Sommige mensen kiezen ervoor om hun auto uit Amerika te halen, maar dat is alleen aan te raden voor speciale modellen die in Europa niet te vinden zijn. Een land dat in opmars is als het om auto-import gaat, is Denemarken. De netto catalogusprijzen in dat land behoren namelijk tot de laagste van Europa.
Waarom zou u een auto gaan importeren uit Duitsland? Allereerst de prijs: op de auto wordt in Duitsland geen BPM geheven en zijn Duitse auto's aanzienlijk goedkoper dan in Nederland. De BPM is een belasting die wordt geheven over de aankoop van een nieuwe auto.
Invoerrechten. Op het moment dat je de auto invoert in Nederland moet je ook invoerrechten betalen. voor een auto jonger dan 30 jaar is dit 10% over de aankoopwaarde+transportkosten. Voor een auto ouder dan 30 jaar betaal je geen invoerrechten maar alleen de 6%btw.
Een auto importeren uit Denemarken, Noorwegen of Zweden is altijd een goede keuze. Het feit dat deze voertuigen een uitstekende kwaliteit bieden is een belangrijk voordeel. Het zijn vaak jonge auto's met weinig schades, een goed gedocumenteerde onderhoudsgeschiedenis en relatief lage kilometerstanden.
Zeker jonge Duitse occasions zijn in trek. De scherp geprijsde Duitse dealer occasions zijn qua aanschaf tot wel 30 procent goedkoper dan in Nederland. Maar niet alleen gebruikte auto's zijn interessant om te importeren. Ook een nieuwe auto kopen in Duitsland kan in sommige gevallen interessant zijn.
Via diverse Duitse autosites kunt u het aanbod van tweedehands auto's in Duitsland online bekijken. Dat kan op verzamelwebsites zoals Mobile.de en Autoscout24.de of direct op de websites van de automerken zelf voor officiële merkdealer occasions.
Spanje is lid van de Europese Unie. U hoeft dus geen invoerheffing te betalen bij het importeren van een auto uit Spanje. Echter moet er wel (rest) BPM en BTW betaald worden. Het BTW bedrag wordt berekend aan de hand van de nieuwprijs van de auto, tenzij de auto ouder is dan 6 maanden en meer dan 6000 km heeft gereden.
Als u de auto naar België importeert, zult u de Belgische BTW van 21% moeten betalen. Voor tweedehandsauto's moet men een onderscheid maken tussen een aankoop bij een particulier (geen BTW verschuldigd) of bij een professionele verkoper (BTW inclusief).
Het bedrag van de invoerbelastingen wordt berekent op basis van een waarde die is bepaald na het toepassen van een 90% korting tot een bedrag van 300000 dirham van de nieuwwaarde van de auto. Op het bedrag boven 300000 is de korting niet van toepassing en wordt de normale belasting toegepast volgens de wet.
Voor Japanse auto importeren geldt er een 10% importheffing
Voorlopig betaal je dus nog eens extra 10% op de netto catalogus prijs of de aankoopwaarde voor elke import. Naast deze heffing zal je bij de Japanse auto importeren nog gewoon de BTW (21%) en de BPM moeten betalen.
Daarnaast worden invoerrechten geheven (het tarief wordt berekend op basis van de douanewaarde van het voertuig en de kosten verbonden aan het transport naar België). Gemiddeld bedraagt dat tarief 10% voor een auto. Ten slotte betaal je ook 21% btw.
Redenen voor importeren. Je krijgt een betere prijs in het buitenland, je wilt je assortiment uitbreiden of ziet een gat in de markt. Er zijn meerdere redenen waarom je wilt starten met importeren.
Zelf auto invoeren bij RDW keuringsstation
Voor het invoeren van de auto bij de RDW dient u rekening te houden met €107,20 kosten voor RDW leges en tenaamstelling en ca. €39,50 kosten voor de productie van kentekenplaten (zie ook: totale kosten auto importeren).
Een wagen ingeschreven in Spanje is doorgaans goedkoper dan in België of Nederland door de meestal aanzienlijk lagere wegenbelasting en verzekeringspremies die hier gelden. Voor vele buitenlanders loont het dan ook financieel de moeite.
U kunt in Nederland een auto kopen en deze zonder bpm en btw importeren in Spanje. U moet dan in Spanje de btw betalen (18%). Neemt u uw auto vanuit Nederland mee naar Spanje, dan dient u deze uit te schrijven bij de Rijksdienst voor het Wegverkeer (RDW).
Fiat 500 – 2.983 eenheden met een aanschafprijs vanaf 14.000 euro.
Prijsvoordeel import auto
Om maar met de deur in huis te vallen! de voornaamste reden om een auto te importeren is het prijsvoordeel. Auto's zijn in het buitenland vaak een stuk voordeliger in de aanschaf en door slim om te gaan met de belasting en BPM regels blijft er ook na import vaak nog een flink voordeel over.
TRANSPORT EN INVOEREN, INVOERRECHTEN EN BTW VAN EEN AUTO, MOTOR OF SCHIP. Zeetransport kost tussen € 850 en € 1.750 per auto afhankelijk van het formaat en de vertrekhaven.
Gemiddeld neemt dit gehele proces ongeveer drie weken in beslag. Bekijk ons volledige stappenplan voor meer informatie. Er zijn ook auto-importbedrijven die je kunnen helpen met dit proces, deels of geheel. En neem ook eens een kijkje naar onze pakketten als u overweegt een auto te importeren uit het buitenland.
Bij het zoeken naar een goedkope auto, kun je gebruik maken van een advertentiesite. Zo kun je hier bij Autoscout24 zoeken in duizenden gebruikte en nieuwe auto's, waarbij je een selectie kunt maken op prijs. Zo zie je snel wat er allemaal te koop is voor het budget wat je hebt ingevuld.
De beste Duitse autosite is uiteindelijk Mobile.de te gebruiken voor het zoeken van een Duitse import auto. Deze website heeft het grootste aanbod, is in het Nederland beschikbaar, heeft goede zoekfunctionaliteiten en met behulp van BpmBuddy worden alle prijzen van de advertenties getoond incl.
Aankoop en invoer van een nieuw motorvoertuig in Frankrijk
Er moet belasting over de toegevoegde waarde (BTW) betaald worden als het gaat om een nieuw voertuig (die bij levering minder dan zes maanden oud is of minder dan 6000 km heeft gereden). In dat geval is de BTW verschuldigd in het land waar de koper woont.