Om eerlijk te zijn: Nissan (met de Nissan Leaf en de EV200) en Mitsubishi (met de PHEV Outlander) zijn een van de weinige autofabrikanten die nu al kunnen terugleveren aan het net. Deze auto's worden opgeladen met de CHAdeMO-stekker, een snellaadsysteem dat werkt met gelijkspanning.
Op dit moment zijn de Nissan Leaf en de Renault Zoe bekende voorbeelden van elektrische auto's die ook als thuisbatterij kunnen fungeren. Ook Audi is bezig om een dergelijk systeem te ontwikkelen. Houd er wel rekening mee dat uw auto voor vertrek weer voldoende is opgeladen.
De volgende elektrische auto's kunnen bidirectioneel laden: Hyundai IONIQ 5. Kia EV6 en Kia Niro EV (nieuwste uitvoering)
Er zijn niet veel automerken die bidirectioneel laden ondersteunen. Zo ondersteunt Tesla geen bidirectioneel laden.
modellen is de functie om de accu te gebruiken als opslag, oftewel bidirectioneel laden. Op deze manier gaat duurzaam opgewekte energie niet verloren en kun je er nog aan verdienen ook.
De bidirectionele Renault ZOE wordt ingezet als deelauto door We Drive Solar. Utrecht is de eerste Nederlandse gemeente die ervoor kiest om het nieuwe energie- en mobiliteitssysteem op grote schaal te implementeren. Ten minste 145 bidirectionele oplaadpunten worden in de stad geïnstalleerd.
U kan uw wagen ook gebruiken als thuisbatterij en er de energie van uw zonnepanelen in opslaan. U kan dan kiezen om de opgewekte stroom op het net te zetten, zelf te gebruiken voor uw huishouden of uw wagen.
Hieronder vind je een overzicht van de prijzen voor de Ikea thuisbatterijen in 2023: Accu van 5 kWh: 3.758 euro (exclusief btw).Accu van 10 kWh: 5.946 euro (exclusief btw).Accu van 15 kWh: prijs niet algemeen bekend, vraag offerte aan.
Voor snelladen gebruik je een Combo-aansluiting (CCS). Bidirectioneel laden kan de Volkswagen ID.3 vooralsnog niet.
Als je jaarlijks 15.000 kilometer rijdt, kom je uit op 2.475 kWh. Volgens de Consumentenbond levert een nieuw zonnepaneel per jaar gemiddeld 300 kW. Dit betekent dat je negen zonnepanelen nodig hebt om één auto voor een jaar van stroom te voorzien.Bij 20.000 kilometer heb je elf zonnepanelen nodig.
Een gemiddelde elektrische auto heeft 8 zonnepanelen nodig om het verbruik van het opladen te dekken. Wanneer je een hybride auto hebt, dus zowel elektrisch als brandstof, heb je 5 zonnepanelen nodig.
Bidirectioneel laden behoort met de VW ID.4 nog niet tot de mogelijkheden.
De prijs van een bidirectionele laadpaal kan variëren afhankelijk van verschillende factoren, zoals het merk, de installatiekosten en eventuele extra functies. Gemiddeld kan je rekenen op een prijs van 5.000 tot 8.000 euro inclusief installatie.
Hyundai zet vaart achter de ontwikkeling van V2X, voluit: Vehicle-to-Everything. V2X is een verzamelnaam voor de technologie waarbij een elektrische auto, zoals de IONIQ 5 van Hyundai, via de laadkabel stroom teruglevert aan het elektriciteitsnet.
Auto's die geschikt zijn voor bidirectioneel laden
De Nissan Leaf is een van de elektrische voertuigen die twee kanten uit kunnen laden. Andere merken en modellen zijn de Nissan E-NV200, de Mitsubishi Outlander PHEV en de Kia Soul.
Een thuisbatterij plaatsen is een stap in de goede richting, maar het is onvoldoende om volledig off grid te leven. Een thuisbatterij voorziet namelijk wel voor een deel in de energie, maar niet volledig. In de wintermaanden is er te weinig zon om zonne-energie op te slaan.
Om de thuisbatterijpremie aan te vragen, moet je aan een aantal voorwaarden voldoen. Je beschikt verplicht over een zonnepaneleninstallatie met een vermogen van maximum 10 kWh én een digitale meter.
Met wisselstroom is de EQS met maximaal 22 kW te laden. De EQS kan ook bidirectioneel laden, waarbij de wagen stroom teruggeeft aan het netwerk of levert aan andere apparaten, maar deze functie is voorlopig alleen in Japan beschikbaar.
De eerste auto's die accustroom terugleveren aan de gebruikers zijn de Hyundai Ioniq5 en de KIA EV6. Deze auto's kunnen functioneren als stopcontact, leuk bijvoorbeeld om onderweg of op de camping koffie te kunnen zetten, of zelfs te kunnen frituren.
Bidirectioneel laden is nog niet beschikbaar voor de Megane E-Tech 100% electric.
De drie modellen die over deze functie beschikken, zijn: Hyundai Ioniq 5, Kia EV6 en MG Marvel R. V2L staat op dit moment nog in de kinderschoenen, maar verdere ontwikkelingen in de toekomst zijn zeker niet uitgesloten.
De prijzen van een V2G laadpaal thuis starten vanaf € 5.000 (excl.btw, incl.plaatsing). Let op: de uiteindelijke kostprijs hangt sterk af van het merk, de opties, de capaciteit van de laadpaal, maar ook van de nodige voorbereidende werken, …
Volkswagen is onderdeel van de Volkswagen Group. De Volkswagen Group bestaat naast Volkswagen personenwagens en Volkswagen Bedrijfswagens uit Audi, SEAT, ŠKODA, Porsche, Bentley, Bugatti, Lamborghini, Ducati, MAN en Scania. Elk merk heeft zijn eigen doelgroep en opereert in de markt als een zelfstandig automerk.