Bekende METRO Group-bedrijven zijn: Levensmiddelen- en groothandelsactiviteiten. Metro Cash&Carry en Makro Cash&Carry (alleen Europese vestigingen). Dit is de grootste activiteit en behaalt een omzet van ongeveer 37 miljard euro, inclusief Real.
De Makro- en Metro-filialen van ons land zijn verkocht aan het Luxemburgse bedrijf Bronze Properties (portfolio-investeerder) en retail partner GA Europe. Dat werd vanmorgen meegedeeld tijdens de bijzondere ondernemingsraad.
De Belgische Makro- en Metrowinkels werden in juni nog overgenomen door investeerder Bronze Properties. Wat de nieuwe eigenaar met de winkels van plan was, was toen nog niet duidelijk. Hij kreeg tijd om een toekomstplan uit te werken.
Verkoop Makro België
Vorige maand stootte Metro namelijk Makro België af, eveneens een dochterbedrijf dat ondanks reorganisaties al jaren grote verliezen lijdt. Metro verkocht de Belgische dochter met 2000 werknemers en een omzet van 650 miljoen euro aan One Square Advisors en GA Europe.
Berlijn heeft een groot en goedgeregeld openbaarvervoernetwerk dat dagelijks ruim 1,35 miljoen passagiers vervoert. Alle wijken van de stad zijn met elkaar verbonden door trams, bussen, S-Bahn (de bovengrondse sneltrein) en door de metro. De metro wordt hier de U-Bahn genoemd. Dit staat simpelweg voor Untergrundbahn.
METRO Group is een groot Duits detailhandelsbedrijf dat actief is in de groot- en detailhandel. Het bedrijf is in 1996 ontstaan na de fusie van Kaufhof Holding AG en Asko Deutsche Kaufhaus AG.
Openbaar vervoer
Het gratis reisproduct geldt voor al het OV in Berlijn en Brandenburg, dus zowel voor de bussen en metro's als voor de treinen.
Geschiedenis. De eerste metro ter wereld reed in Londen; de lijn werd op 10 januari 1863 geopend. Deze eerste metro, in het Verenigd Koninkrijk 'Underground' genoemd, werd getrokken door een stoomlocomotief.
Met een maximumsnelheid van 100 km/h is het metronetwerk van Doha een van de snelste met autonome stellen ter wereld.
Rennes is de kleinste stad met een eigen metronetwerk. Dagelijks maken 140.000 mensen een rit met de metro.
Shanghai Metro. Met 423 km aan spoor, is de Shanghai Metro de langste metro ter wereld en hij blijft groeien (877 km gepland voor 2020). Per dag verwerkt het netwerk 6,5 miljoen passagiers.
9-euro ticket succes
Het 9-euro ticket werd geïntroduceerd in juni en was qua reizigersaantallen een doorslaand succes. Maar liefst 52 miljoen tickets zijn de afgelopen drie maanden verkocht in Duitsland. Volgens de vereniging van transportbedrijven VDV leidde het 9-euro ticket tot een miljard extra reizen per maand.
Het ticket is persoonsgebonden en geldig van de eerste tot en met de laatste dag van elke maand en kost 9 euro voor deze periode. Het kan worden gebruikt in het plaatselijk vervoer, d.w.z. regionale treinen, bussen, S-Bahnen, U-Bahnen en trams.
Voor een korte rit (Kurzstrecke) is er het Winktarif: voor een vaste prijs van 4 euro mag je maximaal twee kilometer of vijf minuten mee. De Kurzstrecke is alleen geldig als je de taxi aanhoudt en geldt dus niet bij de standplaats. Voor ritjes in het weekend of in de avond betaal je extra.
Op 10 januari 1863 is Londen in rep en roer: de eerste metrolijn ter wereld gaat open. Wanneer een spoorwegmaatschappij het idee drie jaar daarvoor aankondigt, maakt het volk de metro nog belachelijk.
Openbaar vervoer
Station Arsenalna ligt 105,5 meter onder de oppervlakte en is daarmee wellicht het diepste metrostation ter wereld.
De 'London Underground' of de 'tube' bestaat al sinds 1863 en is daarmee het oudste ondergrondse treinstelsel in de wereld. De metro is een van de snelste en goedkoopste manieren om je te verplaatsen. Daarom kiezen er dagelijks zo'n drie miljoen mensen voor de metro in Londen.
De nieuwe metro's worden geleverd door treinbouwer Bombardier. Het koopcontract voor de zes nieuwe metro's heeft een waarde van 31 miljoen euro. Bombardier verwacht de nieuwe Bombardier Flexity Swift Light Rail Vehicles in 2017 te kunnen leveren.
Metro is de afkorting van het Franse chemin de fer métropolitain. Oorspronkelijk verwees deze term naar het spoorwegnet van de hoofdstad Parijs : métropole betekent hoofdstad, grootstad en is afgeleid van het Grieks, waar het oorspronkelijk samengesteld is uit "moeder" en "stad", dus de stad waaruit men koloniseert.
Burgemeester Patijn vond dat er te veel verkeer over de Laan van Meerdervoort ging. Hij wilde dat oplossen door voor lijn 3 een tunnel te maken. Lijn 3 is er wel gekomen, maar de tunnel niet. Daarna werd er niet meer gesproken over de Haagse metro, tot net na de Tweede Wereldoorlog.