De autosnelwegen kregen de letter A en de niet-autosnelwegen de letter N. Hierbij werden verschillende rijkswegen uit het aanvankelijke plan samengenomen in 1 routenummer. Zo gingen de rijkswegen 2, 26, 64 en 75 bijvoorbeeld samen op in de A2/N2 en dit is de reden dat er geen A26, A64 of A75 bestaat.
Ontstaan van de wegnummers
In de loop der jaren werd het Rijkswegenplan geactualiseerd en de nummering vaak aangepast. Dit zorgde voor enkele gaten in de nummering. De reden dat bijvoorbeeld de snelweg A3 niet bestaat is omdat het plan van destijds, een weg van Amsterdam via Gouda naar Rotterdam, nooit is uitgevoerd.
Alhoewel het rijkswegenplan 82 wegen kent, worden uiteindelijk niet alle wegen gerealiseerd. In de loop van de jaren zijn de wegen die al zijn aangelegd geactualiseerd. Daarom 'ontbreekt' er bijvoorbeeld altijd nog een rijksweg 3 en een 11. De ontbrekende wegen zullen er naar alle waarschijnlijkheid ook niet komen.
De Nederlandse autosnelwegen hebben allemaal een A, gevolgd door een nummer. Het lijkt willekeurig maar er zit zeker logica in de nummering van A-wegen. De eerste snelweg in Nederland was de A12 tussen Voorburg en Zoetermeer. In 1937 werd deze geopend.
De A1 was als eerste gepland maar niet als eerste aangelegd. Dit stukje snelweg, de A12 tussen Voorburg en Zoetermeer was in 1936 al geopend.
Hier loopt Rijksweg 1, hier loopt Rijksweg 2. Vanaf 1976 zouden ze een A nummer krijgen, toen heetten ze de A1 en de A2. De A1 was als eerste gepland maar niet als eerste aangelegd. Dit stukje snelweg, de A12 tussen Voorburg en Zoetermeer was in 1936 al geopend.
De A1 loopt van Amsterdam via 't Gooi, Amersfoort, Apeldoorn en Deventer naar Oldenzaal, bij de Nederlands-Duitse grens.
In de meidagen van 1940 was rijksweg 12 tussen verkeersplein Oudenrijn en Houten in aanleg, en de vaste brug over het Amsterdam-Rijnkanaal (de Galecopperbrug) was al gereed. Ondanks de bezetting ging de aanleg van de A12 door, met name aan de zuidkant van Utrecht en verder richting Arnhem.
A-wegen: Dit zijn de Nederlandse autosnelwegen.Je kunt ze herkennen aan een rood vlak met daarop een A en een nummer, bijvoorbeeld A2.E-wegen: Dit zijn de Europese autosnelwegen.
Feiten over de A7
De snelweg A7 vormt samen met de autoweg N7 de langste rijksweg van Nederland met 235,1 km.
De snelweg A38 loopt van knooppunt Ridderkerk (A16/ A15) naar Ridderkerk. Met een lengte van 1,5 km is het de kortste snelweg van Nederland.
Rijksweg 7 is, met uitzondering van het korte gedeelte tussen Zaandam en Knooppunt Zaandam, onderdeel van de E22. Met 242 kilometer is de A7 de langste rijksweg van Nederland.
In Nederland wordt een autosnelweg aangeduid met de letter A. Een genummerde niet-autosnelweg wordt aangeduid met de letter N. N- en A-wegen kunnen zowel rijksweg als provinciale weg zijn, hoewel het grootste deel van de A-wegen rijksweg is.
De A783 is slechts een paar tientallen meters korter, de A205 is de kortste met precies 1 kilometer. Er bestaan geen wegwijzers waar de aanduiding A38 op vermeld staat. Het nummer A38 wordt wel op de hectometerpaaltjes vermeld.
1- of 2-cijferige nummeringen zijn oorspronkelijk rijkswegen (van A1 tot N99). Inmiddels zijn sommige 2-cijferige N-wegen in beheer overgegaan naar provincies (voorbeeld: N46). Over het algemeen zijn driecijferige nummers provinciale wegen (bijvoorbeeld N201 Hilversum-Zandvoort).
In de spreektaal wordt met een rijksweg vaak een autosnelweg bedoeld, maar zowel A- als N-wegen kunnen rijkswegen zijn terwijl er snelwegen zijn die niet in beheer zijn van Rijkswaterstaat.
Maximumsnelheid 130 km/uur
In een dergelijk geval ziet u onder het bord met de maximum snelheid (bijvoorbeeld 120 km/uur) de tijden waarop deze snelheid geldt (van 6-19 uur bijvoorbeeld). Daarbuiten is de limiet 130 km/uur, ook als u er overdag 120 km/uur mag.
Op basis daarvan heeft de minister van Infrastructuur en Milieu besloten dat onder Moerdijkbrug de hele A16 geschikt is voor 130 kilometer per uur.Na de Moerdijkbrug moeten automobilisten weer terug naar 120 kilometer per uur.
Maximumsnelheid: 130 kilometer per uur
130 kilometer per uur dan wel de officiële maximumsnelheid op autosnelwegen, tussen 06.00 - 19.00 uur is de maximumsnelheid op snelwegen echter verlaagd naar 100 kilometer per uur. Soms ligt de maximumsnelheid zelfs lager dan 100 kilometer per uur.
Een N-weg is de afkorting van niet-autosnelweg. Deze wegen kunnen zowel beheerd en onderhouden worden door waterschappen, gemeenten, provincies als de rijksoverheid.
De A7, van Amsterdam naar de Duitse grens, is met 241 kilometer de langste snelweg van Nederland. Wie over de kortste snelweg van Nederland rijdt, heeft het waarschijnlijk niet eens door. De A38 bij Ridderkerk is een ukkie van maar 2 kilometer lang.
De A12 is de oudste snelweg van ons land. De weg tussen Voorburg en Zoetermeer werd op 15 april 1937 geopend. De A12 is een van de drukste snelwegen en een van de belangrijkste oost-west-verbindingen van ons land.
Maximumsnelheid. Alleen voertuigen die een snelheid van ten minste 80 km/uur kunnen bereiken mogen van de Autobahn gebruikmaken. Voor 2005 was dit 60 km/uur. Dit betekent niet dat de minimumsnelheid op de Autobahn 80 km/uur is.
Rijksweg 14 is een Nederlandse Rijksweg en gebiedsontsluitingsweg. De weg is onderdeel van de Noordelijke Randweg Haagse Regio en vormt sinds november 2003 een verbinding tussen de aansluiting Leidschendam van de A4 en de aansluiting bij restaurant "De Bijhorst" aan de N44. De weg maakt deel uit van de Ring Den Haag.
In Nederland is de eerste autosnelweg, rijksweg nr. 12 tussen Voorburg en Zoetermeer, in 1936 in gebruik genomen.