Volvo V70 T4 - 1600 kg
Onder de motorkap van de V70 T4 een 1.6 liter met turbo en 180 pk. Deze mag een caravan van maximaal 1600 kg trekken. Er is ook een V70 T5 met een tweeliter viercilinder met 245 pk en een maximaal trekgewicht van 1800 kg.
De Hyundai Tucson 1.6 T-GDI HEV is de winnaar van de ANWB-verkiezing Trekauto van het jaar 2021. Na een intensieve beoordeling bleek de Koreaanse SUV de beste papieren te hebben. De andere finalisten, de Ford Kuga 2.5 PHEV, en de SEAT Leon 1.5 eTSI Sportstourer, weerden zich kranig.
De Ford Focus met 1,5 liter Ecoboost-motor (150 pk), caravantrekker met automaat, kan al overweg met 1.500 kilo aan trekgewicht. Met de Ford Focus zet je een strak sturende hatchback voor je caravan of aanhanger, die zeer stabiel in bochten ligt en een fijne metgezel is voor lange ritten.
Minder bekend in Nederland is de Polestar. Dit is het elektrische merk van onder andere Volvo. Net zoals de Volvo XC40 Recharge mag de Polestar 2 een gewicht trekken van 1500kg geremd.
Heel gemiddeld moet u denken aan vanaf 90 kW (motorvermogen) of 120 pk en een koppel (trekkracht) vanaf 200 Nm. Wanneer een bepaalde auto bij u in beeld komt, kunnen we altijd de individuele trekeigenschappen van de bewuste auto bekijken in combinatie met het caravangewicht.
Daarnaast zijn de hybride auto's van zichzelf al een stuk zwaarder, wat zorgt voor extra druk voor de remmen en ophanging. Daarnaast is het plaatsen van een trekhaak ook net even anders dan bij een 'gewone' auto. De trekhaak zou in het verlengde van de batterij(en) van je hybride auto geplaatst worden.
Afstemming auto en caravan: 75% regel
Een goede gewichtsverhouding tussen auto en caravan bevordert het weggedrag van de combinatie. De ANWB adviseert daarom de 75% regel in acht te nemen: het gewicht van de (beladen) caravan mag niet meer dan 75% van het gewicht van de (beladen) auto zijn.
Je kunt de elektrische suv krijgen met 148 pk, 170 pk of 204 pk, met een 52 kWh- of 77 kWh-batterij. De reguliere versies mogen maximaal 1000 kilo trekken. Caravantrekkers zijn dus aangewezen op de Volkswagen ID. 4 GTX, die zijn hand niet omdraait voor een aanhanger van 1400 kilo.
Re: Hoeveel te trekken met een T5
mag volgens kenteken 2500 kg trekken met een kogeldruk van 100kg. heb een westfalia trekhaak met afneembare kogel.
Verhogen van het trekgewicht (dus maximum aanhangwagenmassa - 'wat de auto mag trekken') is niet mogelijk. Softwarematige tuning zal ook weinig effect hebben omdat deze motor geen turbo heeft. Bij een turbomotor wordt bij chiptuning extra brandstof toegevoerd én door verhoging van turbodruk ook extra lucht.
De Opel Mokka met kenteken 4-ZBZ-63 mag maximaal 1200 kg trekken. Voor wat betreft de gewichtsverhoudingen past de auto wel bij de caravan. De motor heeft een maximale trekkracht van 155 Nm bij 4000 omw/min, dat is een gemiddelde waarde. Dus van de prestaties tijdens het trekken moet u niet al te veel verwachten.
Aanhanger trekken met rijbewijs B
een aanhanger trekken van maximaal 750 kilo (lege gewicht + laadvermogen); een aanhanger trekken van meer dan 750 kilo als de auto en de aanhanger samen niet boven de 3.500 kilo (lege gewicht + laadvermogen) uitkomen.
De Toyota Prius Hybrid kan bijvoorbeeld alleen een geremde of ongeremde aanhangwagen met een gewicht tot 725 kg trekken, terwijl de grotere, zwaardere Lexus RX450h een maximale treklimiet van 2000 kg heeft.
Voor nu kunnen wij je al wel meer melden over het trekgewicht en de kogeldruk van de Yaris Cross. Elke Yaris Cross heeft een maximale kogeldruk van 75kg (ideaal voor fietsendragers in combinatie met elektrische fietsen) en mag de Hybrid versie 750kg trekken en de benzine maar liefst 1350kg!
Uitgaande van de Toyota Yaris hybride model 2017 is het niet toegestaan een aanhanger te trekken. Doet u dit toch, dan bent u in overtreding, met alle gevolgen van dien. Bovendien is het niet ten gunste van uw auto, die hier niet op geconstrueerd is.
Over het algemeen zal bij het trekken van een caravan de auto achter maximaal belast zijn. Zelfs zonder bagage drukt er zo'n 100 kg meer op de auto dan oorspronkelijk (75 kg kogeldruk en het gewicht van de trekhaak!). Soms is een aangepaste vering noodzakelijk.
Over het algemeen geldt de mening dat een automaat als caravantrekker soepeler rijdt dan een auto met versnellingsbak. Vooral automaten met koppelomvormer rijden heel fijn. Het maakt het rijden met een caravan net iets aangenamer.
Chiptuning is een vorm van motortuning. Het is een relatief eenvoudige upgrade die je auto snel meer koppel en vermogen zal geven. Zonder dat daar een grote verbouwing voor nodig is. Het enige wat je nodig hebt is een microchip,in feite niets meer dan een klein stukje metaal.
De EV6 is een krachtige auto voor mensen die graag iets meer willen. Met een krachtige tweede elektromotor levert de vierwielaandrijving, 239 kW/325 pk en een trekgewicht tot 1.600 kg is hij klaar voor elke uitdaging.