De meest storingsgevoelige auto is volgens de Adac een tien jaar oude Kia Cee'd. De Duitse pechhulpverleners moesten vorig jaar bijna 3,4 miljoen keer uitrukken. Ten opzichte van 2019 is dat een daling van bijna 10 procent. Dit komt ongeveer overeen met de afname van het verkeersvolume door de coronapandemie.
Met stip op nummer 1 staat Lexus, met een betrouwbaarheidsscore van 98,7 procent. Geheel onverwacht is dit niet. Lexus komt in veel onderzoeken naar boven als een van de meest betrouwbare merken.
De betrouwbaarste auto's
Auto's die goed uit de test komen (en die wie hier ook hebben), zijn de Toyota Corolla, BMW 4-serie, Mazda MX-5, Ford Mustang, Lexus NX, Hyundai Santa Fe, Lexus UX, Kia Sorento en Porsche Cayenne.
Op nummer 1 staan onze vrienden van BMW. In de eerste 10 jaar dat die auto rondrijdt, ben je als eigenaar bijna 18.000 dollar kwijt. Dat is met een gemiddeld jaarkilometrage en regulier onderhoud. Mercedes, Cadillac, Volvo en Audi completeren de top 5.
Wat prestige en luxe betreft, ligt BMW voor op Audi. BMW auto's zijn altijd beter geweest als het gaat om luxe en hoge snelheid, terwijl Audi beter is in het maken van high-tech auto's. BMW biedt superieure luxe met een betere rijervaring en wegligging.
De Japanse auto's (Lexus, Honda, Toyota, Mitsubishi, Mazda) bekleden de bovenste plaatsen, gevolgd door de Duitse βpremiumsβ (Audi, BMW en wat verderop Mercedes) en daarna de andere Europese merken. Onderaan de ladder vinden we merken zoals Opel, Fiat, Alfa Romeo en Chrysler.
Volgens het Amerikaanse onderzoeksbureau J.D. Power kun je het beste gaan voor Lexus, Porsche, Toyota of Volkswagen. Het Britse What Car maakte een top zes van Suzuki, Lexus, Toyota, Kia, Mitsubishi en Subaru. De conclusie is dus duidelijk: met een Japanse auto, met name een Toyota of een Suzuki, zit je vaak wel goed.
En welk automerk is dan het meest betrouwbaar? In 2020 was dat nog Lexus, maar in 2021 gaat deze titel naar Mitsubishi. De SUV's Outlander (vanaf 2012) en ASX scoren allebei uitzonderlijk hoog. De Consumentenbond adviseert daarom het volgende: βWil je een betrouwbare auto, kies er dan een uit Japan of Zuid-Korea.
Toyota vertoont minste mankementen
De gegevens zijn per merk en type auto opgeteld en gemiddeld. Hieruit blijkt dat Toyota de minste mankementen vertoont en met het overall rapportcijfer 8,7 het betrouwbaarheidsonderzoek wint. En daarom heeft Toyota het predicaat 'meest betrouwbaar 2019' ontvangen!
Natuurlijk is de staat van onderhoud bij aankoop belangrijk. Uitgaande van een goed onderhouden auto zullen de onderhoudskosten voor een Toyota, Mazda, Mitsubishi, Suzuki en Daihatsu het laagst zijn.
Het is zover: we weten wat de Auto van het Jaar 2022 is. De Kia EV6 gaat er met de prijs vandoor! De Koreaanse EV kreeg 279 stemmen. Daarmee komt de Kia EV6 in een illuster rijtje van winnaars.
Nissan X-Trail is de minst betrouwbare auto
De minst betrouwbare auto is de Nissan X-Trail met een score van 59,7 procent.
En de winnaar is
Maar welke auto kan nou eigenlijk het meeste aantal kilometers maken? Dat is⦠de Skoda Octavia! Deze auto is uitgeroepen tot de grootste kilometervreter door de Driver and Vehicle Standards Agency (DVSA), onderdeel van het Britse ministerie van Transport.
Je moet bij een auto met veel kilometers op de teller net zo goed opletten als bij een auto die minder heeft gelopen. Een dieselmotor is over het algemeen beter bestand tegen hogere kilometerstanden dan een benzinemotor. Kijk zeker naar de onderhoudshistorie en de algemene indruk van de auto.
Onder dergelijke auto's bevinden zich zeker auto's die absoluut van goede kwaliteit zijn en die vaak zeer goedkoop te kopen zijn. Denk hierbij aan merken als Daewoo, Kia en Hyundai. Nu zijn de merken inmiddels wel wat meer bekend onder autokopers. Maar nog niet zo heel lang geleden kenden weinig mensen dit merk.
Meest betrouwbaar: Honda CR-V (2012-2018) en Toyota RAV4 (2012-2019). De vorige generatie van Honda's grote SUV is een van de betrouwbaarste auto's, ook al zijn de eerste exemplaren bijna negen jaar oud.
Enkele decennia geleden zouden de meeste auto's van 10 jaar oud niet als verkeersveilig worden beschouwd. Maar vandaag de dag zijn de meeste auto's van 10 jaar oud nog steeds in goede staat en vertonen ze geen tekenen van verzwakking.
De prijsstijging is een gevolg van hoge ontwikkelingskosten van verbrandingsmotoren en investeringen in elektrisch rijden. Schot rekent voor dat van de totale investering van 40 miljard euro van Audi, ruim een derde gaat naar elektrische auto's.
Onderdelen en service zijn erg duur, dus plezier heeft een prijs. Met de meeste BMW's wordt gereden tot ze 120.000 tot 200.000 mijl hebben afgelegd. Dat vergt uiteraard een flinke onderhoudsbeurt en goed onderhoud.
Het belangrijkste verschil tussen deze twee luxewagens is dat BMW de voorkeur geeft aan sportief rijgedrag, terwijl Mercedes de voorkeur geeft aan comfort en luxe. BMW voertuigen bieden sportief rijgedrag met betere rijeigenschappen, betere vering en betere motoren en transmissies.