Wanneer u op zoek bent naar een lage bijtelling auto dan is de kans groot dat u bij een elektrische auto uitkomt. Elektrische auto's hebben een lagere bijtelling dan benzineauto's. Een benzineauto heeft een bijtelling van 22%.
Voor een nieuwe elektrische auto betaalt u slechts 16% bijtelling tot een bedrag van 30.000 euro. Over het bedrag daarboven geldt 22% bijtelling. In 2022 lag de bijtellingsgrens nog op 35.000 euro. Voor een leaseauto met verbrandingsmotor geldt een bijtelling van 22% over de hele fiscale waarde.
4% bijtelling gebruikte auto eerste € 50.000
Populaire elektrische auto's uit 2019 zijn de 2019 Tesla Model 3, 2019 Hyundai Kona Electric, 2019 Kia eNiro, 2019 Volkswagen eGolf, 2019 Nissan Leaf, 2019 BMW i3, 2019 Hyundai Ioniq, 2019 Audi eTron, 2019 Mercedes Benz EQC en de 2019 Ampera-e.
Bijtelling 2023 en 2024
De bijtellingsregels in 2023 zijn veranderd. U kunt dit jaar nog steeds profiteren van de gunstige 16 procent bijtelling. Dit geldt dan voor alle elektrische auto's met een catalogusprijs onder de 35.000 euro. Voor alle bedragen daarboven geldt een bijtellingspercentage van 22 procent.
Bijtelling 2021 en 2022
U kunt dit jaar nog steeds profiteren van de gunstige twaalf procent bijtelling. Dit geldt dan voor alle elektrische auto's met een catalogusprijs onder de 40.000 euro. Voor alle bedragen daarboven geldt een bijtellingspercentage van 22 procent.
Bijtelling voor elektrische auto's in 2023
Elektrische auto's krijgen in 2023 een korting op de bijtelling. Voor een nieuwe elektrische auto betaalt u slechts 16% bijtelling tot een bedrag van 30.000 euro. Over het bedrag daarboven geldt 22% bijtelling. In 2022 lag de bijtellingsgrens nog op 35.000 euro.
De bijtelling staat 60 maanden vast, kiest u in 2020 voor een elektrisch auto, dan heeft u tot en met 2025 het bijtellingspercentage van 8%.
Bijtelling berekenen
Voorbeeld uit de praktijk: Uw leaseauto heeft een cataloguswaarde van €31.500 euro tegen een bijtellingspercentage van 4%. De bruto bijtelling is daarom: €31.500*0.04= €1.260 euro. Voor de netto bijtelling te berekenen moet u de bruto bijtelling vermenigvuldigen met het tarief inkomstenbelasting.
Bijtelling 8% groeit naar 12%, 16%, 17% tot 22% Schaft u in 2020 een elektrische auto aan met een maximale catalogusprijs (hierna: cap) van € 45.000 en rijdt u per kalenderjaar meer dan 500 privékilometers, dan betaalt 8% bijtelling.
Tabel percentage bijtelling 2023
De zonnecellen moeten een vermogen hebben van ten minste 1 kilowattpiek en de accu mag geen lood bevatten. Voor andere nulemissie-auto's geldt de 16% bijtelling slechts tot en met een cataloguswaarde van € 30.000. Voor het deel daarboven geldt de bijtelling van 22%.
De bijtelling voor benzine- en dieselauto's en hybride aangedreven modellen blijft 22 procent in 2023. Voor volledig elektrische auto's zijn er wél aanpassingen. De bijtelling van 16 procent geldt tot aan een drempelbedrag van 30.000 euro. In 2022 was dit drempelbedrag nog 35.000 euro.
De bijtelling wordt altijd voor 60 maanden vastgezet. Dit betekent dat een je een occasion uit 2019 of ouder nog 5 jaar lang voor een bijtelling van 4% kunt rijden (tot een maximale cataloguswaarde van € 50.000).
Wat is de bijtelling in 2024? De bijtellingspercentages voor 2024 veranderen niet. Voor brandstofauto's en (plug-in) hybride auto's betekent dit een fiscale bijtelling van 22%.De bijtelling voor een elektrische auto is het 16%.
De aller makkelijkste manier om je bijtelling zo laag mogelijk te houden: minder dan 500 kilometer per jaar privé rijden met de auto van de zaak. Als je minder dan 500 kilometer privé rijdt, hoef je geen bijtelling te betalen. Let er wel op dat je een kilometeradministratie moet bijhouden.
De bijtelling van deze auto is 12% over de fiscale waarde.Over het bedrag boven de € 40.000,- is vanaf 1 januari 2021 een bijtellingspercentage van 22% van toepassing. Deze berekening is een indicatieve berekening, hier kunnen geen rechten aan ontleend worden. De bijtelling van deze auto is 8% over de fiscale waarde.
Van bruto naar netto bijtelling.
Over de bijtelling betaal je hetzelfde belastingtarief als over je loon. Val je in de eerste schijf en betaal je dus 37,10% belasting? Dan komt dat neer op een netto bijtelling van € 4.800 x 0,3710 = € 1.780,80 per jaar. Dat is € 148,40 per maand.
De hoogte van deze bijtelling ligt aan het jaar waarin de auto gebouwd is. De bijtelling wordt altijd voor 60 maanden vastgezet. Dit betekent dat een je een occasion uit 2019 of ouder nog 5 jaar lang voor een bijtelling van 4% kunt rijden (tot een maximale cataloguswaarde van € 50.000).
Bent u in loondienst en kunt u aantonen dat u per kalenderjaar niet meer dan 500 kilometer privé rijdt in de auto van de zaak? Bijvoorbeeld met een sluitende rittenregistratie? Dan telt uw werkgever niets bij uw loon voor het voordeel van het privégebruik. U hebt dan geen bijtelling.
De meeste auto's vallen dus in het bijtellingspercentage van 22%.Voor volledig elektrische auto's geldt een bijtellingspercentage van 16%. Deze 16% bijtelling geldt alleen tot een bedrag van €35.000. Is jouw leaseauto duurder, dan geldt over het restbedrag een bijtelling van 22%.
Rijdt niet meer dan 500 kilometer privé per jaar
Een onderdeel van de Verklaring geen privégebruik auto is dat de werknemer middels een sluitende rittenregistratie kan aantonen dat er niet meer dan 500 kilometer privé per jaar in de auto van de zaak wordt gereden. Dan hoeft er geen bijtelling te worden betaald.
Waarom kan bijtelling duur zijn? Bijtelling kan duur zijn omdat een bepaald percentage van de cataloguswaarde van het voertuig bij je belastbare inkomen wordt opgeteld. Hierdoor betaal je meer belasting dan wanneer je de auto van de zaak niet privé gebruikt.
Hoe werkt bijtelling op loonstrook? Bijtelling wordt indirect op uw loonstrook weergegeven. Bijtelling wordt bij het brutosalaris opgeteld, omdat de Belastingdienst dit bedrag ziet als 'loon in natura'. Op het loonstrookje staat meestal 'Privégebruik auto', met daarbij het desbetreffende bedrag.
Voor de meeste auto's geldt een bijtellingspercentage van 22% over de cataloguswaarde. De bijtelling voor elektrische auto's, waterstofauto's en zonnecelauto's is minder. De overheid wil zo milieuvriendelijk rijden stimuleren. Dat draagt bij aan een beter klimaat en milieu.
De bijtelling kun je berekenen door het bijtellingspercentage van jouw auto te vermenigvuldigen met de cataloguswaarde. Stel: de cataloguswaarde van jouw auto is € 20.000. De bijtelling is 22%, dus 0,22 x 20.000 = € 4.400 bijtelling per jaar. Dit komt neer op € 4.400 : 12 = € 366,67 per maand.
Een oldtimer op de zaak: bijtelling
Maar hoe zit dat als een oldtimer zakelijk wordt gereden? In Nederland geldt dat alle voertuigen, ouder dan 15 jaar, een bijtellingspercentage hebben van 35%. Dit betekent trouwens niet dat een auto van meer dan 15 jaar oud een oldtimer is; dat geldt officieel vanaf 25 jaar oud.