De nieuwe Porsche 911 is de eerste auto waarin de bestuurder zich door 7 versnellingen kan poken. Een BMW zal waarschijnlijk de volgende zijn, maar het zou ook zomaar een ander merk kunnen zijn. Sinds het effect van een extra versnelling zich heeft bewezen zijn er ongetwijfeld meerdere fabrikanten met dit plan.
Moderne automaten beschikken over meer koppel en hebben tegenwoordig zelfs tot 7 of 8 versnellingen. Krachtiger en zuiniger dus. Ook moeten alle nieuwe auto's vanaf 2030 emissie-loos kunnen rijden. Dit betekent dat alle moderne auto's voorzien zullen worden van een automaat.
De 7-traps S tronic laat de keuze voor zelf of automatisch schakelen aan de bestuurder. In de handmatige stand beïnvloedt hij of zij zelf de schakelmomenten met behulp van de schakelpaddels aan het stuurwiel of door het aantikken van de transmissiehendel.
Het nut van de zesde versnelling: zuiniger rijden
Rij je 120 km/u, dan zal de motor in zesde versnelling minder toeren maken dan in vijfde versnelling. Het verbruik van je auto zal in dat geval lager liggen. De zesde versnelling maakt het mogelijk om zuiniger te rijden.
Over het algemeen zal de motor van een automaat langer meegaan dan die van een handgeschakelde auto. Dit komt doordat de motor minder toeren maakt op een versnelling en daarom minder aan slijtage onderhevig is.
Wat ook bijzonder is aan de Regera is dat hij maar één versnelling heeft.
In 50 km/h-zone max in 3e versnelling
Welke versnelling het meest geschikt is als je 50 km/h rijdt hangt af van de grootte van je motor, maar in veel auto's is het mogelijk om 50 km/h in de derde versnelling te rijden zonder te veel toeren te maken.
Zo kunt u best 80 km per uur rijden in de vijfde versnelling. Of 50 km per uur in de vierde versnelling. Als u in hoge versnellingen rijdt, maakt de motor minder toeren en is het brandstofverbruik lager. Resultaat: minder uitstoot van uitlaatgassen en u rijdt nog zuiniger ook.
Indien je een stoplicht nadert, wat kan je dan het beste doen? (wat betreft brandstof besparen en zo min mogelijk slijtage). 1. In de versnelling blijven (bv 5), gas los, evt bijremmen en op het laatst de koppeling indrukken ivm lage toeren en daarna terugschakelen (2 of 1).
Het grootste verschil tussen de DSG6 en de DSG7 is door LuK Clutch Systems ontwikkelde koppeling. Waar de DSG6 gebruik maakt van natte lamellenkoppelingen, gebruikt de DSG7 versnellingsbak twee droge platenkoppelingen. Daarnaast heeft de DSG7 een extra uitgaande as waar de achteruitversnelling aan gekoppeld is.
Wat is zuiniger: automaat of handgeschakeld? Vroeger waren het de handgeschakelde bolides — tegenwoordig is het meestal de automaat, maar is het verschil niet enorm. Dankzij verbeterde technieken schakelt een automaat op het gunstigste moment en bespaar je brandstof.
De ZF-automaat
Onder meer BMW, Mercedes-Benz, Alfa Romeo en Jaguar Land Rover monteren ZF-automaten in hun modellen.
Een 8-versnellingsnaaf is beter dan een 7-versnellingsnaaf. Niet vanwege die ene versnelling meer, maar vanwege de lagere weerstand die de versnellingsnaaf geeft. Door de lagere weerstand trapt een fiets met 8 versnellingen ook lichter.
Mercedes' automatische transmissie met 9 versnellingen debuteert in de E-klasse. De E 350 Bluetec krijgt de 9G-Tronic als eerste.
Een zesde versnelling is meestal niet in staat om de auto te versnellen, maar leidt tot een lager toerental voor een lager verbruik (en dus uitstoot) en ook tot minder motorgeluid. Hij heeft dus wel degelijk nut. Trommel- in plaats van schijfremmen, tot slot, is een goedkopere oplossing voor de fabrikant.
Veel bestuurders denken dat ze door trager te rijden ook zuiniger rijden. Dat verhaal klopt echter helemaal niet. Langzamer rijden heeft geen invloed op je brandstofverbruik. Door bewuster te rijden en beter te anticiperen in het verkeer ben je wél sneller en zuiniger.
Trek langzaam op en rijd minder hard
Wanneer u snel optrekt, verbruikt u zo'n 16% extra brandstof. Probeer dan ook langzaam op te trekken zonder dat dit irritatie geeft bij uw medeweggebruikers. Dit scheelt ook nog eens extra slijtage aan de banden.
Of u nu van de 5e versnelling naar de 4e moet terugschakelen bij snelheden onder de 70 km/u, of van de 2e naar de 1e bij snelheden onder de 10 km/u, bij Rijleshulp.nl leggen we het u allemaal uit.
Schakel op tijd
In een auto zonder toerenteller kunt u ook naar de snelheid kijken. U kunt dan het beste schakelen bij 5, 25, 50 en 80 kilometer per uur. Bij 50 kilometer per uur is de vierde versnelling dus het zuinigst. Vanaf 80 kilometer per uur rijdt u het zuinigst in de vijfde versnelling.
Bij iedere versnelling hoort een bepaalde snelheid. De eerste versnelling gebruikt u vanaf stilstand tot ongeveer twintig kilometer per uur. Als u deze snelheid bereikt hebt, kunt u doorschakelen naar de tweede versnelling. Deze versnelling is geschikt tot een snelheid van ongeveer dertig kilometer per uur.
De 1ste versnelling gebruikt u enkel om te starten, de 2de tussen 20 en 30 km per uur, de 3de tussen 30 en 40 km per uur, de 4de tussen 40 en 50 km per uur, de 5de tussen 50 en 60 km per uur, en de 6de versnelling bij snelheden boven de 60 km per uur.
Hongerig voor nog meer snelheid zijn de heren bij Bugatti nog steeds aan het sleutelen om het volgende record weer op hun naam te kunnen zetten. Tot op heden is de Chiron Super Sport 300+ feitelijk gezien nog steeds de snelste auto ter wereld.
Een automaat kan tussen de 4 en 9 versnellingen hebben. <h2>Handgeschakeld</h2> Bij een handgeschakelde auto moet de bestuurder zelf schakelen en de koppeling gebruiken. Tegenwoordig hebben de meeste auto's minimaal 5 versnellingen vooruit en een achteruit.
Schakelen is een lastige handeling tijdens het autorijden, aangezien je snel moet kunnen reageren en goed vooruit moet plannen. Dit combineren in het verkeer kan voor sommige mensen net te moeilijk zijn. Over het algemeen kunnen de meeste mensen het leren tijdens rijlessen.