Maar voor gemotoriseerde voertuigen deed ABS pas in 1978 zijn intrede, mede dankzij de opkomst van de digitale technologie. De eerste auto die met ABS werd uitgerust was een Mercedes Klasse S 116. Dit revolutionaire remsysteem – dat al snel wereldwijd de norm zou worden – was toen nog een optie.
Welke soorten zijn er? Lang geleden werd er al een antiblokkeersysteem ontwikkeld dat mechanisch werkte, maar in 1978 bracht de firma Bosch het elektronisch ABS op de markt. Tegenwoordig werkt het een stuk verfijnder dan op de eerste auto's waarop het werd toegepast.
Iedere auto is tegenwoordig uitgerust met een ABS-systeem dat via de remmen de veiligheid vergroot, zeker op gladde wegen.
Elke auto die dus na 2004 in Europa is verkocht moet verplicht een ABS functie hebben. Door deze verplichte invoering zijn er al meer dan 300 miljoen ABS systemen uit de fabrieken gerold. ABS wordt op dit moment ook niet alleen maar toegepast bij auto's.
De meeste moderne auto's zijn standaard uitgerust met ABS. Om te controleren of je auto ABS heeft, kun je tijdens het starten van de auto op het dashboard kijken.Veel auto's hebben een ABS-indicatorlampje dat kort oplicht en vervolgens uitgaat zodra de auto is gestart.
Nagenoeg iedere nieuwe motorfiets heeft ABS, en vanaf komend jaar is het zelfs verplicht. Maar één probleem blijft hardnekkig bestaan: bij een noodstop kan het achterwiel het contact met het asfalt verliezen.
Als je geen ABS hebt in je auto dan glijd je wanner je vol in de remmen gaat gewoon recht door. Het is dan zaak dat je de rem kort los laat zodat de auto weer grip krijgt met het wegdek. Daarna kun je weer remmen. Dit heet pompend remmen.
MOTOR ABS - Als veiligheid voorop staat
Het ABS-systeem kan op alle motorfietsen worden gemonteerd, ongeacht merk en model.
ESP staat dus voor Electronic Stability Program, vrij vertaald; Elektronische Stabiliteitscontrole. Het ESP-systeem in je auto zorgt ervoor dat de auto dezelfde richting opgaat als de richting die de bestuurder met het stuur aangeeft.
ABS is niet zomaar uit te schakelen. Het systeem zorgt ervoor dat bij hard remmen de wielen niet blokkeren, dus dat de auto bestuurbaar blijft. Een noodstop kan in elke situatie onverwacht nodig zijn, zelfs bergopwaarts.
Op je wielen zit een ronde krans met gaatjes, die door een sensor in de gaten gehouden worden. Als je met ABS voluit remt, signaleert het systeem het moment dat je wielen blokkeren. Dan wordt de remdruk kort weggenomen en weer opgevoerd. Dat herhaalt zich tot je stilstaat of stopt met remmen.
In 1978 kwam de eerste auto op de markt met een optioneel Anti Blokkeer Systeem. Sinds 2004 is het voor alle nieuwe auto's binnen de Europese Unie verplicht om over een ABS te beschikken.
Want de ABS is net een veiligheidssysteem. De naam (antiblokkeersysteem) zegt het al: het zorgt ervoor dat je wielen niet blokkeren. In de praktijk treedt de ABS meestal in werking bij een noodstop of op een gladde ondergrond. Dankzij de ABS blijft je wiel draaien, ga je niet schuiven en verlies je de controle niet.
ABS werd in 1929 ontwikkeld door Gabriel Voisin voor gebruik op vliegtuigen. In 1958 werden de eerste proeven uitgevoerd met een ABS dat was gemonteerd op een motorfiets. In de jaren zestig werden de eerste mechanische ABS toegepast in auto's.
Het voordeel van ABS ten opzichte van vroeger
Zoals de naam ABS (antiblokkeersysteem) al doet vermoeden, zorgt de ABS ervoor dat de wielen van een auto niet kunnen blokkeren. Vooral als er op slechte wegen of bij slecht weer wordt geremd, wordt de kans op een blokkerend wiel vergroot dankzij de verminderde grip.
ABS doet dat met behulp van lengtedynamica, terwijl ESC in de breedte werkt volgens de principes van dwarsdynamica. Uiteraard zijn geen van deze elektronische rijhulpsystemen een excuus om niet meer te anticiperen op de weg en het rijgedrag van andere bestuurders.
ASR is de afkorting van allerlei termen uit het Engels (acceleration-skid reduction, anti-slip regulation, anti-spin regulation) en het Duits (Antischlupfregelung, Antriebsschlupfregelung) met dezelfde betekenis: antidoorslipregelsysteem (tractieregelsysteem).
Op elke moderne auto zit ESP, kort voor Elektronisch Stabiliteitsprogramma.
Voor het laten vervangen van een ABS-sensor liggen de kosten rond de € 90 en de € 200. Hierin zijn de prijs voor een nieuw onderdeel en het arbeidsloon inbegrepen. Verschillen doen zich voor in de tijd die de monteur nodig heeft, aangezien de hoeveelheid werk varieert al naar gelang het automodel.
Een nieuwe functie is hellingshoek- of bochten-ABS. Dit zorgt ervoor dat je in een bocht onder een hellingshoek harder kunt remmen.
De abs sensor zit achter de remschijf, dus bij een voorwiel draai je het stuurwiel van je auto op die manier dat je de sensor goed kunt zien.
Klaar zijn voor een bocht
Je motor stuurt namelijk het best de bocht in met een 'licht trekkende' motor. Dit betekent dat je een constante snelheid moet aanhouden en niet moet decelereren (remmen op de motor door je gastoevoer te sluiten) of accelereren (gastoevoer vermeerderen).
Bij hard remmen gaat dat sneller en na verloop van tijd raken de onderdelen versleten.Uw remweg wordt dan ook langer wat gevaarlijk voor uzelf is en ook slecht voor het milieu kan zijn.
Meer grip tijdens het remmen door het anti blokkeer systeem
Anti blokkeer systeem zegt het eigenlijk al, het zorgt ervoor dat de wielen bij een noodstop niet blokkeren. En dat is belangrijk, want dankzij ABS wordt de remweg verkort in geval van een noodstop of remmen op een slecht wegdek.