig dat rijdt op benzine betaal je minder wegenbelasting dan een voertuig dat rijdt op diesel. Rijd je in een elektrische auto? Dan hoef je tot 2020 helemaal geen wegenbelasting te betalen. Voor plug-inhybride auto's betaal je de helft van het tarief van wegenbelasting voor brandstofauto's.
Groningse autobezitters betalen het meest aan opcenten
Voor een dieselauto van 1 200 kilogram betaalt de Groningse autobezitter in totaal zo'n 323 euro per kwartaal aan wegenbelasting. In vergelijking met de goedkoopste provincie, Noord-Holland, scheelt dat 17,57 euro.
Op nummer 1 staan onze vrienden van BMW. In de eerste 10 jaar dat die auto rondrijdt, ben je als eigenaar bijna 18.000 dollar kwijt. Dat is met een gemiddeld jaarkilometrage en regulier onderhoud. Mercedes, Cadillac, Volvo en Audi completeren de top 5.
Kies jij ervoor om niet de auto, maar de trein te pakken naar je werk, dan kost een enkeltje 13,55 euro. Op een dag zou je een retourtje dus ruim 27 euro kosten, zo'n tientje meer dan wanneer je met de auto gaat. Ook hier geldt dat eventuele kosten van een busrit niet worden meegerekend.
Hoeveel het kost om een auto te verzekeren, verschilt per persoon. Dit hangt af van onder andere de dekking, het aantal schadevrije jaren, de waarde van de auto en de woonplaats. Houd rekening met minimaal 30-40 euro per maand, maar dit kan oplopen tot meer dan 100 euro per maand.