Verzekeraars stellen over het algemeen dezelfde regels als de RDW. Als je auto meer dan 20% extra vermogen krijgt na het tunen, zul je dit dus ook met je verzekeraar moeten overleggen. Independer noemt daarnaast dat ze ook na de volgende aanpassingen willen dat je contact met ze opneemt: Let op!
Veel mensen denken dat na de chiptuning van een auto er meer schadelijke stoffen worden uitgestoot. Dit klopt echter niet. Na het chiptunen is er niks veranderd aan de stoffen en de hoeveelheid schadelijke stoffen die vrijkomen bij uitstoot. Hierdoor kunnen er dus geen extra schadelijke stoffen ontstaan.
Kan iedere auto getuned worden? Gelukkig kunnen de meeste auto's getuned worden. Er zijn altijd uitzonderingen waarbij er geen winst te behalen valt. Dit zijn voertuigen die of modellen waarbij de beveiliging van de ECU (motor computer) nog niet is gekraakt en/of waar (nog) geen tuning software voor bestaat.
Door chiptuning gaat het verbruik van de auto bij gelijk gebruik omlaag. De motor presteert beter en om dezelfde prestaties te leveren heeft deze minder brandstof nodig. Als de bestuurder juist gebruik gaat maken van het verbeterde rendement en niet harder gaat optrekken of rijden, zal het verbruik dalen.
De gemiddelde dealer zal met z'n diagnose apparatuur niet kunnen herkennen dat er chiptuning is toegepast.
Hoe werkt chiptuning stage 1
Chiptuning is in Nederland volledig legaal. Wilt u niet perse het maximale uit uw voertuig halen, maar wilt u wel meer vermogen? Dan kiest u voor deze stage.
Is chiptuning legaal in Nederland? Ja, chiptuning is legaal.Mits je jezelf aan de regels van het RDW blijft houden. Als je motor met meer dan 20% wordt verhoogd, dan moet je de auto laten herkeuren.
Als je de prestaties van je auto verbetert (tunen), betaal je meestal meer premie voor je autoverzekering. Aanpassingen aan het uiterlijk van je auto hebben hier geen invloed op. Toegevoegde of ingebouwde accessoires kun je extra meeverzekeren bij je autoverzekering, waardoor je premie vaak wel omhoog gaat.
Wat wel een nadeel schijnt te zijn van chiptuning is dat bij een gechip-tunede auto in de stad bougies en zuurstofsensoren vaker moeten worden vervangen. Ook is het verminderde brandstofverbruik niet merkbaar als je je rijstijl aanzienlijk veranderd na de tuning.
Stage 1: U kiest voor deze methode als u een betrouwbare en veilige vermogenstoename wilt. Tevens is deze methode ook geschikt voor uw auto als u meer, maar niet het maximale uit uw motor wilt halen. Deze tuning methode is veilig en is ook één van de meest gekozen stages.
Stage 2 Chiptuning €399,-
Dat kan met stage 2 chiptuning in combinatie met mechanische aanpassingen aan uw auto. Om het vermogen van uw auto – op een veilige manier – met meer dan 20 pk te verhogen, zijn mechanische aanpassingen aan de auto vereist. Enkele voorbeelden hiervan leest u hieronder.
Na chiptuning is het aantal paardenkrachten toegenomen met 27 naar 142 pk en is het koppel met maar liefst 58 Nm opgelopen naar 258 Nm. De topsnelheid bedroeg oorspronkelijk 204 km/u en is nu ongeveer 219 km/u. De acceleratie was 9,7 seconden, maar de wagen raast nu al van nul naar honderd in circa 8.7 seconden.
Met uw inschatting van minimaal 150 pk en minimaal 200 Newtonmeter zit u aan de goede kant van de streep. Méér vermogen en koppel is uiteraard prettig en comfortabel. Er zijn ook driecilinders die een dergelijk vermogen en koppel leveren. Het is gunstig als het maximum koppel bij een laag toerental wordt bereikt.
Wel is het technisch beter voor de motor om goede brandstof te tanken, dit geldt voor ongetunede en getunede auto's. Wordt mijn auto zuiniger met een chiptuning? Met een chiptuning is het mogelijk om wat zuiniger te rijden, reken op maximaal een paar procent.
De draaiende (werkende) kracht van de motor is dus het koppel en het aantal Pk's geeft aan hoeveel werk er gedaan kan worden bij dat koppel in een bepaalde tijd. Meer koppel zorgt voor meer trekkracht.Hierdoor kun je dus sneller accelereren of gemakkelijker een steile helling beklimmen.
Een turbo mag je legaal monteren, voor de APK is dit totaal geen probleem. Wat betreft verhogen van het motorvermogen: toename meer als 20% is officieel inderdaad aanpassen van de voertuiggegevens in de RDW database.
Het rechtstreeks aanpassen van je motor is ten strengste verboden. Het gaat dan over het uitboren van het motorblok, monteren van een groter turbo of installeren van grotere injectoren. Alle wijzigingen aan een motorblok zijn dus in essentie verboden.
Ja, omdat verzekeringen berekend worden aan de hand van het kW van het voertuig,moet u in principe uw verzekering aan laten passen na het uitvoeren van chiptuning.
Stage1 chiptuning is de voordeligste manier om zonder grote ingrepen en kosten meer trekkracht en vermogen uit uw auto te halen. Dit wordt gedaan door de software van de motorccomputer (ECU) aan te passen. Deze software-aanpassing is zeer specialistisch en vereist veel kennis van de techniek onder de motorkap.
Chiptunen is in Nederland legaal. Je gechiptunede auto moet dan wel voldoen aan de richtlijnen van de RDW.
Met chiptuning stage 2 kunt u het maximale vermogen uit uw auto halen. Deze stage is vergelijkbaar met stage 1+. U kiest voor stage 2 als u een voertuig met motorupgrades heeft. Hiermee bedoelen wij aanpassingen als een turbo of een downpipe.
Met stage 2 chiptuning worden hardware gerelateerde aanpassingen aan de auto gedaan. De chiptuning specialisten van Transtune optimaliseren de ontsteking en brandstofinjectie wat ervoor zorgt dat de motor meer vermogen levert. Daarnaast kan er gekozen worden voor extra hardware aanpassingen zoals een downpipe.
Stage 4 chiptuning is het aanbrengen van wijzigingen aan het motormanagementsysteem van een auto om meer vermogen uit de motor te halen. Dit omvat meestal het verhogen van de brandstofstroom en het ontstekingstijdstip, evenals het aanpassen van de turbo boost druk.