De bijtellingsregels in 2021 en 2022 gaan veranderen. U kunt dit jaar nog steeds profiteren van de gunstige twaalf procent bijtelling. Dit geldt dan voor alle elektrische auto's met een catalogusprijs onder de 40.000 euro. Voor alle bedragen daarboven geldt een bijtellingspercentage van 22 procent.
Het lage 12% bijtellingstarief is geldig t/m 31 december 2021 en geldt enkel voor elektrische auto's met een catalogusprijs tot € 40.000,- van de fiscale waarde, voor het bedrag daarboven geldt het algemene bijtellingspercentage van 22%. In januari zijn de bijtellingsregels gewijzigd.
In 2022 vallen alleen bepaalde auto's zonder CO2-uitstoot volledig in het 16%-tarief. Het verlaagde percentage van 16% geldt voor auto's op waterstof en voor auto's die volledig worden aangedreven door geïntegreerde zonnecellen.
Jouw werkgever telt per loontijdvak (bijvoorbeeld per maand als je jouw loon per maand krijgt) een evenredig deel van het voordeel bij jouw loon. Dit is de bijtelling. Nieuwe auto's die in 2021 op kenteken zijn gezet hebben een bijtelling van 12% (0 gr/km CO2-uitstoot) of 22%.
Als u minder dan 500 kilometer privé met uw auto van de zaak heeft gereden, heeft u geen last van de bijtelling (0%, 4%, 8%, 14% of 22% van de cataloguswaarde en bij oldtimers 35% van de actuele waarde). Sinds enkele jaren heeft u bij een elektrische auto van de zaak een bijtelling van 0%, in 2020 is deze 8%.
Is de termijn van 5 jaar verstreken, gaat vanaf dat moment het dan geldende bijtellingspercentage voor de auto in kwestie gelden. Heb jij bijvoorbeeld een plugin hybrid die op 1 november 2015 op kenteken is gezet, dan krijg jij vanaf 1 december 2020 te maken met een bijtelling van 22%!
Tesla bijtelling in 2022 en 2023
In 2022 betaal je voor een Tesla Model Y Long Range AWD van € 65.990,- incl. BTW een gecombineerd bijtellingstarief van 16% en 22%: 16 procent over de eerste 35.000 euro en over het resterende bedrag betaal je 22% bijtelling.
Schaft u in 2020 een elektrische auto aan met een maximale catalogusprijs (hierna: cap) van € 45.000 en rijdt u per kalenderjaar meer dan 500 privékilometers, dan betaalt 8% bijtelling.
Net als in voorgaande jaren geldt in 2022 een bijtelling van 22 procent voor benzine- en dieselauto's en hybride aangedreven modellen. Voor elektrische auto's bedraagt de bijtelling in 2022 16 procent, tot aan het drempelbedrag van 35.000 euro. Boven die drempelwaarde geldt 22 procent bijtelling.
De hoogte van deze bijtelling ligt aan het jaar waarin de auto gebouwd is. De bijtelling wordt altijd voor 60 maanden vastgezet. Dit betekent dat een je een occasion uit 2019 of ouder nog 5 jaar lang voor een bijtelling van 4% kunt rijden (tot een maximale cataloguswaarde van € 50.000).
Naar verwachting wordt de bijtelling van een Dodge RAM 1500 2019 wat hoger omdat deze zeer waarschijnlijk ook in de aanschafprijs duurder worden. Voor de modellen die vanaf 2017 zijn geregistreerd wordt een percentage van 22% berekend voor de bijtelling.
Totale autokosten zijn minder dan de waarde van het privégebruik. Het kan zijn dat uw totale autokosten minder bedragen dan het bedrag dat u voor het privégebruik van de auto moet tellen. In dat geval stelt u het bedrag van het privégebruik van de auto gelijk aan uw totale autokosten.
De bijtelling in 2023 is 22%. Dat geldt voor alle auto's die CO2 uitstoten, inclusief (plug-in) hybride auto's. Voor een volledig elektrische auto is de bijtelling 16% in 2023. Dat geldt tot een drempelbedrag van € 30.000 (de aanschafprijs van de auto).
2019: 4% voor de eerste € 50.000, daarboven 22% 2020: 8% voor de eerste € 45.000, daarboven 22% 2021: 12% voor de eerste € 40.000, daarboven 22% 2022: 16% voor de eerste € 35.000, daarboven 22%
Bijtelling Tesla na 5 jaar
Dus een Tesla die op 1 januari 2019 voor het eerst in gebruik wordt genomen houdt tot en met januari 2024 (5 jaar lang), over de eerste 50.000 euro catalogusprijs, het 4% bijtellingspercentage.
Alle auto's met een verbrandingsmotor (benzine, diesel) hebben een bijtellingspercentage van 22%. Voor elektrische auto's geldt een bijtelling van 16% tot een bedrag van € 35.000,-. Over het bedrag daarboven betaalt u een bijtelling van 22%.
De elektrische auto is duurder in aanschaf dan een vergelijkbare brandstofauto, maar heeft lagere gebruikskosten. Niet alleen is elektriciteit goedkoper dan benzine of diesel, ook betaal je voor een elektrische auto de komende jaren geen wegenbelasting.
Prijs, lease en bijtelling
De Polestar 2 Long Range Single Motor heeft een prijs vanaf €52 200. De auto heeft een bijtelling van 16% tot 35.000 Euro en over het restant daarboven 22%, de netto bijtelling begint daarmee vanaf €283 per maand indien de bijtelling in schijf 1 valt.
Een elektrisch aangedreven personenauto met geïntegreerde zonnepanelen, zoals bij Lightyear, blijft wel in aanmerking komen (36% MIA over maximaal 100 duizend euro). Andere elektrische voertuigen, zoals bestelauto's, blijven ook op de Milieulijst en stijgen waar mogelijk in voordeel.
Tesla Model 3 zakelijk leasen vanaf 626 euro per maand
De Tesla Model 3 is het instapmodel van Tesla (vanafprijs van 51.990 euro) dat voor een breder publiek betaalbaar is.
Want wanneer jouw auto van de zaak 15 jaar of ouder is, dan betaal je niet langer bijtelling over de cataloguswaarde van de auto, maar bijtelling over de waarde van de auto in het economisch verkeer. Een doorsnee middenklasse auto van 15 jaar oud is doorgaans nog een paar duizend Euro waard in het economisch verkeer.
Nee, je kunt de bijtelling voor het privégebruik van een zakenauto niet zomaar stopzetten. De Belastingdienst gaat voor de bijtelling altijd uit van een heel kalenderjaar.
Bij auto's die ouder zijn dan 15 jaar is de bijtelling 35% van de waarde in het economisch verkeer. Let op! De verrekening is maximaal het bedrag dat u aan autokosten (inclusief afschrijving) hebt.