Vetspuit vullen door het bedienen van de hefboom van het vulapparaat. Door het vullen kan de trekstang naar buiten worden gedrukt. Door de trekstang iets uit te trekken en tevens op de kleminrichting te drukken wordt de trekstang gedeblokkeerd, waardoor de trekstang weer in de vetspuit gedrukt kan worden.
Beschrijving. Mobil Polyrex EP 2 is een hoogwaardig polyurea smeervet met hoge 'shear' stabiliteit, lange levensduur en uitstekende "multi purpose" prestaties. Dit product is gebaseerd op de gepatenteerde polyurea indikkertechnologie en resulteert in duurzaamheid en stabiliteit onder afschuifkrachten.
Extreme druk (EP) additieven verhogen het draagvermogen van de smeerfilm bij hoge belastingen en vaste additieven zoals MoS2 of grafiet helpen het vet als de basisolie bij lage toerentallen zelf niet een voldoende sterke smeerfilm kan opbouwen.
B: Welk soort vet moet ik gebruiken en waar kan ik dat halen? Met een vetspuit een slag of 3 tot 4 per smeernippel. Je kunt daar gewoon smeervet voor gebruiken.
De werking van een vetspuit
Hiervoor dien je de dop van de vetspuit eraf te halen zodat je de spuit kunt gaan vullen met olie. Trek hierbij langzaam de pen naar achteren, en haal de vetspuit uit het vet als je deze voldoende gevuld hebt. HIerna maak je de rand schoon en zet je de dop van de vetspuit weer vast.
De constructie van de vetspuit zorgt voor een maximale druk van 400 Bar.
Elke slag levert de vetspuit 2,5 cc vet, twee keer zoveel als de gemiddelde vetspuit.
Draagbare vetpomp
Zo kun je met een te hoge druk keerringen kapot of losdrukken. schaar en als vetspuit voor één hand. De schaarvetspuit is op bijna ieder landbouwbedrijf wel terug te vinden. De prijzen van een dergelijke vetspuiten ver schillen.
Wanneer je een aanhanger zonder stabilisatiesysteem hebt is het verstandig om na het wassen van de trekhaak een dun laagje smeermiddel aan te brengen. Dit voorkomt dat er wrijving tussen de kogel en de trekhaak ontstaat. Je kunt hiervoor Smeerspray met PTFE gebruiken.
Zo ook het zelf smeren van de oplooprem, deze komt bij mij niet vanzelf terug maar bonkt niet. Het advies was het eerst smeren van de oplooprem. Hierop moet je het uiteinde van de vetspuit klemmen, goed aandrukken zodat het "vast" zit op de vetnippel. Spuit het vet erin tot het er uitloopt.
De smeernippel steekt uit de zijkant van de behuizing. Hierop kan een vetspuit worden bevestigd. De vetspuit wordt zo gebruikt dat de druk op het smeermiddel in de vetspuit wordt verhoogd en een kogeltje, dat de opening van de smeernippel blokkeert, wordt weggedrukt zodat het smeermiddel het lagerhuis instroomt.
Terugrijautomaat. Wanneer de auto achteruitrijdt, wordt de oplooprem ingedrukt. Daardoor treedt de caravanrem in werking. De remkracht neemt toe naarmate de caravanwielen meer rolweerstand (helling, ongelijk terrein) ondervinden.
Het principe van de oplooprem is eenvoudig. Als de auto vertraagt of remt, wil de aanhanger, caravan, boot-of paardentrailer doordrukken. Dit wordt oplopen genoemd. Om te voorkomen dat het te trekken object in dat geval door zijn massa teveel snelheid behoudt ten opzichte van de auto, treedt de oplooprem in werking.
Het testen van de hydraulische demper van de oplooprem, die direct achter de koppeling zit, (zit in de schuifbuis en veelal niet zichtbaar), is vrij gemakkelijk zelf te doen door de koppeling naar achteren te duwen in de richting van de caravan. Dit gaat makkelijker als u daarbij de handremhandel eerst helemaal aanzet.
Een trekhaak dop voorkomt dat een trekhaakkogel afgeeft
Als iemand dicht achter de auto langs loopt of bezig is met het laden van de kofferbak is de kans erg groot dat men hier tegen aan komt. Een trekhaak dop voorkomt direct contact tussen de kogel en bijvoorbeeld een broek.
Een stabilisator of stabilisatorkoppeling is een constructie voor een aanhanger of caravan die moet voorkomen dat de combinatie (trekkend voertuig - aanhangwagen) tijdens het rijden in een pendelende beweging komt. Het slingeren kan ertoe lijden dat de aanhanger oncontroleerbaar wordt, en zo van de weg kan geraken.
De meeste nieuwe caravans zijn uitgerust met een stabilisatorkoppeling van ALKO of Knott. Rijden met een stabilisator is comfortabeler en bij gelijke snelheid, ook (iets) veiliger. Maar voel je enige onbalans in de combinatie zonder stabilisator dan is het beter die op te sporen dan te bestrijden met een stabilisator.
Het is niet verboden om tijdens het rijden een disselslot te gebruiken voor de vouwwagen of caravan. Ook niet in het buitenland. Voorwaarde is wel dat het slot de beweging van de kogel en de oplooprem niet belemmert.
De kosten voor het vervangen van een stabilisatorstang lopen uiteen van zo'n 60 tot 300 euro. Deze grote verschillen hangen samen met de hoeveelheid werk die een monteur nodig heeft en welke onderdelen nodig zijn.
Een stabilisatorstang doet eigenlijk hetzelfde. Hij verbindt beide draagarmen met elkaar en brengt de beweging van de ene op de andere arm over. Hierdoor gaat wanneer de ene omhoog gaat, ook de andere omhoog en blijft de stabiliteit behouden.
Oorzaken slingerende caravan
een te hoge snelheid. onjuiste bandenspanning (bij één of beide banden) verkeerde belading van de caravan. een plotselinge stuurbeweging.
Milenco Disselweger – kogeldrukmeter
De Milenco disselweger is de beste analoge kogeldrukmeter. Deze nauwkeurige disselweger is geschikt voor een kogeldruk tot 130 kg en heeft een werkhoogte van 35 tot 47 cm. Hij is gemaakt van staal en je gebruikt hem door de koppeling van de caravan of vouwwagen er bovenop te zetten.
Op bijna alle nieuwe aanhangers, caravans, boot- of paardentrailers kan een stabilisator geleverd worden. Op veel modellen is deze voorziening zelfs al standaard. Overweegt u de aanschaf van een stabilisator, controleer dan of hij geschikt is voor de trekhaak op uw auto.