Voor het vervangen van een accu is niet veel gereedschap nodig. Begin altijd met het losmaken van de min- klem en dan pas de plus+ klem, als u weer monteert doet u precies het tegenovergestelde, eerst de plus-klem en dan pas de min-klem vast.
Neem eerst de rode kabel. Sluit een rode krokodillenklem aan op de pool “+” van de batterij van de auto die komt depanneren. Sluit vervolgens de andere rode klem aan op de pool “+” van de auto die u wil opstarten.
Begin met de pluspool van de helpende auto, daarna die van de te helpen auto. Gebruik daarvoor de rode kabel. Dezelfde volgorde hanteer je voor de zwarte kabel, die je op het motorblok (massa maken) aansluit.
De reden dat vroeger werd geadviseerd om bij het losmaken eerst de min los te maken en daarna pas de plus en bij het aansluiten eerst de plus aan te sluiten en dan pas de min is omdat dit de minste kans geeft op ongewenste kortsluiting wanneer je de accuklem losmaakt.
autofabrikanten raden het aan om de min los te schroeven , daarmee maak je de minste kans om kortsluiting te maken zoals je wel kan hebben met de plus , de kans dat je met de plus zowel aan de klem zit met je sleutel dertien of tien en de carrosserie is niet ondenkbeeldig .
Van een batterij krijg je geen schokken. Maar een kortsluiting komt wél voor. Herinner je: elektriciteit stroomt van de negatieve pool naar de positieve pool in een batterij. Als de plus- en minpool van een batterij rechtstreeks met elkaar in contact komen, ontstaat kortsluiting.
Jazeker. Elke accu die wij leveren is volledig geladen en kan dus direct gebruikt worden. Je kunt de nieuwe accu ter controle altijd even opladen via een acculader.
Voor het vervangen van een accu is niet veel gereedschap nodig. Begin altijd met het losmaken van de min- klem en dan pas de plus+ klem, als u weer monteert doet u precies het tegenovergestelde, eerst de plus-klem en dan pas de min-klem vast.
Je auto accu opladen doe je met een druppellader. Haal de accu uit je auto door eerst de min en dan de plus los te maken. Sluit de druppellader aan op de accu en steek vervolgens de lader in het stopcontact. Het laden duurt ongeveer 12 uur.
Een kortgesloten accu trekt erg grote stromen en kan in een extreem geval ontploffen. De vonken tijdens de slechte werkzaamheden zouden een waarschuwing moeten zijn. Als we "juist" te werk gaan, dan sluiten we dus eerst de rode (+) aan.
Op de acculader zit een rood (+) en een zwart (-) draad die je aan de accu dient te koppelen. Vaak is de aansluiting van deze kabels in de vorm van krokodillenklemmen of kabelogen. De rode kabel moet je eerst aan de positieve accupool (+) verbinden en daarna verbind je de zwarte kabel met de negatieve accupool (-).
De controle van de batterij (en van de alternator) is in elk geval steeds aanbevolen vóór de eerste winterprik. Een batterij zal pas degelijk kunnen opladen wanneer men met de wagen over een voldoende afstand (minimum 25 km) kan rijden zonder (vaak) te moeten stoppen. Ideaal hiervoor is dus een autosnelweg.
Plaats de batterij met de uitersten tegen de juiste aansluiting, anders wordt er geen stroom doorgegeven. Welk uiteinde aan welke kant geplaatst moet worden staat meestal in het batterijencompartiment aangegeven met een plus- en minsymbool. Zorg dat de batterij er recht in zit, zodat de polen goed contact maken.
Er wordt vaak expliciet vermeld dat de rode kabel op de plus polen moet en de zwarte op de min polen. Maar waarom is dat zo? Beide kabels zien er (los van het kleurverschil) hetzelfde uit en het draad is in beide gevallen even dik.
Hoe lang de auto stationair voor een volle accu laten draaien? Houd rekening met 5 minuten. Een lege accu opladen hoeft niet veel tijd te kosten. Na 5 minuten kunt u de startkabels loskoppelen en gaan rijden.
Een druppellader is bijvoorbeeld handig voor het onderhoud van accu's over een langere periode, zoals bijvoorbeeld tijdens stalling. Een druppellader houdt de accu dan in goede conditie en zorgt dat de accu niet ontlaadt en beschadigd raakt.
Globaal kan men de laadtijd berekenen (bij een geheel ontladen accu)door de accucapaciteit te delen door de laadstroom en daar 4 uur bij te tellen. Deze 4 uur is de zogenaamde nalaadfase. Bijvoorbeeld een geheel ontladen accu van 150Ah wordt met een lader van 25 Amp. geladen: 150/25= 6 + 4 = 10 uur.
U vraagt zich af hoe groot het risico op brand is bij het gebruik van een druppellader. Als de motor en de druppellader in goede conditie zijn is het risico verwaarloosbaar. Vele accu's staan in de winterperiode aan een druppellader.
Om een auto met een lege accu te starten heb je startkabels nodig, en een auto met een volle accu. Je kunt dan de lege accu verbinden met de volle accu door middel van de startkabels, en vervolgens de lege accu nieuw leven inblazen door energie over te brengen vanaf de volle accu.
- Batterijen en accu's kunnen niet goed tegen (extreme) warmte. Zorg dat de batterij nooit in aanraking komt met open vuur of andere warmtebronnen. Leg een batterij dus ook niet in de zon. - De batterij mag uiteraard ook niet in de buurt komen van vocht, regen en sneeuw.
Bij ontladen tot maximaal 30% gaat een AGM accu ongeveer 1500 laadcycli, een gel accu ongeveer 1800 laadcycli en een lithium accu wel 25.000 laadcycli. Een lithium accu heeft dus veruit de langste levensduur.
Per laadbeurt gaat een 500 Wh accu ongeveer 40 tot 200 km mee, afhankelijk van je motor en rijstijl. Een goede accu haalt 800 tot 1000 laadcycli. Dit zou voor een goede 500 Wh accu dus rond de 32000 tot 200 000 km betekenen.