Hoewel we alle soorten motoriseringen hebben meegenomen in het onderzoek, dus ook diesels en elektrische auto's, blijken auto's met een benzinemotor of benzine-hybride's het meest waardevast. Niet geheel verrassend zijn het vooral Japanse en Duitse crossovers en SUV's die het goed doen in deze lijst.
Je auto kostte je nieuw 32.000 euro. Na vijf jaar krijg je er nog 14.000 euro voor terug. Je afschrijving is dus 32.000 –14.000 euro is 18.000 euro. Per jaar is dat 3.600 euro.
De gemiddelde afschrijving ligt tussen 10 tot 20% per jaar, in de eerste jaren. Voor exacte gegevens is het belangrijk om onderzoek te doen naar jouw specifieke auto.
Jaarlijkse afschrijving: over het algemeen verliest een populaire auto al 25% van zijn waarde in het eerste jaar. Vervolgens verliest hij 18% van de resterende waarde tijdens het tweede jaar, daarna 15%, 12% en uiteindelijk nog eens 10% per jaar.
Hoewel we alle soorten motoriseringen hebben meegenomen in het onderzoek, dus ook diesels en elektrische auto's, blijken auto's met een benzinemotor of benzine-hybride's het meest waardevast. Niet geheel verrassend zijn het vooral Japanse en Duitse crossovers en SUV's die het goed doen in deze lijst.
De auto die in absolute cijfers het meest in waarde daalde is de S 560 Cabriolet.
Een nieuwe auto is na 5 jaar gemiddeld zo'n 50% jaar minder waard. Wanneer je een occasion aanschaft scheelt dit dus een heleboel met betrekking tot de afschrijvingskosten. Het voordeligste is om een auto van ongeveer 2,5 jaar aan te schaffen en er dan 2,5 jaar mee rond te rijden.
Je trekt de restwaarde van de aanschafwaarde af en deelt dit door het aantal verwachte jaren dat je de auto gebruikt. €16.000 - €7.000 : 6 = €1.500 euro afschrijving per jaar. De gemiddelde afschrijving per jaar kun je uitdrukken in euro's of je kunt het omrekenen naar procenten.
Formule voor het berekenen van de restwaarde
De restwaarde is het verschil tussen de aanschafkosten en de kosten van afschrijving. De formule: Aanschafwaarde – de afschrijvingskosten per jaar (x het aantal jaar) = restwaarde.
Net als een benzine- of dieselauto wordt ook een elektrische auto over de jaren minder waard. Druk je dat in geld uit, dan noemen we dat afschrijving. Na vier jaar rijden is een elektrische auto nog ongeveer de helft van de nieuwprijs waard.
Voor de meeste investeringen geldt een maximale afschrijving van 20 procent per jaar. U schrijft de kosten dus in minimaal 5 jaar af. Voor goodwill geldt een percentage van maximaal 10 procent per jaar. Voor het afschrijven van bedrijfspanden gelden andere regels.
Een van de meest bekende initiatieven is de ANWB Verkoopservice. Deze service is snel: binnen een dag krijg je een gegarandeerd bod en binnen twee dagen na verkoop staat het geld op je rekening. Het bod is 48 uur geldig. In tegenstelling tot andere veilingsites, betaal je bij verkoop wel servicekosten.
Waardevast = Een uitkering of vordering is waardevast als de ontvanger c.q. bezitter daarvan dezelfde hoeveelheid goederen kan blijven kopen - dus als het nominale bedrag wordt geïndexeerd met de inflatie (prijsstijgingen).
Een nog jonge auto die schade heeft opgelopen zal minder opbrengen bij verkoop of inruil, ook al is die schade goed gerepareerd. Hoeveel minder hangt samen met het soort schade, maar ook de leeftijd en kilometerstand van de auto tellen mee. Er kan waardevermindering optreden bij een auto tot drie à vier jaar oud.
Wie een nieuwe auto koopt, weet op voorhand al dat de autowaarde daalt op het moment dat de auto de showroom verlaat. De autowaarde daalt jaarlijks met ongeveer tien procent, wat behoorlijk veel is als het om een jonge auto gaat.
Afhankelijk van de grootte van uw auto bent u jaarlijks dus ergens tussen de 3500 en 7500 euro kwijt aan uw auto, wanneer u een gemiddeld aantal kilometers rijdt. Daarvan zijn zo'n 750 tot 1050 euro onderhoudskosten (keuring + reparaties) en zo'n 950 tot 3000 euro afschrijving.
In 2021 gaven autobezitters gemiddeld 529 euro per personenauto uit aan onderhoud en reparatie. Bij een elektrische auto kwam dat gemiddelde bedrag voor onderhoud uit op 340 euro per jaar. Dat blijkt uit de vernieuwde BOVAG-RAI Aftersales Monitor 2021, uitgevoerd door Multiscope.
Consumentenorganisatie ANWB heeft een lijst samengesteld van de tien meest waardevaste elektrische auto's. Aan kop twee Tesla's, met de Tesla Model X 75 kWh 75D als lijstaanvoerder, die na vier jaar en 40.000 kilometer 72 procent van zijn waarde weet te behouden.
Sterker nog, de belastingvrije kilometervergoeding is al sinds 2006 ongewijzigd, toen het landelijke gemiddelde volgens het CBS 1,37 euro per liter was. Voor die 19 cent per kilometer moet je de auto onderhouden, de afschrijving incasseren en eventuele reparaties betalen.
De markt voor gebruikte auto's heeft net als die voor nieuwe modellen te maken met krapte. Er is te weinig instroom en ook de import vanuit het buitenland neemt af. Hierdoor lopen de prijzen van gebruikte auto's flink op.