Veel van de B- segment auto's hebben een maximale kogeldruk van 50 kg. Denk hierbij aan de Ford Fiesta en de Volkswagen Polo. De nieuwe modellen Hyundai i20, Kia Rio en Renault Captur zijn 3 B-segment auto's die wel een kogeldruk hebben van minimaal 75kg. Erg kleine auto's komen bijna nooit boven de 60 kg.
Maar hoeveel kogeldruk heeft mijn auto dan? Dit kan u makkelijk zelf op zoeken. De kogeldruk staat namelijk op het typeplaatje van de trekhaak. De kogeldruk wordt in deze gegevens ook wel verticale kracht of vertical load genoemd.
De kwaliteit van een fietsdrager staat op zichzelf en is niet gerelateerd aan een merk en type auto. Een goede fietsdrager is dus in principe voor alle auto's goed. Ik wil u echter wel wijzen op de toegestane kogeldruk voor uw Fiësta. Formeel mag u niet meer dan 50 kg hebben op de kogel van de trekhaak.
Een hogere kogeldruk kan voor een fabrikant dus commercieel interessant zijn, maar die kan je niet zomaar verhogen. De hele constructie van de (als stadsauto ontworpen) auto moet geschikt zijn én een hoge kogeldruk heeft negatieve invloed op de stabiliteit van de auto.
Grote moderne middenklassers hebben vaak een kogeldruk van 75kg, in dit geval voldoende voor elektrische fietsen (incl. accu toch al snel 30 kg per stuk). Kleinere auto's met trekhaak hebben vaak een kleinere maximale kogeldruk van 50kg.
Naast de Renault Captur zijn ook de nieuwste Hyundai I20 en Kia Rio én zijn op dit punt onderscheidend. Maar voor de minimaal gewenste kogeldruk zult u voornamelijk moeten zoeken vanaf het middenklasse segment.
Op dit moment zijn er maar enkele elektrische auto's die met een trekhaak geleverd kunnen worden. Daaronder vallen de Tesla Model X en 3, de Jaguar I-Pace, de Audi e-tron en de Mercedes-Benz EQC (nog niet leverbaar).
Als je auto geen trekhaak heeft, dan kun je kiezen voor een fietsendrager zonder trekhaak, oftewel een dakdrager. Met de juiste fietsendrager kun je elke auto geschikt maken om fietsen mee te vervoeren. Een tweede aandachtspunt is het type fiets dat je wilt vervoeren.
Beste uit de Test: Uebler i21
Deze fietsdrager is gemakkelijk en met weinig kracht te bedienen en bevestigen. De fietsdrager kun je kantelen zodat er genoeg ruimte is om de achterklep open te doen. De Uebler is inklapbaar en je bergt hem makkelijk op. De afwerking en constructie is sterk en voelt goed aan.
Elke Yaris Cross heeft een maximale kogeldruk van 75kg (ideaal voor fietsendragers in combinatie met elektrische fietsen) en mag de Hybrid versie 750kg trekken en de benzine maar liefst 1350kg!
De ideale kogeldruk zit op 5 – 7 % van het beladen gewicht van je aanhanger, maar houd je in ieder geval aan de maximum kogeldruk van je auto.
De maximale kogeldruk van uw auto bedraagt 50 kg.
Veel Ford Fiesta's hebben een maximale kogeldruk van 50 kg en voor deze auto's kunt u ook uitsluitend een trekhaak met een kogeldruk van 50 kg kopen. Uw fietsen plus de fietsendrager wegen 68 kg.
De fietsendrager zonder lichten en kenteken is niet per definitie illegaal. Het gaat erom dat het kenteken en de autoverlichting goed zichtbaar moeten zijn. In het geval dat het zicht op het nummerbord en de verlichting wordt geblokkeerd, wordt aangeraden gebruik te maken van een los verkrijgbare lichtbalk van Thule.
Een fietsendrager wordt niet gezien als aanhanger. Er geldt dus gewóón de maximumsnelheid die voor een personenauto's van toepassing is. De fietsendragerfabrikanten adviseren soms wel een lagere maximumsnelheid, maar dat is afhankelijk is van de betreffende fietsendrager. Maar er geldt geen afwijkende max.
Een fietsendrager is een accessoire en wordt niet gezien als een aanhanger. Dit houdt in dat er dus geen verandering plaatsvindt in de maximale snelheid die je mag rijden.
Daarnaast zijn de hybride auto's van zichzelf al een stuk zwaarder, wat zorgt voor extra druk voor de remmen en ophanging. Daarnaast is het plaatsen van een trekhaak ook net even anders dan bij een 'gewone' auto. De trekhaak zou in het verlengde van de batterij(en) van je hybride auto geplaatst worden.
De accu zit in de weg
De accu is één van de kostbaarste en belangrijkste onderdelen van een elektrische auto. Bij het monteren van een trekhaak zit hij alleen erg in de weg. Het grote risico is dat de accu tijdens de montage beschadigd raakt, waardoor er gevaarlijke stoffen kunnen lekken of er zelfs brand ontstaat.
Bij veel elektrische auto's staat bij het maximale trekgewicht 'n.v.t.' of 'niet geregistreerd'. In dat geval kan en mag je geen aanhangwagen trekken. Zelfs als je een trekhaak zou kunnen monteren, dan ben je strafbaar en onverzekerd wanneer je met een aanhangwagen zou gaan rijden.
Deze maximale kogeldruk verschilt per auto, maar ligt meestal tussen de 45 kg bij kleine auto's en 75 kg bij grotere automodellen. Een te hoge kogeldruk door overgewicht zorgt voor een overmatige belasting van de autovering en trekhaakbevestiging.
De normale fiets weegt zo'n 20 kg maar de E-Bike is zwaarder en omdat het extra gewicht ook nog eens aan de bovenkant zit komen er grotere krachten op de fietsdrager te staan met name op het punt waar deze op uw trekhaak vastgeklemd is.
De meeste fietsendragers hanteren een gewicht van 50 kg. Als je 2 elektrische fietsen van 23 kg mee neemt heb je kans dat de fietsendrager dit niet aan kan. Het is verstandiger om de fietsen te splitsen 1 voor en 1 achter op de caravan.