Je zou misschien denken dat dit gelijk ook de lijst is van de auto's met de grootste bedragen voor de Belasting van Personenauto's en Motorrijtuigen (BPM). Dat klopt voor een deel, want de Chiron staat op beide lijstjes op nummertje één.
Aanschafbelasting (bpm)
Koopt u een tweedehands auto in Nederland? Dan betaalt u als particulier geen aanschafbelasting. Het maakt in dit geval niet uit of de auto elektrisch is of op benzine rijdt.
De BPM naheffing wordt inderdaad binnen 5 jaar na datum 1e registratie opgelegd aan de verkoper bij verkoop aan een particulier. Echter valt deze na 5 jaar in 1 keer naar € 0,-. Dit betekent dat bij een auto met grijs kenteken die ouder is dan 5 jaar de rest BPM € 0,- bedraagt.
BPM betekenis
BPM is dus de belasting die u betaalt voor een personenauto, bestelauto of motor. De Belastingdienst berekent de BPM voor een personenauto aan de hand van de CO2 -uitstoot. Voor een bestelauto, kampeerauto of motor is de BPM een percentage van de netto-catalogusprijs.
Er zijn een aantal manieren om geen BPM te hoeven betalen. Je kunt natuurlijk een auto importeren waar geen BPM op zit, zoals op dit moment de auto's met elektrische aandrijving. Ook kun je kiezen voor een oldtimer die is vrijgesteld van BPM of een bedrijfswagen op grijs kenteken.
U betaalt geen bpm als: uw auto of motor een CO2-uitstoot van 0 gram per kilometer heeft. uw auto of motor 25 jaar of ouder is.
Na de RDW keuring dien je vrijwel altijd een BPM aangifte in te dienen. Ook als de BPM 0,- euro is. Een uitzondering heirop zijn bestelauto's (grijs kenteken) met een eerste registratie van voor 1 Juli 2005.
Ha, die Pashands; In aanvulling op bovenstaand antwoord: nee, Duitschland kent geen BPM. Bij het invoeren van een voertuig uit een EU-land moet je aangifte doen en BPM betalen, invoerrechten gelden alleen bij import buiten de EU vandaan.
Inschrijven of herinschrijven in het kentekenregister
U betaalt bpm als u een zelf geïmporteerde personenauto of motor inschrijft die jonger is dan 25 jaar. Voor een bestelauto betaalt u alleen bpm als uw bestelauto jonger is dan 5 jaar en u geen ondernemer bent of niet voldoet aan de ondernemersregeling.
Prijsvoordeel import auto
Om maar met de deur in huis te vallen! de voornaamste reden om een auto te importeren is het prijsvoordeel. Auto's zijn in het buitenland vaak een stuk voordeliger in de aanschaf en door slim om te gaan met de belasting en BPM regels blijft er ook na import vaak nog een flink voordeel over.
U betaalt bpm als u een nieuwe personenauto, motor of een bestelauto in Nederland koopt. Of importeert vanuit het buitenland. Maar ook in andere gevallen betaalt u bpm.
BPM (Belasting op Personenauto's en Motorrijwielen)
De BPM is niet direct aftrekbaar, je verrekent dit met de jaarlijkse afschrijving (wel aftrekbaar). Voor een aantal bestelauto's (grijs kenteken) is een vrijstelling voor het betalen van BPM.
Bpm-tarieven aangescherpt per 1 januari 2022
Er wordt voor 2022 een autonome vergroening verwacht van gemiddeld circa 2,3%. De bpm-tabel is daarom aangepast door de schijfgrenzen te verlagen met 2,3% en de geïndexeerde tarieven te verhogen met 2,35%. Bekijk de bpm-tarieven op de website van de Belastingdienst.
Hoe bereken je de BPM voor een motor
De basis BPM voor een motor is vrij eenvoudig te berekenen, het BPM bedrag voor een motor is namelijk exact 19.4% van de netto cataloguswaarde toen de motor nieuw geleverd werd.
Autobelastingen in België: geen BPM, wel BTW
In België bestaat de BPM niet. Wel moeten onze buren ook BTW betalen over hun nieuwe auto, 21 procent. Daarnaast hebben ze bovendien een andere vorm van CO2-straf.
Een meevaller is dat het land wel tot de EVA-landen behoord, oftewel Europese Vrijhandels Associatie. Doordat Zwitserland onderdeel is van de EVA-landen gelden er gemeenschappelijke regelingen inzake douanevervoer. Dit maakt het importeren van een auto iets makkelijker dan een auto importeren van buiten de EU of EVA.
maar met een zeer recente of zonder eerste buitenlandse toelating die bij import als nieuw werden aangemerkt door de Belastingdienst Douane. Het verdient daarom de aanbeveling voornamelijk aanbod van auto's te bekijken van auto's die minimaal drie maanden oud zijn en minimaal 1.500 km.
Ook na de wijzigingen rond de BPM blijft gelden dat er geen BTW wordt geheven over de BPM wanneer de inschrijving in het kentekenregister (en dus de afdracht van de BPM) plaatsvindt op naam en voor rekening van de koper.
Als u twijfelt of de BPM al betaald is kunt u dit opvragen bij de Belastingdienst. In de meeste gevallen moet u wel betalen. De eerste 4 jaar kan de BPM nog flink hoog zijn, zeker op nieuwe bussen is de BPM fors.
Als u bpm moet betalen, wordt de hoogte van het bpm-bedrag: voor een personenauto bepaald door de CO2-uitstoot in gram/km. voor een bestelauto, kampeerauto en motor bepaald door de nettocatalogusprijs.
Blijkt na verwerking van uw aangifte dat u bpm moet betalen? Dan proberen wij u binnen 7 werkdagen een betaalbericht te sturen. Na ontvangst van uw betaling geven wij aan de RDW door dat zij de kentekencard voor uw motorrijtuig kunnen afgeven.
Manier 1: de afschrijvingstabel
Op een splinternieuw exemplaar in Nederland zit een bpm van 6.578 euro. Kijk je in de afschrijvingstabel, dan zie je dat je een korting van 42% op de oorspronkelijk bpm krijgt wanneer de auto 18 maanden oud is. 42% van 6.578 = 2.762,76. 6.578 – 2.762,76 = 3.815,24 euro aan rest-bpm.