Volgens Michael Porter zijn er drie mogelijke bedrijfsstrategieën: een strategie die zich richt op 'uniek zijn' (differentiatiestrategie), een strategie die zich richt op 'de goedkoopste zijn' (kostenleiderschap) en een strategie die zich richt op een nichemarkt (focusstrategie).
De vier typen bedrijfsstrategieën zijn: Kostenleiderschapsstrategie: een betere prijs bieden voor producten en diensten op de markt. Differentiatiestrategie: producten en diensten aanbieden die uniek zijn voor de branche.
Een bedrijfsstrategie is een plan dat de belangrijkste doelstellingen, acties en beslissingen van een organisatie definieert om een concurrentievoordeel te behalen en waarde te creëren voor stakeholders. Het is een blauwdruk voor waar het bedrijf naartoe wil en hoe het daar zal komen.
Volgens de generieke concurrentiestrategie van Porter zijn er de volgende drie manieren om je als onderneming te onderscheiden van concurrenten; middels differentiatie, kostenleiderschap of een focusstrategie.
Alles wat je doet om aan de wensen van de klant te voldoen, noem je marketing. Bij marketing gebruik je de 6 P's; product, prijs, presentatie, promotie, personeel en plaats. Deze worden ook de marketingmix genoemd.
"Een marketingstrategie verwijst naar het algehele spelplan van een bedrijf om potentiële consumenten te bereiken en hen om te zetten in klanten van hun producten of diensten . Een marketingstrategie bevat de waardepropositie van het bedrijf, de belangrijkste merkboodschap, gegevens over de demografie van de doelklant en andere elementen op hoog niveau."
Strategie zoals we hebben geïdentificeerd verwijst naar het lange termijn doel of de routekaart voor een organisatie, en hoe het van plan is om deze te bereiken . Of, het pad dat de organisatie zal nemen naar haar doelen. Omgekeerd, verwijzen tactieken naar de specifieke set van acties die worden ondernomen om de organisatiedoelen te bereiken, of strategie.
Wat valt er onder bedrijfshygiëne? Onder bedrijfshygiëne vallen alle maatregelen en producten die zorgen voor een schone, veilige en gezonde werkomgeving. Dit omvat onder andere sanitaire voorzieningen, schoonmaakprocedures, persoonlijke beschermingsmiddelen (PBM), afvalbeheer en geurverfrissers.
Binnen het domein van goed gedefinieerde strategie zijn er drie uniek verschillende en cruciale strategietypen: Bedrijfsstrategie . Operationele strategie . Transformationele strategie .
Voor de bron van concurrentievoordeel kan het bedrijf de low cost leader of een differentiator zijn. Het resultaat zijn deze vier kwadranten die de vier generieke strategieën vertegenwoordigen: Overall cost leadership, differentiation, cost focus en differentiation focus .
Dus wat is het magische getal voor strategische doelen? Gezien de wetenschap is het logisch dat bedrijven niet meer dan zeven strategische doelen mogen hebben , en populaire doelbepalingsbenaderingen zoals de OKR (Objectives and Key Results) proberen binnen die limiet te blijven.
De visie, ook wel vision statement, omschrijft hoe de organisatie de toekomst ziet (vandaar visie ;)) en hoe in grote lijnen de missie wordt gehaald. De visie is concreter dan de missie, omdat deze meer sturend is. Een missie is, samen met je kernwaarden, het fundament.
Van de drie intensieve strategieën wordt productontwikkeling het meest gebruikt, omdat het alleen gaat om het aanpassen van het bestaande product en de services en het vervolgens verkopen ervan op dezelfde markt. Deze strategieën helpen, indien correct geïmplementeerd, zeker bij het verbeteren van de concurrentiepositie van het bedrijf.
Een bedrijfsstrategie is een langetermijnplan dat duidelijke doelen voor een bedrijf schetst . Hoewel het doel van elk doel kan verschillen, is het uiteindelijke doel van een bedrijfsstrategie om het bedrijf te verbeteren. De bedrijfsstrategie van een bedrijf kan zijn om zich te richten op verkoop, groei of leiderschap.
Een bedrijfsstrategie omvat de doelstellingen van een bedrijf en omschrijft hoe je deze gaat bereiken. Een bedrijfsstrategie bestaat uit verschillende componenten waaronder marktanalyse, concurrentieanalyse, positionering en implementatieplanning.
De vier meest geaccepteerde sleutelcomponenten van de bedrijfsstrategie zijn visievorming, het stellen van doelen, toewijzing van middelen en prioritering .
Concurrentiestrategie gaat over hoe je een concurrentievoordeel creëert in elk van de bedrijven waarin een bedrijf concurreert. Bedrijfsstrategie gaat over twee verschillende vragen: in welke bedrijven de corporatie moet zitten en hoe het hoofdkantoor de reeks bedrijfseenheden moet beheren.
Kostenleiderschap is een concurrentiestrategie waarbij het streven naar het laagste kostenniveau in de markt centraal staat.
Wat zijn waardestrategieën
Zoals gezegd noemt 'The Discipline of Market Leaders' drie waardestrategieën; Operational Excellence, Customer Intimacy en Product Leadership. Waardestrategieën zijn min of meer de dimensies waarop een bedrijf kan excelleren.
De vier P's van marketing - product, prijs, plaats, promotie - worden vaak de marketingmix genoemd. Dit zijn de belangrijkste elementen die betrokken zijn bij het plannen en op de markt brengen van een product of dienst, en ze interacteren aanzienlijk met elkaar.
Een goed marketingplan geeft je waardevolle en gedetailleerde informatie over je producten en je bedrijf (sterktes, zwaktes, kansen en bedreigingen), de wensen en verlangens van je doelpubliek en je belangrijkste concurrenten.
Betaalde reclame is vaak het eerste type promotie dat in je opkomt . Deze eenvoudige strategie houdt in dat je betaalt om een advertentie op een specifieke plaats en op een specifiek tijdstip te tonen, zodat je de aandacht van je doelgroep kunt trekken.