Doorgaans verslijten de banden op de aandrijfas het snelst: bij voorwielaangedreven wagens zijn dat de voorbanden.Bij achterwielaangedreven wagens slijten de achterbanden sneller. Maar behalve de aandrijfas heeft ook de stuurkracht invloed op de banden. De voorbanden van voorwielaandrijvers worden dubbel belast.
Welke banden slijten sneller voor of achter
De banden die op de voorkant van de auto zijn gemonteerd slijten over het algemeen sneller dan de achterste banden.
B-merken en C-merken is uit te drukken in het feit dat A-merken autobanden langer meegaan. Daar staat weliswaar een iets hogere prijs tegenover. Wanneer je deze kosten terug rekent naar de kosten per kilometer dan zal je zien dat deze niet zoveel hoger liggen dan bij bewuste keus en budgetmerken autobanden.
Voorbanden slijten sneller, tot wel 2,5 keer sneller bij sommige auto's. De linker voorband heeft het het zwaarst te verduren. Deze is het zwaarst belast en verantwoordelijk voor het overbrengen van het grootste deel van de besturing tijdens bochten naar rechts.
De beste band uit de test op dit onderdeel, de Kumho, heeft een te verwachten levensduur van 69.300 km. De Goodyear zit daar vlak achter met 68.800 km. Daarna volgen de Continental en de Michelin beide met 60.300 km.
Michelin Defender LTX : Door gebruik te maken van geavanceerde loopvlakcompounds en een symmetrisch loopvlakpatroon, kunnen Michelin Defender LTX-banden een duurzaamheid van topklasse en langdurige prestaties leveren. Ze bieden een kilometergarantie van maximaal 70.000 mijl.
All season banden gemiddeld tussen de 50.000 en 70.000 kilometer mee. Deze schatting kan variëren afhankelijk van diverse factoren zoals rijgedrag, onderhoud en de kwaliteit van de banden. Je snapt natuurlijk wel dat wanneer je rijstijl erg sportief is, de slijtage sneller en groter is.
Hoewel je misschien 70.000 mijl uit een set banden kunt halen, leveren de meeste nieuwe banden niet zo'n lange levensduur . Als je hebt gemerkt dat je nieuwe autobanden meestal rond de 40.000 mijl vervangen moeten worden, komt dat waarschijnlijk door de manier waarop OEM-banden nu worden gebouwd.
Een band met één zwarte golf maakt maar liefst 3 tot 6 dB(A) minder geluid dan een band met drie zwarte golven, wat overeenkomt met ten minste een halvering van de geluidsoverlast. Dat betekent dat als iedereen met stille banden zou rijden, het de helft stiller wordt op de weg.
Uit onderzoek van Autoweek is gebleken dat in Nederland in 71% van de gevallen gekozen wordt voor een top 10 autobanden merk. Daarbij wordt het vaakst gekozen voor een Michelin band, gevolgd door een Continental band, een Vredestein band, Bridgestone band of een Goodyear band.
Doorgaans verslijten de banden op de aandrijfas het snelst: bij voorwielaangedreven wagens zijn dat de voorbanden.Bij achterwielaangedreven wagens slijten de achterbanden sneller. Maar behalve de aandrijfas heeft ook de stuurkracht invloed op de banden. De voorbanden van voorwielaandrijvers worden dubbel belast.
De toppers. Van de drie toppers heeft de Continental de beste rijeigenschappen. De Goodyear en Michelin volgen, maar bieden een langere levensduur. In de slijtagetest scoorde Michelin 53.200 km, Goodyear 49.100 km en Continental 43.800 km.
We zetten een aantal B-merken voor je op een rijtje; Fulda, Firestone, GT Radial, Hankook, Kumho, Nokian, Semperit, Uniroyal en Yokohama.
Voor wie een minimale slijtage prioriteit heeft is de Michelin, de Semperit, de Continental of de Esa+Tecar de beste keuze.
Moeten nieuwe banden voor of achter? Volgens Tire Review moeten nieuwe banden altijd achter worden geplaatst . Achterbanden zorgen voor stabiliteit van het voertuig, en als ze weinig profiel hebben, dan gaat de stabiliteit verloren.
Ongelijkmatige bandenslijtage wordt meestal veroorzaakt door een verkeerde uitlijning, een te hoge of te lage bandenspanning of een versleten ophanging .
Goedkopere banden zijn vaak gemaakt met minder rubber en hebben geen erg sterke constructie. Deze banden maken vaak veel meer lawaai tijdens het rijden, wat afleidend en vervelend kan zijn.
Grote winnaar werd de Kumho Ecsta HS51, op het erepodium gevolgd door de Continental PremiumContact 6, de Semperit Speed-Life 3, de Debica Presto HP2 en de Bridgestone Turanza T005.
Na 8 tot 10 jaar is een autoband toe aan vervanging door veroudering.
Agressief rijgedrag, zoals hard accelereren, plotseling remmen en scherpe bochten , kan de banden overbelasten, waardoor ze sneller slijten.
Te zacht opgepompte banden zijn met name gevoelig voor overmatige slijtage aan de buitenranden van het loopvlak, terwijl te hard opgepompte banden sneller kunnen slijten in het midden van het loopvlak . Het verwaarlozen van routinematige bandenrotaties, wieluitlijningen en balanceren kan resulteren in ongelijkmatige bandenslijtage en een kortere levensduur van de band.
All season banden zijn minder veilig in de zomer
Bij hoge temperaturen zijn all season banden minder veilig. Zo wordt bij een noodstop vanaf 100 km per uur de remweg 1,5 keer zo lang vergeleken met een zomerband. Ook reageert een all season band minder goed op stuurbewegingen.
Temperatuurveranderingen, blootstelling aan de zon, opslagomstandigheden, gebruiks- en onderhoudsschema's dragen allemaal bij aan de veroudering van een band. Het is onmogelijk om de exacte levensverwachting van een band te bepalen, omdat er geen manier is om rekening te houden met de mate van invloed die een van deze factoren op een band kan hebben .
Als je all-season banden een sneeuwvloksymbool hebben, dan worden deze ook gezien als winterbanden. Met deze 4-seizoenenbanden mag je dus ook in de winter in Duitsland rijden. Hoe herken ik all-season banden? Als op de zijkant van je band de code A/S staat, dan is het een all-season band.