Alle nieuwe auto's kunnen met E10-benzine overweg. Dat geldt alleen niet voor alle oudere auto's. Zo kan de hogere concentratie ethanol na verloop van tijd voor schade aan onder andere leidingen en pakkingen zorgen. In de praktijk heeft eigenlijk alle E10-benzine ook een octaangetal van 95.
Het is ook de minst milieuvriendelijke optie. Voor een grote meerderheid van de wagens op de weg geldt dat premium benzine de motor niet schoner maakt, geen beter brandstofverbruik oplevert en geen slapende paardenkrachten ontgrendelt in vergelijking met gewone benzine.
E10 is geschikt voor 90% van de benzineauto's.Voor auto's die niet geschikt zijn, vaak oudere modellen, raadt de ANWB aan om Euro 98 (E5) te tanken. Als dit niet beschikbaar is, kies dan voor SuperPlus 98 of een premium brandstof. Kijk in de tankdop of instructieboekje welke brandstof geschikt is voor jouw auto.
Dat euro 98 beter is voor de motor, is een hardnekkige mythe. Je auto zal niet beter presteren als je kiest voor deze brandstof. Is een motor gemaakt om op euro 95 te functioneren, dan garandeert alleen euro 95 optimale prestaties.
Niet geschikt voor E10
Alle benzineversies geproduceerd vanaf 1 januari 2011 zijn geschikt. Mits voertuig niet is gemodificeerd en bij het onderhoud en de reparatie originele onderdelen zijn gebruikt.
Alle nieuwe auto's kunnen met E10-benzine overweg.Dat geldt alleen niet voor alle oudere auto's. Zo kan de hogere concentratie ethanol na verloop van tijd voor schade aan onder andere leidingen en pakkingen zorgen. In de praktijk heeft eigenlijk alle E10-benzine ook een octaangetal van 95.
Alle nieuwe benzineauto's en de overgrote meerderheid van de voertuigen die sinds 2000 geproduceerd zijn, kunnen met SP95-E10 getankt worden. Deze twee brandstoffen, E5 en E10, kunnen zonder enig probleem in de tank van een auto gemengd worden.
Benzine 95 of 98: zuiniger
Het schijnt dat bij het gebruik van Euro 98 (E5) de auto zuiniger rijdt dan bij E 10 of Euro 95 het geval is. Behalve het zuiniger lopen van de motor, draait deze ook soepeler. Of dit ook daadwerkelijk bij jouw auto het geval is, zul je dit moeten uitproberen.
Ja, dat mag zeker. Benzines kun je in elke verhouding met elkaar mengen.Je motor moet wel geschikt zijn om deze verschillende benzines (met verschillend octaangetal) te verbranden.
Euro 95 E10 beschadigt de motoren van geschikte voertuigen niet.
Welke benzine is zuiniger? Volgens diverse onderzoeken is E5 zo'n 2 procent zuiniger dan E10. De brandstofprijs is dus wat hoger, maar de auto rijdt op E5 zuiniger.
Betere brandstof om u op de weg te houden
Regelmatig gebruik van TOP TIER™ minimaliseert de koolstofafzetting op kritieke brandstofsysteem- en motorcomponenten.
De enige auto's die echt premium benzine nodig hebben, zijn high performance voertuigen . Er is geen enkel fysiek bewijs of onderzoek om de voordelen van premium benzine aan te tonen, afgezien van de beweringen van degenen die ze produceren.
Kenners hebben daarbij een voorkeur voor BP. Ook bij enkele kleine merken als Tamoil, OK, ango en bij regionale aanbieders als Berkman en Joontjes is de 98-benzine ethanolvrij. Nog een stapje beter is de 102-octaan-benzine van TanQyou; die is gegarandeerd ethanolvrij.
"Als de motor is ontworpen om compatibel te zijn met 95 benzine, kun je 95 zonder problemen gebruiken," zegt de expert. Maar als de motor is ontworpen voor een hoger octaangetal – zoals in high performance auto's – is het waarschijnlijk beter om bij 97 te blijven en te kiezen voor premium .
Tegenwoordig zijn vrijwel alle benzineauto's voorzien van een motormanagementsysteem die tijdens de verbranding controleert of er benzine 95 of 98 is getankt. De motor maakt zo optimaal gebruik van het beschikbare octaangetal. Wat heb je nodig? Is je auto geschikt voor SP95 dan kan je altijd SP98 tanken.
Als je 95 in een auto stopt die op 98 octaan zou moeten rijden, zal dit niet leiden tot mechanische storingen of defecten . Het enige dat waarschijnlijk zal gebeuren is dat je gewoon een verlies aan vermogen of functieregelmaat ervaart. Als deze fout zich herhaalt of een slechte gewoonte wordt, kan het op de lange termijn zijn tol eisen van de motor.
Het nadeel van E10 benzine is dat het door de grotere hoeveelheid bio-ethanol vocht aantrekt en dat kan roestvorming in de brandstoftank veroorzaken. Als je auto langdurig stilstaat kan de motor, de brandstofleiding of de brandstofpomp uiteindelijk kapotgaan.
In de regel zijn het de sportwagens die euro 98 nodig hebben, omdat deze wagens hoger in toeren gaan. Ook vintage wagens verdragen 98 vaak goed, omdat ze beter functioneren op loodhoudende benzine.
Het kan natuurlijk ook voorkomen dat je per ongeluk SuperPlus 98 benzine tankt in een Euro95-Tank of andersom. Dan is dit over het algemeen geen probleem. De getallen 95 en 98 staan voor het octaangetal. Hoe hoger het octaangetal, hoe later de benzine uit zichzelf ontbrandt.
Euro 98/E5 heeft naast een hoger octaangetal ook een aantal additieven die aan de mix toegevoegd zijn. Deze additieven zouden volgens brandstof fabrikanten een positief effect hebben op de levensduur van de motor. En het verbruik zou daarmee ook beter zijn waardoor de auto beter kan presteren en dus langer meegaat.
De verbeterde Shell V-Power Benzine bevat 3x meer reiniging en beschermende moleculen. Shell V-Power verwijdert 100% van de prestatie verminderde afzettingen en beschermt tegen de vorming hiervan op vitale motoronderdelen, zoals brandstofinjectoren en inlaatkleppen.
Ja. Er is geen probleem om Ampol E10 Unleaded te mengen met Ampol's normale of Amplify premium unleaded brandstof . Kan E10 worden gebruikt in plaats van premium? Veel nieuwe voertuigen vereisen 95 RON premium unleaded benzine als gevolg van de push van de fabrikanten om voertuigemissies te verlagen door de compressieverhouding van de motor te verhogen.
Betere efficiëntie
In vergelijking met andere brandstoffen heeft Shell V-Power Benzine bijvoorbeeld drie keer zoveel moleculen die reinigen en beschermen. Bovendien is de premium benzine drie keer actiever in het verminderen van wrijving, waardoor de efficiëntie van een motor groter wordt.