In Duitsland moet uw auto zijn voorzien van banden die geschikt zijn voor de weersomstandigheden. In de winter zijn dat dus winterbanden. Ook all-seasonbanden worden als geschikt beschouwd voor winterse omstandigheden, mits ze zijn voorzien van een sneeuwvloksymbool.
De overall winnaar is de Goodyear Vector 4Seasons Gen-3, direct gevolgd door de Continental AllSeason Contact. Daarnaast zijn de Hankook Kinergy 4S2 en de Vredestein Quatrac zeer aanbevelenswaardig.
Winterbanden moeten wettelijk een profieldiepte hebben van ten minste 1,6 mm, maar een minimum van 4 mm wordt aangeraden. Wanneer er winterbanden zijn gemonteerd, moet de bestuurder zich aan de voorgeschreven maximumsnelheid voor deze banden houden.
– De boete voor rijden zonder winterbanden is tussen de 60 en 80 euro. – Als je banden niet voldoen aan de regels, kun je aansprakelijk worden gesteld bij een ongeval. Als je Duits goed is kun je de regels voor winterbanden nalezen op de site van Die Bundesregierung.
In Duitsland is, evenals in Nederland, geen maximale leeftijd voor banden.
De minimale profieldiepte voor banden in Duitsland is 1,6 mm. Echter voor winterbanden wordt een minimale profieldiepte van 4 mm geadviseerd omdat beneden de 4 mm de banden niet meer optimaal werken en de band zijn winterse eigenschappen verliest.
Je moet je rijbewijs en het kentekenbewijs van je auto bij je hebben. Verder is het belangrijk om een Europees schadeformulier mee te nemen, omdat je dan direct na een aanrijding het schadeformulier kunt invullen. Een visum is niet nodig in bij onze oosterburen.
Winterbanden, herkenbaar aan de M+S-codering, dienen op alle wielen gemonteerd te worden en een profiel te hebben van minstens 4 mm voor radiaalbanden en 5 mm voor diagonaalbanden.
Wij adviseren om autobanden die 6 jaar of ouder zijn, sowieso te vervangen. Ook al wordt er niet veel gereden met een auto, ook door stilstaan kan een autoband verouderen. Let bij het kopen van tweedehands banden niet alleen op de profieldiepte en beschadigingen van de banden, maar controleer ook de leeftijd.
De beste prestaties op nat zijn van de Continental, daarna komen de Pirelli en de Michelin Pilot Sport 4. Alle 3 presteren bovengemiddeld goed op alle natte testonderdelen, met uitzondering van aquaplaning dwars, daar zijn ze gemiddeld.
Bij de 4-seizoenenbanden (test van 2020) kwam de Continental Allseason als beste uit de bus, gevolgd door de Goodyear Vector4 en de Michelin Cross Climate +7.
Bij de gewone auto's komen de vierseizoenenbanden van Goodyear en Continental als beste uit de test, deze beide banden krijgen het predicaat 'zeer goed'. Bij de SUV's komt één all-seasonband als 'zeer goed' uit de vergelijking: de Hankook Kinergy.
Gemiddelde levensduur van autobanden
Recent onderzoek wijst uit dat de gemiddelde afstand die je met autobanden kunt afleggen tussen de 30.000 en 100.000 km ligt. Hiermee komt de gemiddelde levensduur van autobanden op ongeveer 65.000 km bij gebruik op “normaal” wegdek.
Wanneer de banden 10 jaar na hun productiedatum nog niet zijn vervangen, adviseert Michelin om ze uit voorzorg te vervangen. Ook als ze nog bruikbaar lijken en volgens de slijtage-indicator nog niet versleten zijn. Dit geldt eveneens voor reservebanden.
Voor een gemiddelde auto, bij normaal gebruik, moet u denken aan zo'n 30.000 - 40.000 kilometer voor de voorbanden. Achterbanden gaan in veel gevallen wat langer mee.
De wettelijke eis is dat je bandenprofiel minimaal 1,6 millimeter diep is. Maar feitelijk ben je dan al een gevaar op de weg. Onder de 3 millimeter hebben je banden beduidend minder grip. Allianz Direct raadt je daarom aan om bij een profiel onder de 3 millimeter je banden te vervangen.
Sneeuwkettingen verplicht in Duitsland
Een sneeuwketting is in Duitsland alleen verplicht bij winterse omstandigheden als dat met een bord staat aangegeven. Het verkeersbord dat sneeuwkettingen verplicht in Duitsland is rond en blauw met een witte autoband met sneeuwketting erop.
In Nederland is er geen wetgeving die aangeeft dat het verboden is om tijdens de zomer met winterbanden te rijden. Tegelijkertijd is er ook geen regelgeving die winterbanden verplicht maakt als het seizoen in aantocht is.
In Duitsland en Oostenrijk is het bij u hebben van een reservewiel niet verplicht, maar wel aan te raden. De regels verschillen per land. In Spanje is bijvoorbeeld wel regelgeving over het verplicht bij je hebben van een reservewiel of bandenreparatieset.
Waar moet je als toerist rekening mee houden als je in Duitsland bent? 'Hou er rekening mee dat er in Duitsland echt, steekproefsgewijs, wordt gecontroleerd op de coronabewijzen en de noodzakelijke registratie vooraf. Niet alleen in de 30-kilometerzone achter de grens, maar ook bij parkeerplaatsen en benzinestations.
In Duitsland zijn de meeste coronamaatregelen op 20 maart 2022 komen te vervallen. In het openbaar vervoer en tot 1 oktober ook in vliegtuigen is het dragen van een medisch mondkapje, zoals een FFP2-masker, verplicht. Ook bij de dokter en in het ziekenhuis of verzorgingshuis is een FFP2-mondkapje verplicht.
De wettelijk minimale profieldiepte voor zowel zomer als winterbanden is in Nederland 1.6 mm. In verschillende landen in Europa worden all-seasonbanden en winterbanden pas als winterbanden gezien bij minimaal 4 mm profiel.
U bent in Nederland niet verplicht om winterbanden te gebruiken. Bij winterse omstandigheden is het wel verstandig om voor winterbanden te kiezen.
Winterberg ligt op 3 uur van Nederland
Denk er wel aan dat bij winterse omstandigheden winterbanden verplicht zijn in Duitsland. Winterberg is een compact dorp met een groot aanbod aan accommodaties.
Doorgaans verslijten de banden op de aandrijfas het snelst: bij voorwielaangedreven wagens zijn dat de voorbanden. Bij achterwielaangedreven wagens slijten de achterbanden sneller. Maar behalve de aandrijfas heeft ook de stuurkracht invloed op de banden. De voorbanden van voorwielaandrijvers worden dubbel belast.