100+ brandstof kan voor iedere benzine auto getankt worden, maar is vooral geliefd bij eigenaren van oldtimers en sportieve auto`s.
Voertuigen die 100 octaan brandstof nodig hebben of hiervan profiteren, zijn doorgaans high-performance of racevoertuigen . Deze motoren zijn ontworpen met hogere compressieverhoudingen of geforceerde inductie (turbochargers of superchargers) die brandstof met een hoger octaangehalte vereisen om kloppen te voorkomen en de prestaties te optimaliseren.
Alle benzineversies geproduceerd vanaf 1 januari 2011 zijn geschikt. Mits voertuig niet is gemodificeerd en bij het onderhoud en de reparatie originele onderdelen zijn gebruikt. Het door de fabrikant voorgeschreven minimum octaangetal van de benzine (95 of 98) dient echter gerespecteerd te worden.
Nee, de motor is er niet voor ontworpen . De 100 octaan zou een hoop onverbrande afzettingen achterlaten die de bougies zouden vervuilen en de katalysator zouden kunnen beschadigen.
Benzine met een hoger octaangetal leidt tot een efficiëntere verbranding en meer vermogen, vooral bij performance-motoren. Ook bevat deze brandstof geen ethanol. Het is daardoor geliefd bij eigenaren van snelle auto's en van een klassieke auto of motorfiets.
Octaan is een chemische substantie die in benzine zit; brandstof met een hoger octaangehalte is van betere kwaliteit . Van normale tot premiumkwaliteit zijn octaangetallen cruciale indicatoren van brandstofstabiliteit en -prestaties, die mogelijk de efficiëntie, het vermogen en de levensduur van uw motor beïnvloeden.
Het octaangetal geeft aan hoe goed de benzine bestand is tegen vroegtijdige ontbranding (kloppen). Super 95 bevat 95% octaan en 5% heptaan, terwijl Super 98 98% octaan bevat. Hoe hoger het octaangetal, hoe beter de brandstof bestand is tegen kloppen, wat kan leiden tot een efficiëntere verbranding in bepaalde motoren.
veilig, maar met weinig tot geen echte prestatiewinst . Beste vuistregel: Gebruik het laagste octaangehalte dat uw motor niet laat kloppen.
Benzine 95 of 98: zuiniger
Het schijnt dat bij het gebruik van Euro 98 (E5) de auto zuiniger rijdt dan bij E 10 of Euro 95 het geval is. Behalve het zuiniger lopen van de motor, draait deze ook soepeler.
De belangrijkste eigenschappen van LPG
Een hoog octaangetal (volgens RON-methode): superbenzine heeft een octaangetal van circa 99, Euroloodvrij 95 en LPG meer dan 100. Dit hogere octaangetal betekent dat autogas gelijkmatiger tot ontbranding komt.
Zoals hierboven vermeld, kunnen alle voertuigen die na 2010 zijn gemaakt op E10-brandstof rijden en de meeste auto's die tussen 2002 en 2010 zijn gebouwd, zijn ook compatibel. Er zijn echter enkele uitzonderingen, waaronder bepaalde modellen van merken als Ford, Renault, Toyota, Lexus, Volkswagen, Audi en Mercedes .
Alle nieuwe benzineauto's en de overgrote meerderheid van de voertuigen die sinds 2000 geproduceerd zijn, kunnen met SP95-E10 getankt worden. Deze twee brandstoffen, E5 en E10, kunnen zonder enig probleem in de tank van een auto gemengd worden.
Euro95 is in veel gevallen nog wel verkrijgbaar aan de tank. Euro95 heet in Duitsland Super 95, Super E5, Super bleifrei, Super 95 Oktan of E5 Eurosuper. Sinds 2014 is diesel in Duitsland goedkoper dan in Nederland. Nederland rekent extra belasting over diesel en Duitsland niet.
Over het algemeen zijn luxe auto's en high-performance voertuigen ontworpen om op premium benzine te rijden. Merken als Mercedes-Benz, BMW en Audi maken vaak auto's die premium benzine nodig hebben. Voertuigmodellen met turbomotoren, zoals Mini Coopers of Subaru WRX, hebben doorgaans ook premium brandstof nodig om optimaal te kunnen presteren.
Hoe hoger het octaangetal, hoe klopvaster de benzine. Er bestaan brandstoffen die klopvaster zijn dan iso-octaan en dus een octaangetal hebben dat hoger is dan 100. Lpg bijvoorbeeld heeft een klopvastheid van 108-110.
Normale loodvrije benzine kost in Australië RON 91. De meeste benzineauto's die hier sinds 1986 worden verkocht, zijn ontworpen om op RON 91 te rijden. De meeste benzinemotoren die voor RON 91 zijn ontworpen, zijn echter ook compatibel met E10 .
Dat euro 98 beter is voor de motor, is een hardnekkige mythe. Je auto zal niet beter presteren als je kiest voor deze brandstof. Is een motor gemaakt om op euro 95 te functioneren, dan garandeert alleen euro 95 optimale prestaties.
“Met Shell V-Power 98 krijgt u bijvoorbeeld een verbeterde brandstof die schoner is voor de motor dan Shell Unleaded 95 of 91. Het is ontworpen om uw motor te beschermen door de troep te verwijderen en ervoor te zorgen dat er geen ophoping is, waardoor de motor soepeler loopt.”
Ja, dat mag zeker. Benzines kun je in elke verhouding met elkaar mengen.Je motor moet wel geschikt zijn om deze verschillende benzines (met verschillend octaangetal) te verbranden.
In vrijwel alle gevallen heeft Euro 98-benzine niet alleen een hoger octaangetal. Ook zijn er additieven toegevoegd. Deze hebben een positief effect op het verbruik en de levensduur van de motor. Benzine met extra additieven noemen we ook wel premium-benzine.
Octaan Boosters zijn speciaal ontworpen om het octaangehalte in benzine te verhogen. De Lindemann Octane Boost Pro Racing verhoogt het benzine octaangehalte onmiddellijk van 95 tot 100. Met een octaan booster kan de motor maximale prestaties leveren.
Tenzij u de motor van uw auto hoort kloppen, hoeft u geen benzine met een hoger octaangehalte in uw tank te doen . U denkt misschien dat het kopen van benzine met een hoger octaangehalte, of premium benzine, beter is voor uw auto en dat deze beter zal presteren. Dit is een veelgehoorde mening, waarschijnlijk gebaseerd op de reclames die benzine verkopen.
De merken bieden premiumbenzines onder verschillende namen aan: Shell heeft V-Power-benzine met octaangetal 98 RON en volgens eigen zeggen betere reinigende eigenschappen voor de motor.
Voor welke auto is Euro 102 geschikt? Euro 100+, eerder Euro 102, is een brandstof met een hoger octaangetal en bevat geen ethanol. Omdat er geen ethanol in zit is Euro 102 super geschikt voor motoren en oldtimers. Door het verhoogde octaangetal is de brandstof kloptvaster en kan een motor sneller ontsteken.