Bij ontladen tot maximaal 30% gaat een AGM accu ongeveer 1500 laadcycli, een gel accu ongeveer 1800 laadcycli en een lithium accu wel 25.000 laadcycli. Een lithium accu heeft dus veruit de langste levensduur.
Bosch accu's zijn van zeer hoge kwaliteit (vergelijkbaar met Duracell en Varta) onderhoudsvrij, gevuld, geladen en direct gebruiksklaar. Door de Extreem hoge kwaliteit heeft de Bosch meer power, langere levensduur en is daardoor nog betrouwbaarder.
Lithium-ijzer-fosfaat-accu's
Een groot voordeel ten opzichte van andere vormen van lithium-ion, is dat lithium-ijzer-fosfaat stabieler en veiliger is. Ook heeft dit type accu een langere levensduur, een hogere energiedichtheid en geen last van temperatuurverschillen.
De GEL accu is over het algemeen wat duurder in aanschaf dan de AGM accu. Op de langere termijn is de GEL accu wel beter dan de AGM accu, omdat hij langer méér ladingen kan verdragen. De levensduur van je accu is daarnaast weer afhankelijk van het gebruik en de laadfrequentie.
Gel accu's kennen een aantal voordelen ten opzichte van gewone loodaccu's: Ontladen - Gel accu's kunnen beter tegen ontladen. Levensduur - De levensduur van gel accu's is een een stuk langer. Temperatuur - Gel accu's kunnen beter tegen kou.
Voor het inleveren van een oude accu krijgt u bij Van Pelt Recycling gemiddeld €7,50. Belangrijk is dat op de oude accu "PB" te vinden is, vaak op de zijkant. Dit geeft aan dat het een accu met lood is. Accu's zonder lood, bijvoorbeeld van fietsen, kunnen niet ingeleverd worden.
De levensduur van een 12 V Gel of AGM accu is gemiddeld 6 jaar, als de accu niet gebruikt wordt, maar wel onderhoudslading krijgt. Met een floatspanning heeft de accu na 5-6 jaar nog 80 % van zijn originele capaciteit over. Dit geldt bij een gemiddelde omgevingstemperatuur van 25 ºC.
Voor AGM accu's wordt aanbevolen deze niet verder dan 50% van hun capaciteit te ontladen, bij open loodzuur accu's is dit slechts 20-30%, dieper ontladen zal de levensduur drastisch verkorten.
De kosten voor het laten vervangen van een originele AGM-accu zal gemiddeld op 300 euro liggen. De reden van het prijsverschil is dat het aantal werkuren per type auto verschillend zal zijn. Dit heeft met name te maken hoe toegankelijk de AGM-accu is en hoeveel er dus losgehaald en verwijderd dient te worden.
Technisch kan een (start/stop) accu in een normale auto geplaatst worden. Met een start/stop accu bedoel ik een AGM of EFB type accu. Waar het probleem zit is de laadspanning van het voertuig. De AGM en EFB accu hebben een hogere laadspanning nodig om goed op te laden.
Over het algemeen kun je zo'n drie tot zes jaar met een auto accu doen. Je kunt de levensduur van een accu verlengen door niet te veel korte ritjes te maken. Als je auto op een koude wintermorgen niet start, hoeft dat niet altijd te betekenen dat je accu kapot is. Hij kan ook leeg zijn.
De gemiddelde prijs voor de auto accu vervangen ligt tussen de 160 en 180 euro.
Levensduur AGM accu stationair gebruik
Afhankelijk van het aantal ontladingen en de omgevingsfactoren, is de levensduur van een AGM accu voor kleine systemen 3-5 jaar. Bij grotere UPS of Telecomsystemen wordt een Long Life AGM accu (Lange levensduur AGM accu's) gebruikt met een levensduur van 10-12 jaar.
De accu's worden uitsluitend geproduceerd in fabrieken van Bosch zelf, waarbij gebruik wordt gemaakt van uiterst efficiënte processen die voldoen aan zeer strikte kwaliteits- en veiligheidsnormen.
Een veelgekozen merk voor AGM huishoudaccu's is Victron. Ze zijn in verschillende hoeveelheden Ah verkrijgbaar en bewezen degelijk. Ze zijn zeer geschikt voor omvormers en indien goed geladen kunnen ze makkelijk de winter doorkomen zonder bijladen of onderhoud.
U vraagt wat een nieuwe accu voor uw auto kost. Wanneer u de Wegenwacht inschakelt om de accu te vervangen plaatsen we een accu die voldoet aan de specificaties; 12V 850A en 92Ah. Dit is een AGM accu van ons eigen merk. De prijzen is €279,- inclusief montage en 3 jaar garantie.
AGM accu's kennen een groot aantal voordelen. Ze hebben een lange levensduur, geringe zelfontlading en zijn onderhoudsvrij. Daarmee zijn ze aantrekkelijker dan andere soorten loodaccu's.
Zo beschikken de EFB-accu's grotendeels over dezelfde capaciteit als de AGM-batterij, maar zijn ze niet in staat om remenergie te regeneren. Dit is enkel voorbehouden aan een AGM-variant. Het advies is dus eenvoudig: neem altijd een vervanger van hetzelfde type.
Wat zijn de kenmerken van een AGM accu:
Bij een AGM accu is het accuzuur opgenomen in geweven glasvezelmatten die zich tussen de loodplaten van de accu bevinden. Dit in tegenstelling tot andere soorten loodaccu's (ook wel 'natte accu's' genoemd) waarbij het accuzuur zich los in de accu bevindt.
De eenvoudigste manier om te weten hoeveel er nog in een accu zit is een accumeter. Deze sluit u aan op de + en - pool van de accu. Met behulp van een aantal LED's (rood-oranje-groen) krijgt u dan een grove indicatie. Een nauwkeuriger gereedschap om dit te bepalen is een multimeter (voltmeter).
Bij een lopende motor zou de spanning gemeten over de plus en de min klemmen van de accu tussen de 13,8 en 14,4 Volt moeten zijn. Wijken deze waarden erg af, dan duidt dat eerder op problemen met de dynamo dan op problemen met de accu. Een volle accu zal een spanning hebben van 12,7 Volt.
De accu is daarna weer goed bruikbaar. Uiteraard is er nooit 100% garantie en de batterij zal nooit volledig herstellen tot aan de fabriekswaarden. Maar, kortom, een lege natte accu is normaliter goed te repareren.
AGM / VRLA accu laden
Een AGM accu vereist een hogere laadspanning dan een conventionele accu, de laadspanning die we hierbij aanraden is tussen de 14,4 en de 14,8 volt. Uw lader moet dit wel kunnen leveren. Door een te lage laadspanning wordt uw accu nooit 100% geladen, waardoor de levensduur van uw accu verkort.
Als de gemiddelde omgevingstemperatuur 25 ℃ is, dan heeft een AGM accu na 5 á 6 jaar nog 80% van zijn originele capaciteit over. Zodra deze gemiddelde temperatuur hoger is, zal de levensduur afnemen.
Zorg dus dat je de accu iedere keer oplaadt want een geladen accu gaat langer mee. Percentage ontlading: GEL accu 80% Dit zijn richtlijnen van de fabrikant, als u dieper ontlaad verkort dit de levensduur aanzienlijk.