MBO Bedrijfsmanagement (niveau 4) Deze opleiding biedt een brede basis in bedrijfsvoering en teammanagement. Je leert hoe je operationele processen organiseert, medewerkers motiveert en resultaten monitort.
Op HBO niveau is er heel veel mogelijk, waaronder Management, Economie & Recht, Facility Management, Marketing Management en Small Business & Retailmanagement. Universiteiten bieden bijvoorbeeld International Business & Management, of de Master International Management na een BA Bedrijfskunde.
Het is algemeen aanvaard dat er drie managementniveaus zijn, generiek beschreven als top, middle en lower management . Hoewel er geen universeel geaccepteerde benamingen zijn voor deze drie niveaus, worden ze vaak beschreven als senior management, middle management en frontline management.
Managementniveaus zijn verschillende hiërarchische niveaus binnen een organisatie, met verschillende autoriteit, verantwoordelijkheid en beslissingsbevoegdheid.
Het Strategisch, Tactisch en Operationeel (STO)-model biedt een nuttig kader voor het managen van informatie op verschillende niveaus binnen de organisatie.
Henri Fayol, een negentiende-eeuwse ingenieur en leidinggevende, definieerde voor het eerst de vier functies van management: plannen, organiseren, leiden en controleren.
Op strategisch niveau gaat het om zaken die belangrijk zijn voor de lange termijn. Denk hierbij aan een financiële investering of verandering in de beleidsvoering. Er worden keuzes gemaakt over de richting waarin een organisatie zich ontwikkelt.
Een middle-manager zit als leidinggevende in tussen het hoger kader (de directie of het managementteam) en het team wat hij/zij aanstuurt. Het specifieke van de middle-manager is dat hij/zij: Zijn/haar team moet aansturen en het organisatiebeleid moet uitdragen aan de teamleden.
Managementniveaus zijn de verdelingen tussen graden van autoriteit en verantwoordelijkheid in een bedrijf . De typische managementniveaus zijn topmanagement, middenmanagement en eerstelijnsmanagement. Deze niveaus bepalen de taken van verschillende managementposities, inclusief aan wie ze rapporteren en wie aan hen rapporteert.
2) Tactisch niveau
Je stelt een jaarplan op waarbij je rekening houdt met een middellange looptijd van ongeveer een jaar. Uitzonderlijke periodes zijn in dit plan in kaart gebracht. Voorbeelden zijn maanden waarin er meer werkonderbrekingen zijn vanwege ziekte.
Een Manager in Nederland verdient gemiddeld € 4.325 bruto per maand. Salarissen variëren van € 3.680 (laag) tot € 4.975 (hoog).
Voor de eenvoud gebruik ik de meest voorkomende organisatorische hiërarchie die ik ken – en die ik persoonlijk het meest ken. Specialist > Manager > Directeur > Vice President . Als dit niet klinkt als degene die u kent, dan zouden er nog steeds enkele kernthema's moeten zijn die u op uw eigen bedrijf of scenario kunt toepassen.
Management kan worden gedefinieerd als een proces om het werk of de taak gedaan te krijgen die nodig is om de doelen van een organisatie op een efficiënte en effectieve manier te bereiken . Proces impliceert de functies van het management. Dat wil zeggen, plannen, organiseren, bemannen, dirigeren en controleren.
Manager niveau 4
Overzicht: Geeft leiding aan een team dat verantwoordelijk is voor de prestaties en resultaten van meerdere, diverse groepen of afdelingen op universitair niveau of binnen een universiteitsbrede functie . Geeft voornamelijk leiding via ondergeschikte managers.
Deze MBO opleiding is een specialistenopleiding. Om toegelaten te worden tot deze niveau 4 opleiding, heb je een MBO niveau 2 of niveau 3 diploma nodig.
Niveau 3 is het hoogste managementniveau en is waar de uitvoerende macht ligt . Dit omvat altijd de chief executive/managing director en de raad van bestuur. In grotere bedrijven bestaat niveau 3 ook uit het niveau van leidinggevenden onder de raad van bestuur.
Het primaire onderscheid tussen de twee niveaus is de complexiteit en breedte van toegewezen verantwoordelijkheden. De Manager I is verantwoordelijk voor de administratieve, operationele en planningsfuncties van een divisie en/of eenheid van een departement. De Manager II houdt toezicht op een groter, complexer of kritischer project/programma.
Iets hoger maak je als manager deel uit van het middenkader en geef je leiding aan deze operationeel leidinggevenden of aan een afdeling. Maak je deel uit van het managementteam, dan ben je als manager onderdeel van de directie. Dit wordt ook wel hoger management of hoger kader genoemd.
A B-level manager is a mid-level manager in an organization who helps execute the policies and initiatives created by the organization's C-level executives. B-level managers are commonly in charge of facilitating any major changes in an organization and creating a productive work environment for employees.
Door het tellen heeft de manager macht, door het vertellen heeft de leider invloed. Ondergeschikten volgen een manager niet altijd van harte, de volgers van een leider volgen deze meestal vrijwillig. Een leider is dan ook lang niet altijd een manager. Andersom kan een manager wel een leider zijn.
Een assistent-manager rapporteert aan een manager, hoewel hun verantwoordelijkheden kunnen verschillen per organisatie. Assistent-managers helpen vaak bij het toezicht op een specifieke afdeling, hoewel je ook assistent-managers van winkels of restaurants kunt vinden.
In de meeste bedrijven bezetten directeuren posities op het hoogste managementniveau . Meestal vind je managers op het middelste managementniveau. Het verschil wordt meestal weerspiegeld in het aantal mensen dat managers doorgaans rechtstreeks aansturen.
De drie niveaus van bedrijfsstrategie, namelijk het corporate, business en functionele niveau , bieden een gelaagd model waarmee bedrijven hun productiviteit kunnen verbeteren en mogelijk nieuwe markten kunnen betreden.
Tactisch management is het tussenliggende niveau en implementeert de strategieën die zijn vastgesteld door strategisch en operationeel management. Het omvat de coördinatie van operationele activiteiten om de kortetermijndoelen van het bedrijf te bereiken.
Strategische planning is het proces van het definiëren van de richting die uw bedrijf in wil gaan in de komende drie tot vijf jaar. Een strategisch plan omvat doelen voor de langere termijn, strategische doelen en doelen voor de kortere termijn die beschrijven hoe u uw strategische doelen gaat bereiken.