Bij een ontruiming verlaat men in normaal tempo het gebouw. Een normaal tempo is het tempo waar men onder normale omstandigheden het gebouw verlaat. De ontruiming start per afdeling/etage, onder leiding van daarvoor aangewezen BHV'er(s). De BHV'ers controleren de ontruimde afdelingen/etages op achterblijvers.
De volgorde van ontruimen is: 1. de verdieping waarop brand is; 2. de verdieping boven de brand; 3. de verdieping onder de brand. Stap 3 Alles ontruimen vindt plaats in opdracht van de brandweer, de coördinator of de leiding.
Tijdens een ontruimingsoefening moet iedereen zo snel mogelijk het pand verlaten. De BHV'ers zijn er om dit in goede banen te leiden. Maar de BHV'ers zijn niet als enige betrokken bij de bedrijfsveiligheid. Zo zijn er in een noodsituatie meerdere rollen met ieder zijn eigen taken.
De 5 fasen van BHV zijn: Alarmeren, Verkennen, Inzet, Nabespreken en Nazorg.
Als er een kleine brand is uitgebroken waarvan de oorzaak te achterhalen is, dan mag u de brand zelf blussen. Is de brand groot en breidt deze zich snel uit, dan kunt u het beter aan de brandweer overlaten en zo snel mogelijk het pand verlaten. Uw eigen veiligheid is in dit geval het belangrijkste.
Na de melding van een brand of ongeval moeten de bhv'ers snel kunnen optreden. De bhv-inzet duurt totdat de professionele hulpverleners er zijn en de hulpverlening overnemen. Een bhv'er moet binnen 2 tot 3 minuten nadat hij is gealarmeerd bij het incident zijn.
Als besloten is tot een ontruiming moet de bhv binnen een paar minuten kunnen beginnen met het alarmeren en evacueren van alle werknemers en andere personen in het bedrijf.
De duur van de ontruimingsprocedure verschilt per zaak. De procedure bij de rechtbank duurt vaak minimaal een maand, maar het totale proces (van de aanvraag tot de daadwerkelijke uithuiszetting) kan soms oplopen tot wel een half jaar.
Wij helpen je graag! Bij een complete ontruiming (fase 1 t/m 4) zijn je medewerkers (en eventuele bezoekers) maximaal 12-15 minuten van hun werkplek af. Gemiddeld neemt de oefening voor je BHV'ers 3 uur in beslag (de totale duur is afhankelijk van de ontruimingsfase waarmee je oefent).
De kubus methode kan je helpen dat een-en-dezelfde ruimte meerdere keren wordt gecontroleerd, of dat een andere ruimte wordt overgeslagen. Deze methode wordt ook wel de 3D-aanpak genoemd en is goed te combineren met “kijken, denken, doen”.
Een slow whoop geluid is een duidelijk herkenbaar en goed hoorbaar geluidssignaal dat in een regelmatig tempo steeds herhaald wordt. Dit luide signaal waarschuwt de werknemers en alle aanwezigen binnen een gebouw dat er snel actie moet worden ondernomen om tot ontruiming van het gebouw over te gaan.
De bedrijfshulpverlening speelt een belangrijke rol bij een daadwerkelijke ontruiming. De bhv'ers begeleiden de ontruiming, controleren of iedereen uit het gebouw is, en zien erop toe dat het gebouw veilig is achtergelaten.
Een TableTop oefening is een interactieve vorm van oefen als serieuze voorbereiding voor een ontruiming. BHV'ers voeren scenario's uit en ontruimen het gebouw in het klein na. Het doel van een TableTop oefening is het doorlopen van alle stappen tijdens een ontruiming.
Zo moet een BHV'er ook weten hoe hij of zij mensen uit een brandend gebouw moet ontruimen. Dit wordt dus allemaal duidelijk tijdens een brandoefening. U bent dus verplicht om minimaal eens per jaar een brandoefening te organiseren.
Dus ons antwoord op de vraag "Is een ontruimingsoefening verplicht?" is absoluut: ja!
In eerste instantie zal je bij de aanvang van een calamiteit beginnen met horizontaal ontruimen. Dit houdt in dat je de mensen op het bedreigde bouwdeel verplaatst naar een naast gelegen bouwdeel, trappenhuis of naar de eerstvolgende brandwerende scheiding c.q. het naastgelegen rook-/brand-compartiment.
Het gaat om een uitzetting van de woning. Een deurwaarder gaat samen met de politie, een slotenmaker en eventueel een verhuisbedrijf naar de woning waar het om gaat. De huurder wordt uitgezet, om de woning te kunnen ontruimen. Als er inboedel aanwezig is wordt dit naar een opslag gebracht.
Wanneer een zich voordoende calamiteit een mogelijk direct gevaar kan betekenen voor de ( plaatselijke ) bevolking, zal de gemeente zorgdragen voor het alarmeren van de omgeving. * er rijden geluidswagens rond. Bij een nog onbekende calamiteit buiten het pand,dient u het gebouw niet te verlaten.
Regel 1: Let op gevaar
De basisregel in de Eerste Hulp, maar ook voor professionele hulpverleners is het veilig kunnen hulpverlenen. Dat betekent dat je, voordat je ook maar iets doet, eerst goed kijkt of de situatie veilig is voor jouzelf en voor het slachtoffer.
Stappenplan voor het openen van een toedraaiende deur
Blijf laag bij de grond. Stap 2: Zet je voet bij de opening van de deur (op ongeveer vijf centimeter afstand). Zo kan de deur niet in één keer open vliegen.
Volgens de Arbowet moeten er in een organisatie BHV'ers aanwezig zijn. Hoeveel hangt af van het aantal werknemers en van de risico's in uw bedrijf. BHV'ers moet ieder jaar bijscholing krijgen. Is de bedrijfshulpverlening in uw bedrijf niet in orde, dan kan de Inspectie maatregelen nemen.