Racefietsbanden zijn beschikbaar met een breedte tussen de 22 en 32 mm, waarbij de meest voorkomende breedtes 23, 25 en 28 mm zijn. 23 mm banden worden eigenlijk alleen nog verkocht voor gebruik in al wat oudere fietsen waar geen bredere banden in passen.
Om stootlekken te voorkomen moet de bandenspanning bij een 28mm band minimaal 4 bar, een 25mm band minimaal 5,5 bar en een 23mm band minimaal 6 bar zijn. In de tabel is precies te zien welke spanning wordt aangeraden in combinatie met je lichaamsgewicht.
De rolweerstand van uw 25 mm band is gelijk aan uw 23 mm band. Gaat u met een bredere velg rijden, dan neemt de rolweerstand zelfs af.
Bij Schwalbe standaardbanden kan men grofweg uitgaan van een kilometrage van 2.000 tot 5.000 kilometer. De banden uit de Marathon-familie gaan in de regel tussen de 6.000 en 12.000 kilometer mee. Bij de lichte Marathon Racer en Marathon Supreme is dit wat minder (ca. 5.000 tot 9.000 km).
Omdat het contactvlak groter is, kunnen brede banden bijvoorbeeld beter grip krijgen en versnellen op droge ondergronden dan dat smalle banden dat kunnen. Ze zijn ook geweldig voor specifieke toepassingen zoals winterse rijomstandigheden.
De endurance racefiets is de beste keuze voor (bijna) iedereen. Door de comfortabele zit, de ontspannen houding en het rustige stuurgedrag is een endurance bike een fiets die voor bijna iedereen geschikt is.
De opvolger van de GP4000 heeft diens plek inmiddels meer dan overgenomen. Na ruim 500 kilometer op de GP5000 lees je hier de review.
Wanneer u uw bandenmaat of velgen wilt wijzigen dient u rekening te houden met de afrolomtrek van uw nieuwe wielen. Deze mag maximaal 1,5 % naar boven en maximaal 2 % naar beneden afwijken. Met behulp van onderstaande omrekentabel kunt u de afrolomtrek berekenen.
Kijk eerst naar de drie cijfers na het streepje in de ETRTO-code (bijvoorbeeld 37-622). Dit is de diameter van de velg. De velgmaat moet je altijd aanhouden. Als je een oude band hebt met de ETRTO-code 622 dan kun je alleen maar een nieuwe band met ETRO-maat 622 monteren.
Wat wordt aangehouden als vuistregel voor de bandenspanning is je eigen lichaamsgewicht, delen door 10. Als je bijvoorbeeld 75 kilo weegt, houd je een bandenspanning van 7,5 bar aan. Mocht dit gevoelsmatig nog te hoog zijn, is het altijd nog mogelijk om de druk met een halve bar te verlagen.
Advies voor de binnenband: Schwalbe SV 15 is geschikt voor 28-622, maar past ook nog in een 25-630 band: 105 gr; SV 16 is op zich ook geschikt, maar heeft meer massa (135gr).
Een racefiets uit de Tour de France kost een dikke 10.000 euro. Een profwaardig frame kost al gauw 5000 euro, de groepset en de wielen beide 2500 euro en de rest gaat op aan zaken als banden, zadels en pedalen.
Ga dus voor de beste investering qua prijs en kwaliteit: kies een instapmodel van een A-merk. Racefietsen van tussen de € 1300 en € 3000 zijn perfect voor je. Maak testritten. Wanneer je een fietsenwinkel binnenstapt, moet je zeker niet alleen afgaan op het advies van de verkoper.
De meeste sportieve fietsen hebben twee of drie kettingbladen aan de voorkant (de tandwielen bevestigd aan de pedaalarm) en ergens tussen de 7 tot 12 versnellingen (of tandwielen) aan de achterkant (dit wordt ook wel de cassette genoemd die aan het achterwiel vast zit).
Met een breedset komt het vermogen van snelle en sportieve voertuigen optimaal op het wegdek. Een bredere achterband heeft een groter contact met het wegdek met als positief gevolg dat deze band minder snel zal doordraaien, wheelspin genoemd. We spreken ook wel over een goede tractie van de band op het wegdek.
Ik vond van 18" naar 19" wel een merkbaar verschil, het is wat strakker op weg omdat de band minder kan doorveren maar ik voel wel meer van de weg. Heb er verder geen problemen mee omdat de st toch al sportief is. Stap je van 16"of 17" ineens over op 19" dan is het echt wel even wennen.
Als de omtrek van de velg dus groter wordt, wordt de band lager en zit er minder rubber tussen het wegdek en de velg. Dit zorgt voor een directe stuurreactie en minder comfort dus een sportief karakter. Als u van 17" naar 16" velgen gaat moet er dus een hogere band op waardoor er meer rubber tussen wegdek en velg komt.
Als het oppervlak van de fietsband versleten is – de groeven zijn dan niet meer zichtbaar – dan is het tijd om te vervangen. Maar ook als de zijwanden minder sterk zijn en de lekbestendigheid vermindert, plaats je beter een nieuwe fietsband.
Wat voor fietsband heeft de minste rolweerstand? Het zal je misschien wel verrassen, maar de bredere fietsbanden hebben een lagere rolweerstand. Het antwoord ligt in het inveer gedrag van de band. Elke fietsband vlakt onder belasting van eigen gewicht en bepakking aan de onderkant af.
Moderne vouwbanden zijn wat rolweerstand betreft met tubes te vergelijken of hebben zelfs een lagere rolweerstand. Een duidelijk voordeel van de tube is het gedrag bij lekrijden. Zelfs bij een lekke band blijft hij om de velg zitten. De wielrenner kan veilig uitrollen tot de materiaalwagen aanwezig is.