Je kan het naam-logo indelen in twee grote groepen: het kalligrafisch naam-logo (de naam lijkt geschreven of geschilderd) en het typografisch naam-logo (men vertrekt van een bepaald lettertype). bv: Kellogg's, Coca-Cola, Hilton.
Ook het logo van Google behoort tot het bekendste logo ter wereld en heeft allemaal te maken met de bedrijfsnaam. Dit bedrijf kwam in 1997 op de markt en de ruwe versie van het logo werd in Gimp gemaakt door ene Sergey Brin.
Een logo bestaat uit tekst, beeld of combinatie ervan. Een logo met alleen beeld heet ook wel beeldmerk. Met alleen tekst: een woordmerk. Snelle visuele herkenning van een woordmerk verbetert door een consequent toegepast woordbeeld: de gehele vormgeving van de tekst: schrijfwijze, stijl, lettertype en typografie.
Een beeldmerk kan bestaan uit een woordmerk, een kleine afbeelding, lettermerk, monogram, embleem, zegel, mascotte dat symbool staat voor een woord of combinatie van woorden of uit een combinatie van een aantal van deze dingen. Een beeldmerk is een beeld dat overeenkomt met het merk.
Een logo is een speciaal ontworpen grafisch 'woord' voor jouw bedrijf. (logo is het Griekse woord voor 'woord'). Een merk is geen logo, icoon, symbool, huisstijl, advertentie of andere mogelijke uiting. Een merk is het onderbuikgevoel dat mensen hebben als ze denken aan jouw bedrijf.
Een logo is de naam van je bedrijf in een beeldvorm. Mensen onthouden beelden en kleuren beter dan namen. Door het herhaaldelijk tegenkomen van je logo onthouden mensen je bedrijfsnaam beter. Een logo kan een beeldmerk zijn (zoals een embleem of een vignet met een woord) of een woordmerk (alleen tekst).
De Engelse brouwerij Bass kwam in 1876 met een rode driehoek als logo en was daarmee één van de eerste bedrijven dat een logo als trademark liet vastleggen. Met zulke trademarks zorgen bedrijven ervoor dat hun producten snel en makkelijk herkenbaar zijn, en dus snel en makkelijk te verkopen.
Een goed logo heeft de volgende eigenschappen: Eenvoud: Een sterk logo is simpel en gemakkelijk te begrijpen, waardoor het snel herkenbaar is, maar het mag niet beschrijvend zijn voor de producten of diensten die je levert. Overbodige elementen of ingewikkelde details kunnen het logo minder effectief maken.
Een logo is belangrijk voor meerdere redenen – vooral omdat het: Een geweldige eerste indruk maakt, die klanten uitnodigt om op jouw merk te reageren. Je helpt met het creëren van een merkidentiteit. Je bedrijf een symbool geeft waardoor mensen je beter kunnen onthouden.
Nederland en het Koninkrijk der Nederlanden zijn voortaan internationaal te herkennen aan een nieuw logo. Het beeldmerk combineert twee symbolen: NL en een gestyleerde, oranje tulp. Het logo vervangt het tot nu toe veel gebruikte 'tulpje Holland' van het Nederlands Bureau voor Toerisme en Congressen (NBTC).
Merknaam of logo
Het merkrecht beschermt de (merk)naam of het logo van uw bedrijf, product of dienst. In het Merkenregister kunt u opzoeken of een naam of logo al bestaat. Zo niet, dan kunt u het merk registreren . Daardoor wordt u eigenaar van het merk.
Een sterk logo dient namelijk ook simpel, tijdloos en herkenbaar te zijn en bovendien te passen bij de branche waarin je met het merk actief bent.Ook moet het veelzijdig en schaalbaar zijn. Daarmee bedoelen we dat een logo er aantrekkelijk uit moet zien op de voorgevel van je bedrijf, maar ook op het visitekaartje.
Eenvoud siert
Een goed logo is bij voorkeur eenvoudig. Een logo wordt namelijk vaak toegepast op objecten van diverse formaten: van balpennen tot spandoeken. Een eenvoudig design zorgt ervoor dat je logo zowel op klein als groot formaat duidelijk blijft. Complex tekenwerk en fijne lijntjes vermijd je dan ook beter.
Een watermerk is een logo, tekst of handtekening die op een foto is aangebracht. Watermerken zijn doorgaans transparant, zodat de afbeelding nog steeds goed zichtbaar is. Meestal vertelt een watermerk je ook wie de fotograaf is. Watermerken op afbeeldingen kunnen ook auteursrechtelijke bescherming bieden.
Monogram/letter logos
Monogram logos zijn logos die bestaan uit letters, vaak de eerste letter van alle woorden. Sommige bedrijven hebben een ontzettend lange naam of een naam die lastig is om uit te spreken.
Rood staat voor kracht, passie en opwinding. Geel kent de betekenis van vreugde, vriendelijk en energie. Blauw is de kleur voor loyaliteit, betrouwbaarheid en intelligentie. Paars staat voor nostalgie, mysterie en beschaving.
Groen, geel, blauw: creatief en samenhangend
Blauw en geel zijn beide klassieke keuzes voor een logo kleur. Door ze met elkaar te mengen krijg je groen, dus je kunt er zeker van zijn dat een logo met deze kleurencombinatie niet zal botsen.
Het woord 'logo' is afgeleid van het woord 'logos'. Logos betekent eigenlijk naam, symbool of handelsmerk. Een logo wordt altijd ontworpen om herkenbaar te zijn voor de buitenwereld en een bepaald imago uit te stralen. Handelsmerken bestaan al zo lang als er gehandeld wordt.
Het logo van Apple werd in 1977 ontworpen door Rob Janov. In een interview met Creatieve Bits vertelt hij: “Ik heb de hap uit de appel in het design gezet om duidelijk te maken dat het een appel was en geen kers of tomaat”.
Gemiddeld zal een logo tussen de €200 en €2000 euro gaan kosten. Beginnende ontwerpers zullen ongeveer tussen de 35 en de 50 euro per uur vragen voor een logo. Ervaren freelancers vragen meestal tussen de 50 en 75 euro per uur voor hetzelfde werk.
Een logo moet memorabel zijn
Vlak achter het principe van eenvoud volgt het principe van herkenbaarheid. Een ontwerp moet herkenbaar zijn. Dit wordt bereikt door het logo eenvoudig te maken en ervoor te zorgen dat het bij het bedrijf past. Een beeldmerk hoeft het bedrijf niet letterlijk uit te beelden.
Behalve dat je logo linksboven op je website staat, is het ook het beste om hem ook elders plaatsen. Denk aan een watermerk in de afbeeldingen die je gepubliceerd hebt, in de voettekst van je website en zelfs in je online winkel als je die hebt. Dit alles om ervoor te zorgen dat je merk goed overkomt en herkenbaar is.
Een logo is een grafisch ontwerp dat een bedrijf of merk vertegenwoordigd. Logo's zijn beeldmerken, vormen, teksten of een combinatie van deze drie. Het belangrijkste onderdeel is identiteit.