Wegenbelasting-vrij. Voor oldtimers in Nederland hoeft je geen wegenbelasting te betalen als de wagen veertig jaar of ouder is. Hierbij wordt gekeken naar de datum waarop de auto in gebruik is genomen.
Auto's ouder dan 26 jaar, maar jonger dan 40 jaar, komen niet in aanmerking voor de vrijstelling. Voor deze auto's geldt de kwartregeling. Auto's van na 1 januari 1988 kunnen pas wanneer deze 40 jaar oud zijn vrijstelling krijgen en komen dan ook niet meer in aanmerking voor de overgangsregeling.
een vrachtauto of autobus die ten minste 40 jaar geleden voor het eerst in gebruik is genomen en die niet bedrijfsmatig wordt gebruikt. een personenauto, bestelauto of motor die ten minste 40 jaar geleden voor het eerst in gebruik is genomen. motorrijtuigen van de politie. motorrijtuigen van de brandweer.
De mrb-vrijstelling voor oldtimers geldt vanaf 1 januari 2028 alleen nog voor voertuigen die vóór 1988 zijn gebouwd. Nu zijn alle voertuigen van 40 jaar of ouder nog vrijgesteld van mrb.
Heeft u een oldtimer die ouder is dan 40 jaar? Dan kunt u mogelijk een vrijstelling krijgen voor de motorrijtuigenbelasting (mrb). Mrb betaalt u als u een motorrijtuig op uw naam heeft staan. Maar met de vrijstelling hoeft u dat dan niet meer te doen.
Youngtimer wegenbelasting
Qua wegenbelasting gelden voor Youngtimers dezelfde regels als voor nieuwere auto's. De wegenbelasting hangt dus af van het gewicht van de auto, het verbruik en type brandstof. Daarnaast ligt het eraan in welke provincie u staat ingeschreven.
Auto's die ouder zijn dan dertig jaar worden gewoon weer belastingvrij.
Eigenaren van een plug-in hybride personenauto krijgen 50% korting op de motorrijtuigenbelasting.
Er is geen officiële definitie die bepaalt of een auto een youngtimer is. Sommige verzekeraars behandelen een 10 jaar oude auto al als youngtimer, 'jonge oldtimer' of hobbytimer. Maar meestal moet de leeftijd tussen de 15 en 25 jaar liggen.
Auto's die tussen de 15 en 25 jaar oud zijn worden ook wel Youngtimers genoemd. Het maakt niet uit of de auto in Nederland wordt gekocht of uit het buitenland is geïmporteerd. Youngtimers zijn vooral in trek bij mkb'ers en zzp'ers, omdat zij gebruik kunnen maken van een verlaagde bijtelling.
Regels aangescherpt voor wanneer een auto een oldtimer is
Sindsdien geldt de huidige regel: auto's (en ook vrachtauto's en autobussen die niet bedrijfsmatig gebruikt worden, personenauto's, bestelauto's en motoren) die veertig jaar geleden in gebruik zijn genomen, zijn oldtimer – de rest niet.
Vroeger was een auto oldtimer wanneer deze ouder dan 25 jaar was. Enkele jaren geleden is deze voorwaarde aangescherpt. Er is sprake van een oldtimer onder voorwaarden. Een wagen is een oldtimer wanneer deze ouder is dan 40 jaar.
De beroepskosten met betrekking tot het gebruik van een koolstofemissievrije auto die is aangekocht, geleased of gehuurd tussen 1 juli 2023 en 31 december 2025, zullen 100 % fiscaal aftrekbaar zijn. Op dat punt is er dus geen verschil met de huidige regeling of met de regeling die van toepassing zal zijn in 2026.
Youngtimers zijn auto's die ouder zijn dan 15 jaar, met een maximum van 25 jaar. Dit geldt niet alleen voor auto's uit Nederland, maar ook voor geïmporteerde auto's. De RDW begint met tellen bij de eerste tenaamstelling. De zogenaamde youngtimers hebben een relatief lage dagwaarde.
Omdat oldtimers van deze leeftijd niet vaak de weg op gaan, is besloten om de wegenbelasting voor deze auto's af te schaffen. Je hoeft zelf geen vrijstelling aan te vragen. Alle oldtimers waarvan de eerste toelating minimaal 40 jaar is geleden, krijgen automatisch vrijstelling.
Een oldtimer is een auto die al meer dan 25 jaar in gebruik is. Dat betekent dat u een oldtimer heeft als uw auto al meer dan 25 jaar ingeschreven is. Dat is een belangrijk element. De leeftijd of het bouwjaar van de wagen heeft dus geen invloed op het feit of u met een oldtimer rijdt of niet.
Een youngtimer is een auto van 15 jaar of ouder. Auto's ouder dan 40 jaar noemen we oldtimers, hoewel autoverzekeraars vaak een grens van 25 jaar hanteren. De youngtimers zijn moderner dan hun oudere broers.
Ben je van plan veel te gaan rijden?Dan zal de kilometerstand zwaarder wegen dan het bouwjaar. Als je uitgaat van een levensduur van 250.000 kilometer, dan kun je uitrekenen hoeveel jaar je nog met een auto vooruit kunt. Het kan dus voordelig zijn om te zoeken naar een relatief jonge auto met een hoge kilometerstand.
Hybrides mogen nog tot 2035 verkocht worden, maar alleen als die 'een aanzienlijke afstand kunnen rijden zonder uitstoot uit de uitlaat'. In 2035 moet de brandstofmotor dan als het goed is helemaal uit het nieuwe aanbod verdwenen zijn.
Een verschil tussen een hybride en een plug-in hybride is dat de laatstgenoemde zuiniger is. De batterij laadt zichzelf op tijdens het rijden en daarbij kun je hem ook opladen via het stopcontact. Hierdoor kun je langer elektrisch rijden, wat een stuk voordeliger is dan op brandstof rijden.
Hybride auto's stoten niet alleen minder schadelijke stoffen uit, de aandrijflijn is tevens een stuk zuiniger dan van auto's die louter op benzine of diesel rijden. Niet alleen omdat je de brandstofmotor theoretisch minder hoeft te gebruiken, maar ook door de ondersteunende rol die de hybride systemen uitdragen.
Er geldt in principe geen limiet, maar als het er veel worden, kan er bij autoriteiten een belletje gaan rinkelen en worden onderzocht of hier geen sprake is van malafide handel of identiteitsfraude. Slachtoffers van identiteitsfraude merken soms dat criminelen tientallen auto's op hun naam hebben geregistreerd.”
In dit artikel leggen we uit waarom dat “meestal” geen goed idee is. In de koudere maanden van het jaar is het niet verstandig om met uw oldtimer de weg op te gaan. De winterse weersomstandigheden kunnen namelijk fragiele onderdelen van uw oldtimer beschadigen, waardoor ook de kans op ongelukken toeneemt.