Met gelegenheidsverkoop wordt onder meer bedoeld: een jaarlijkse pannenkoekenverkoop, een barbecue van de jeugdbeweging en een wafelverkoop voor het goede doel. Enkele basisvereisten wat betreft hygiëne blijven echter algemeen geldig. Zowel wanneer je de producten verkoopt als wanneer je ze gratis uitdeelt.
Gemiddeld geven we in Nederland 308 euro per jaar aan goede doelen. Dat is 0,5 procent van het gemiddeld besteedbaar inkomen. Voor sommigen is dat nog niet genoeg. Zij doen mee met 'Giving What We Can', een beweging die als doel heeft om jaarlijks tien procent van je inkomen aan goede doelen te besteden.
Sponsoring kan op verschillende manieren. Het kan in de vorm van geld, waarbij de sponsor betaalt voor de geboden tegenprestatie of een korting biedt. Maar het kan ook in natura, waarbij de sponsor je geen geld betaalt, maar producten of diensten kosteloos beschikbaar stelt.
In stijlvol versierde kraampjes informeren vrijwilligers graag over de goede doelen die zij vertegenwoordigen èn zij verkopen vooral ook heel graag hun originele en unieke (kerst) spulletjes. Allemaal voor het goede doel dus en dat in een gezellige kerstsfeer!
Begroet ze in mails met hun voornaam of stuur ze informatie waar zij specifiek geïnteresseerd in zijn. Je kunt deze informatie opvragen, maar je kunt ook conclusies trekken uit donaties die ze in het verleden hebben gedaan aan bepaalde projecten.
De Vea, de Vereniging van communicatie-adviesbureaus, onderscheidt de volgende vormen van sponsoring: Sportsponsoring; kunstsponsoring; onderwijssponsoring; sociale en maatschappelijke sponsoring; natuursponsoring; audio-visuele sponsoring; evenementensponsoring.
Sponsoring is het ondersteunen van organisaties, evenementen of personen met financiële middelen of andere vormen van ondersteuning als vorm van marketing. Door anderen te helpen krijgt de sponsor meer zichtbaarheid. Er zijn verschillende vormen mogelijk, van incidentele ondersteuning tot langlopende contracten.
Voor het werven, vinden en binden van sponsoren heb u een sponsorplan nodig. Hierin staan de uitgangspunten van het sponsorbeleid, waaronder: de doelstellingen, het soort sponsoren/bedrijven, prestaties, tegenprestatie, sponsorpakketten etc.. Dit dient als handleiding voor de betrokkenen bij de sponsorwerving.
Dit betekent dat het bedrijf het sponsorbedrag van hun omzet mag afhalen en zo dus een belastingvoordeel hebben. Daarnaast kan sponsoring ook bijdragen aan een positiever beeld van het bedrijf. Bedrijven die een vereniging sponsoren worden vaak gezien als betrokken bij de mensen en sociaal verantwoordelijk.
Nederlanders doneren meer aan goede doelen naarmate ze ouder worden. Jonge huishoudens - met een hoofdkostwinner tot 35 jaar - geven bijna 1 procent van hun uitgaven uit aan een goed doel. Onder huishoudens met een hoofdkostwinner van 65 jaar of ouder bedraagt dit het dubbele.
Bij doneren denken we al gauw aan de collectant die op een regenachtige avond tijdens het eten aan de deur komt. Collecteren mag dan, vooral onder ouderen (55+), nog steeds de meest voorkomende manier van doneren zijn, jongeren (18-34 jaar) blijken juist mínder gevoelig voor de persoonlijke benadering.
Goede doelen zijn coronadip te boven, KWF Kankerbestrijding is grootste goede doel van Nederland. De inkomsten uit donaties van de 25 grootste goede doelen stegen met bijna 5 procent naar 789 miljoen euro. Rode Kruis en Artsen zonder Grenzen ontvangen ook tientallen miljoenen.