Kies dan een boot die ook weinig tijd kost. De al eerder genoemde houten boot is prachtig maar kost veel tijd aan onderhoud. Een polyester sloep daarentegen is direct vaarklaar en is nagenoeg onderhoudsvrij.
Polyester, staal of aluminium
Aluminium is lichter, sterker (langer bestand tegen zware krachten en corrosie door zeewater) maar ook duurder. In geval van schade zul je een schip met stalen romp eenvoudiger kunnen (laten) repareren dan bij polyester; zeker in het buitenland.
De jaarlijkse kosten voor het hebben van een boot bedragen ongeveer 10% van de waarde van de boot. Hoewel 5 of 6% een realistischer waarde zou kunnen zijn, hangt dit sterk af van de boot, waar en hoe u vaart en hoe u de meerjarige kosten spreidt over de levensduur van de boot.
Polyester schepen gaan langer mee.
Wees niet bevreesd, het kan bij goed onderhoud (in de was zetten) heel lang duren. Misschien wel een mensenleven. Goed onderhouden stalen schepen van meer dan honderd jaar oud zijn nog steeds in de vaart.
Een boot gemaakt van polyester heeft daarentegen minder onderhoud, is erg gebruiksvriendelijk, maar kan wel kwetsbaar zijn. Let hier dus goed voor je een bepaald type boot aankoopt. Houdt ook rekening met het financiële gedeelte. Een boot kopen doe je net zoals een auto of huis niet dagelijks, en is een grote aankoop.
Stevige boten die gebouwd zijn van staal en polyester zijn beter geschikt om in het water te overwinteren dan lichtgebouwde boten. Zorg dat alle afsluiters, kranen, bilgepompen, waterpompen, watersystemen, afwaterings slangen worden ontdaan van water. Water zet uit wanneer het bevriest, hierdoor richt het schade aan.
Draaiuren in een boot belasten een motor heel anders dan in een auto. 4000 uur met een gemiddelde van 80 km/u = 320000 km in een auto. Een matige scheepsmotor haalt 5-6000 uur en een goede en goed onderhouden Mitsubishi haalt 10- 15000 uur bij pleziervaart.
Lak is puur cosmetisch, en afhankelijk van de kleur moet u 3-5 lagen aanbrengen. Kies voor de romp en opbouw een hooglans lak en voor de gangboorden een antislip verf. Wanneer u het onderwaterschip kaal heeft gemaakt kiest u een primer die geschikt is voor onder water. Dezelfde laagopbouw is nodig als boven water.
Antifouling is een verf waar biociden en aangroeiwerende middelen aan zijn toegevoegd. Gemiddeld gaat een antifouling vijf jaar mee afhankelijk van de tijd dat de boot in het water ligt. Wordt een boot elk jaar op het droge gestald dan gaat de antifouling langer mee.
Een investering die de moeite waard is
Vaak wordt gedacht dat boten, sloepen en tenders weggegooid geld zijn. Maar eigenlijk is het een uitstekende investering. Hoe meer tijd je doorbrengt op het water, hoe meer ontspannen en rustig je wordt, waardoor je geest en lichaam worden versterkt.
Kosten van antifouling varieren tussen de € 25,- en € 80,- per liter, afhankelijk van het soort- en merk antifouling.
Als indicatie voor een onderwaterschip inspectie kunt u uitgaan van Eur 42,5,–en voor een volledige aankoopinspectie van eur 75,– tot eur 95,– per meter scheepslengte over alles. (de meterprijs is afhankelijk van de uitrusting, hoe uitgebreid het rapport moet zijn etc).
Wanneer staal kaal is gemaakt, moet zo snel mogelijk de eerste (25% verdunde) primerlaag worden aangebracht om het staal af te sluiten tegen roest. In ieder geval de eerste dag. Als dit niet wordt gedaan, zal de volgende keer opnieuw moeten worden geschuurd om vliegroest te verwijderen.
Men kan Osmose herkennen op een polyester boot aan de verdikkingen in de gelcoat (blaasjes). Als deze blazen doorgeprikt worden komt er een soms wat plakkerige vloeistof met een zure, azijnachtige geur vrij. Osmose ontstaat wanneer water in het polyesterlaminaat dringt.
Stralen en conserveren onderwaterschip jacht 13 meter: 3900 euro. Zandstralen kiel zeiljacht 11 meter: 600 euro. Stralen en schilderen vlet van 10 meter: 1300 euro. Grachtenvlet van 6 meter stralen én coaten: 900 euro.
Kajuitboot 5 meter volledig schilderen: €400,- Polyester kruisertje schilderen vanaf gangboord tot waterlijn: €700,- Volledig schilderen stalen grachtenvlet 6 meter: €750,- Interieur lakken Aloa 27: €750,- euro.
Wat is de beste bootverf? Met International Super Gloss HS kun je rekenen op een super snelle dekking, zodat je daarmee goed kunt schilderen.
Kadastrale registratie
Als een schip in het kadaster staat geregistreerd, kan uit de inschrijving de eigenaar worden afgelezen. Dus: de persoon die in het kadaster staat geregistreerd als eigenaar, is ook juridisch eigenaar.
U moet uw motorboot registreren, als: u wilt varen op de binnenwateren; uw motorboot kleiner is dan 20 meter; uw motorboot sneller kan varen dan 20 kilometer per uur.
Zolang de boot in Nederland wordt gebruikt zijn geen aanvullende papieren nodig. Wordt een boot echter naar het buitenland gebracht - hetzij op eigen kiel, hetzij per trailer - dan dienen aanvullende eigendomspapieren aan boord te zijn.
Yamaha is een van de meest bekende en vertrouwde merken voor buitenboordmotoren ter wereld. Dit komt door de hoogste kwaliteit en een goede prijs-kwaliteitverhouding. Dit zie je ook terug in de verkoopcijfers. In elke haven ligt een boot met een motor van dit merk.
Omdat voor motoronderhoud aan boord nu eenmaal geen kilometerstanden voorhanden zijn wordt vaak gebruik gemaakt van een urenteller. Als vuistregel wordt wel gesteld dat 1 draaiuur gelijk staat aan 100 autokilometers.
Er blijft altijd gevaar dat delen van uw buitenboordmotor in de winter stuk vriezen. Of de motor nu opgeklapt (horizontaal) of in verticale stand wordt opgeborgen, maakt niet veel uit. De meeste motoren hebben afloopgaatjes en in theorie zouden het motorblok en staartstuk in elke positie leeg moeten lopen.