Om files tijdens het vakantieseizoen zo veel mogelijk te voorkomen, mogen vrachtwagens tot eind augustus op zaterdag en zondag overdag niet rijden in Duitsland. Voor zon- en feestdagen geldt het hele jaar door al een rijverbod voor vrachtwagens en aanhangwagens.
Inderdaad, ook hier zie je op zondag minder vrachtauto's op de weg, maar dat is het gevolg van een afspraak tussen werkgevers en werknemers. Die hebben afgesproken dat er in principe op zondag geen arbeid wordt verricht en dus ook niet wordt gereden met een vrachtauto. Uitzonderingen zijn altijd mogelijk.
Vanaf 23:30 uur op zaterdag tot 21:45 uur op zondag niet rijden op alle wegen. Op alle wegen op zaterdagen tussen 15:00 en 24:00 uur en op zondagen en landelijke feestdagen tussen 00:00 en 22:00 uur. Dit verbod geldt voor voertuigen met een brutogewicht van meer dan 7,5 t.
Op zondagen en op officiële feestdagen geldt in heel Duitsland van 0.00 tot 22.00 uur een rijverbod voor vrachtwagens en trekker/opleggercombinaties van 7,5 ton of meer (eigen gewicht + laadvermogen) en ook voor alle aanhangwagencombinaties die ingericht zijn voor goederenvervoer, ongeacht het totale gewicht.
In Duitsland geldt een rijverbod voor vrachtwagen van 7,5 ton of meer (eigen gewicht + laadvermogen) op zon- en feestdagen tussen 00.00 uur en 22.00 uur. Het rijverbod is van toepassing op elke weg in Duitsland ook voor voertuigen zonder lading.
Op zondagen in de zomer van juni tot en met september geldt een rijverbod van 07.00 tot 24.00 uur. Op feestdagen en zaterdagen geldt een rijverbod, doorgaans vanaf 07.00 of 16.00 tot 23.00 of 24.00 uur, dit is per feestdag en zaterdag verschillend.
Vakantierijverbod op zaterdagen
Het zaterdagsrijverbod geldt voor vrachtauto's en trekker/opleggercombinaties met een toegestane maximum massa van meer dan 7,5 ton en voor vrachtauto's met aanhangwagen, ongeacht het gewicht.
In Duitsland gelden, net als in veel andere landen, rijverboden. Deze rijverboden zijn van toepassing op vrachtauto's en trekker-/opleggercombinaties met een toegestane maximum massa van meer dan 7,5 ton* en voor vrachtauto's met aanhangwagen, ongeacht het gewicht.
Je krijgt naast een boete voor te hard rijden ook een maand rijontzegging. Op het moment dat je tot 70 km/h te hard rijdt en wordt geflitst in Duitsland, kan je een rijontzegging van twee maanden krijgen. Rijd je meer dan 70 km/h te hard, dan krijg je naast een snelheidsboete ook een rijverbod van 3 maanden.
In Frankrijk geldt op zon- en feestdagen van 22.00 uur de voorafgaande dag tot 22.00 uur die zon- of feestdag op alle wegen een algemeen rijverbod voor voertuigen of voertuigcombinaties met een toegestane maximum massa van meer dan 7,5 ton. Het rijverbod geldt ook voor losse trekkers zonder oplegger.
Dit ontstaat in Duitsland vaak bij wegwerkzaamheden. Het fenomeen is ook bekend aan de grens met Oostenrijk, met name de staat Tirol doseert het vrachtverkeer op drukke dagen waardoor lange wachtrijen ontstaan op de Duitse A93 en de Italiaanse A22.
Uitstekende lading
Maar de lengte van voertuig of combinatie plus lading mag nooit meer zijn dan 20,75 m.
Truckers moeten vanaf vandaag verplicht stoppen na de grens: 'Kan voor onveilige situaties zorgen' Alle truckers binnen de Europese Unie moeten vanaf vandaag bij iedere grensovergang stoppen om een nieuwe landcode in de tachograaf in te voeren. Pas als die landcode klopt mogen ze doorrijden.
De maximale ononderbroken rijtijd mag niet langer zijn dan 4,5 uur. Na 4,5 uur rijtijd moet u een pauze nemen van 45 minuten. Deze 4,5 uur rijtijd mag ook worden opgeknipt in twee delen. De eerste pauze duurt dan minimaal 15 minuten.
Rijverboden vrachtverkeer Frankrijk
Elk weekend is er in Frankrijk geen vrachtverkeer toegestaan op de weg van zaterdag 22.00 uur tot zondag 22.00 uur. Op feestdagen geldt het rijverbod eveneens vanaf de voorafgaande dag 22.00 uur tot 22.00 uur op de dag zelf.
Geen snelheidslimiet in Duitsland
Tot nu toe is er geen maximumsnelheid op de Duitse federale snelwegen. Dit betekent dat waar verkeersborden geen snelheidslimiet of sectiegewijze bovengrens stellen, weggebruikers in principe zelf de snelheid kunnen bepalen.
Omdat dat op veel plaatsen ook zo is, tenzij anders aangegeven wordt. Autobahnen in Duitsland zijn wereldwijd bekend omdat het een van de weinige autosnelwegen in de wereld zijn waar (op ongeveer 3/4 van het totale netwerk) geen snelheidslimiet geldt. Er is wel een adviessnelheid van 130 km/u.
Boetes in Duitsland
Als u 10 km/u te hard rijdt kost dat ongeveer € 30. Buiten de bebouwde kom is de limiet maximaal 100 km/u in Duitsland. U bent ongeveer € 20 kwijt als u 10 km/u te hard rijdt. Als u 20 km/u te hard rijdt kost het u ongeveer € 60.
In Duitsland mogen vrachtwagens alleen 44 ton wegen als de geladen goederen een deel van de rit per spoor of over water afleggen. Als goederen alleen via wegvervoer getransporteerd worden geldt er een maximum van 40 ton.
In Europa wordt 20% van alle vrachtwagenkilometers uitgevoerd door lege voertuigen. Dat blijkt uit cijfers van het Europese statistiekbureau Eurostat over 2020.
Als we uitgaan van een verbruik van 30 tot 40 liter brandstof per 100 kilometer, dan kan een vrachtwagen met een tankinhoud van 250 liter zo'n 625 tot 830 kilometer rijden. Een tankinhoud van 500 liter gaat ongeveer 1.250 tot 1.660 kilometer mee.
Gemiddeld gaat een vrachtwagen tussen de 1,1 en 1,5 miljoen kilometer mee. Maar deze XF bleef in goede conditie, daarom bleven we investeren in onderhoud.