Maar de ontwikkeling gaat snel: onder meer Hyundai, Kia, Skoda, tesla, Volvo en VW hebben deze techniek in bepaalde modellen al standaard geïmplementeerd (VV+ april 2022). Ook zijn meer slimme laadpalen nodig. Het is nog onduidelijk wat de gevolgen zijn van bidirectioneel laden op de levensduur van de accu van de auto.
Niet iedere elektrische auto kan energie terugleveren aan het elektriciteitsnet, ookwel vehicle-to-grid genoemd. Je hebt daarvoor een auto nodig die bidirectioneel kan laden. De bekendste elektrische auto die dit kan is de Nissan Leaf.
En ook bij de elektrische wagens zijn er een aantal modellen, vooral Aziaten, met deze optie. De Nissan LEAF bijvoorbeeld, maar ook de technologisch gelijkaardige Kia EV6 en Hyundai Ioniq 5. Beide wagens hebben trouwens nog een extra trucje: naast vehicle to grid kunnen zij ook vehicle to load opladen.
V2X is een verzamelnaam voor de technologie waarbij een elektrische auto, zoals de IONIQ 5 van Hyundai, via de laadkabel stroom teruglevert aan het elektriciteitsnet. Met andere woorden, de elektriciteit stroomt niet meer alleen de elektrische auto (EV) in, maar de EV kan ook elektriciteit terugleveren.
Bi-directioneel laden is niet mogelijk met de EV's van Volvo.
Met de bidirectionele technologie is het mogelijk om de kosten van het opladen voor klanten te optimaliseren en dit op grote schaal uit te breiden. De bidirectionele Renault ZOE wordt ingezet als deelauto door We Drive Solar.
Je elektrische auto als thuisbatterij
Stroom vanuit de auto náár het net moet van gelijkstroom weer wisselstroom worden. Maar weinig auto's zijn momenteel geschikt voor V2X (en dus V2G en V2H). De Nissan LEAF, Renault Zoe en Mitsubishi Outlander PHEV kunnen dit al wel.
Om een idee te geven: een volledig geladen Audi e-tron accu kan een gezinshuishouden een week lang van energie voorzien. Dit principe staat bekend als 'bidirectional charging' of V2H (Vehicle to Home).
Er zijn niet veel automerken die bidirectioneel laden ondersteunen. Zo ondersteunt Tesla geen bidirectioneel laden. De huidige Tesla-vloot is dus niet geschikt om in te zetten als thuisaccu.
Als je een elektrische auto met vehicle to home-technologie hebt, maak je een extra thuisbatterij overbodig. Een autobatterij is flexibeler en kan op meer manieren ingezet worden, bijvoorbeeld als stroomgenerator op de camping. Meerdere elektrische wagens kunnen zelfs dienen als stroombuffer voor de hele wijk.
De dc-laders, en helemaal modellen die geschikt zijn voor v2x, zijn behoorlijk aan de prijs. In het laatste geval kosten ze soms wel 10.000 euro. Daar komt bij dat het aantal auto's dat CHAdeMO ondersteunt, zeer beperkt is en wereldwijd juist afneemt.
Een CHAdeMO laadpoort is onder andere te vinden op de Nissan Leaf, Mitsubishi Outlander PHEV, Toyota Prius PHEV, Nissan e-NV200, Kia Soul EV en Citroen Berlingo Electric.
Bidirectioneel opladen verwijst naar het vermogen van de auto om elektriciteit van het net te halen en ook weer terug te sturen. Het staat ook bekend als Vehicle to Grid (V2G)-technologie. U kunt een instapmodel bidirectionele laadpaal kopen voor de prijs vanaf € 5775.
De auto krijgt een 54kWh-lfp-accu waarmee een actieradius van maximaal 305 kilometer mogelijk moet zijn. De auto kost 25.500 euro en gaat naar verwachting in 2023 in productie, net als de Wallbox.
De standaardprijs voor een Ikea thuisbatterij is zo'n 3.300 euro. De kostprijs is afhankelijk van het vermogen van de thuisbatterij. Een overzicht van de prijzen: Accu van 5 kWh: 3.758 euro (excl.
Thuis opladen: 2 tot 5 cent per kilometer
Ongeveer 26 cent per kWh inclusief btw is gebruikelijk. Bij een gemiddelde elektrische auto, met een accu van 35 kWh, kost een volle accu dus 9 euro. Met een volle accu kan een auto gemiddeld 225 kilometer rijden op een volle accu, dus komen we uit op 4 cent per kilometer.
Onder de huidige omstandigheden gaan de meeste accu's van een elektrische auto ongeveer 10 tot 20 jaar mee, voordat ze moeten worden vervangen.
Laadpaal advies voor de Nissan Leaf
De Nissan Leaf kan maximaal 6,6KW op 1 fase laden. Dit vertaald zich in 29 Ampère. Een normale huisaansluiting heeft of een 1 fase met 35 of 40 Ampère of een aansluiting met 3 fase 25 Ampère(dus 25 Ampère maximaal per fase).
Een gemiddelde elektrische auto heeft 8 zonnepanelen nodig om het verbruik van het opladen te dekken. Wanneer je een hybride auto hebt, dus zowel elektrisch als brandstof, heb je 5 zonnepanelen nodig. Let op: dit aantal zonnepanelen is enkel en alleen voor het opladen van je elektrische auto.
Optioneel is een boordlader met een laadvermogen van 6.6 kW beschikbaar. Hiermee is de accu in ongeveer 7 uur vanaf leeg weer helemaal opgeladen. Bij opladen aan een stopcontact duurt dit ongeveer 20 uur. Snelladen is mogelijk via een CHAdeMO aansluiting.
De veiligheid van een oplaadpunt
Een laadpunt wordt op een aparte groep geplaatst. Deze is ontworpen om lange tijd maximaal vermogen te geven. Hierdoor kunt u veilig uw auto met 3,6 kWh opladen, waardoor uw Volvo V60 Hybride in iets meer dan 3 uur is opgeladen!
Voor uw Volvo XC40 Recharge Twin Pure Electric dient u een Type 2 mobiele lader te hebben. Uiteraard gaat thuisladen via het stopcontact minder snel, toch kan het zeker voor hybride of elektrische auto's met een kleinere accu voldoende zijn. Een mobiele lader kan meestal 2.3 of 3.7 kW (10 of 16A) laden.