Wie gebruikt een sperdifferentieel? Eigenlijk alle sportwagens, maar ook terreinwagens en vrachtwagens bijvoorbeeld. Behalve de snelheid is dus ook de grip in slecht terrein een reden om voor een sperdifferentieel te kiezen.
Een sperdifferentieel laat slechts beperkt snelheidsverschil tussen linker- en rechterwiel toe om een bocht te maken en voorkomt een groot snelheidsverschil dat ontstaat bij doorslippen van een wiel. Een sperdifferentieel is vaak te vinden op sportieve auto's en onder terreinauto's.
Elke auto heeft het: een differentieel. En rechtgeaarde autoliefhebbers kunnen uiteraard vertellen waar het voor dient. Maar hoe het zijn werk precies doet, dat blijft voor velen een mysterie. Nochtans maakte Chevrolet al in 1937 (!) een bijzonder helder filmpje over hoe een differentieel nu precies in elkaar zit.
Er zijn diverse varianten van differentiëlen
Heeft je auto geen sperdifferentieel, de meeste hebben er geen, en wil je een sperdifferentieel omdat je van sprinten houdt, veel trackdays doet, rally's of andere autosport, dan is de keuze bijzonder groot. Denk aan merken zoals Quaife, Drexler, Mfactory.
Veel moderne auto's zijn voorzien van een elektronisch sperdifferentieel. Dit is elektronisch systeem dat in werking zal treden als de sensoren meten dat een van de wielen een te hoge snelheid heeft ten opzichte van het andere wiel. In dat geval zal het systeem dit betreffende wiel afremmen.
De sperwerking zorgt ervoor dat het differentieel zijn werk kan doen, maar alleen tot een bepaalde grens. Het gunstige effect hiervan is dat er altijd twee wielen zullen draaien, ook als één van de wielen op een gladde ondergrond staat of in de lucht hangt.
Bij auto's met voorwielaandrijving zit het differentieel in de versnellingsbak. Bij auto's met achterwielaandrijving zit het differentieel bij de achteras.
Een differentieel, ook wel 'diff' genoemd, is een systeem van tandwielen waarmee twee wielen van een aangedreven as een verschillende rotatiesnelheid kunnen hebben. Dit systeem is ontworpen om het probleem op te lossen dat in bochten het binnenste wiel minder snel draait dan het buitenste.
Een kapot differentieel ook wel cardan genoemd kan meerdere oorzaken hebben. Vaak heeft een differentieel olie die levenslang meegaat. Dit is echter niet bij alle fabrikanten. Zowel is differentieels met en zonder levenslange olie is het verstandig om de olie af en toe te verversen (bijvoorbeeld 150.000 km).
Een differentieelschakelaar wordt ook wel een verliesstroomschakelaar of aardlekschakelaar genoemd. Een differentieelschakelaar is een automatische schakelaar en staat in voor de bescherming van mensen tegen elektrocutie. Om die reden is een differentieelschakelaar verplicht in iedere zekeringkast volgens het AREI.
Het brommende geluid word veroorzaakt door 1 of meer lagers in het differentieel. Het jankende geluid word veroorzaakt doordat er door een kapot lager teveel spelling ontstaat tussen het pignion tandwiel en het kroonwiel.
"Bij kortsluiting zal de stroom zijn maximumwaarde bereiken die mogelijk is in de installatie, en zal de beveiliging onmiddellijk werken. De differentieelschakelaar zal enkel springen indien de schakelaar een stroom detecteert die via een ander weg als normaal bedoeld, zal terug vloeien (verliesstroom)."
Bij voorwiel aangedreven auto's zit het differentieel in de versnellingsbak.Bij achterwiel aangedreven auto's zit deze bij de achteras, tussen de achterwielen in. Er loopt dan een cardanas vanaf de versnellingsbak naar achteren, naar het differentieel.
Een gelimiteerd slipdifferentieel laat zich in het kort beschrijven als: een differentieel die een beperkt snelheidsverschil mogelijk maakt tussen de aangedreven wielen, waardoor het vermogen beter kan worden overgebracht op de weg.
Deze speling mag niet meer zijn dan 0.8 mm anders oorzaak zoeken b.v. verkeerde lagerzittingen of vervorming van het diff.
R = 'reverse' (achteruitrijden)
Elke DSG-automaat heeft twee standen waarin je kunt rijden, de D (Drive) en S (Sport), naast de R van 'Reverse' (achteruit) en de P-stand (Parkeren).
Opmerking: differentieelschakelaars type B zijn bedoeld voor kringen op wisselstroom, waarvan de foutstroom een gelijkstroom kan zijn. Ze zijn niet bedoeld voor kringen die zelf op gelijkstroom werken. Er zijn toestellen op de markt, die gemaakt zijn om af te schakelen bij een foutstroom van 6 mA DC.
Sinds 2018 is de Mercedes Sprinter ook leverbaar met voorwielaandrijving. Het voordeel van voorwielaandrijving is de wendbaarheid van de bestelwagen. U kunt scherper insturen en ook bij gladheid zorgt de voorwielaandrijving voor meer controle.
De nuance bestaat erin dat een 4WD-voertuig permanent op de vier wielen wordt aangedreven, terwijl een AWD-aandrijving in sommige gevallen volautomatisch en op basis van de omstandigheden naar tweewielaandrijving kan overschakelen en omgekeerd, zonder dat de bestuurder hoeft in te grijpen, of dit zelfs merkt.
De eerste auto's die aan het begin van de 20e eeuw op de markt kwamen hadden achterwielaandrijving. Dit was algemeen zo tot op het einde van de jaren zeventig van de 20e eeuw. Tegenwoordig hebben de meeste auto's voorwielaandrijving alhoewel BMW meestal achterwielaandrijving heeft.
De huidige gemiddelde prijs van een Bmw differentieel revisie is € 327. Als je geïnteresseerd bent in een Bmw differentieel revisie, kosten gebruikte exemplaren gemiddeld € 283.
De regelgeving verplicht: een differentieelschakelaar van 100 tot 300 mA vooraan de installatie. een tweede differentieelschakelaar van 10 tot 30 mA op de kringen van vochtige ruimten (keuken, badkamer, washok, ...).
Een differentieel type S wordt gebruikt wanneer men meerdere zekeringkasten met een differentieel schakelaar plaatst. Een diff. type S schakelt trager uit dan een normaal gebruikte diff.