HOE WEET IK MET WELK KOUDEMIDDEL DE AIRCO VAN MIJN AUTO GEVULD IS? Soms is het te controleren middels een sticker onder uw motorkap. Mocht u het niet zeker weten, dan kunnen wij voor u een koudemiddelanalyse uitvoeren. Op die manier voorkomt u dat uw airco wordt gevuld met het verkeerde koudemiddel.
Er wordt in de airconditioning van een auto gebruik gemaakt van het koudemiddel R134A, dit is bij auto's gebruikelijk die voor 2011 zijn geproduceerd. In jongere systemen wordt het gas R1234YF toegepast, omdat dit milieuvriendelijker is.
R1234yf milieuvriendelijker dan R134a
Het nieuwe aircogas R1234yf is als broeikasgas 335 keer minder schadelijk dan R134a, en het verdwijnt 400 keer zo snel uit de atmosfeer. De milieuwinst door het nieuwe koudemiddel R1234yf is dus enorm. Nadeel is dat het nieuwe aircogas R1234yf een stuk duurder is dan het oude.
Op dit moment kost R134a circa 35 euro per kilo tegenover 120 euro per kilo voor R1234yf. Twee jaar geleden lag de inkoopprijs van R1234yf nog op 150 euro tot 180 euro per kilo, tegen 10 tot 15 euro per kilo voor R134a.
R134a, ook bekend als tetrafluorethaan, komt uit de HCFC koudemiddelfamilie. Door het extreem lage kookpunt kan het verdampen in een damp met zeer weinig thermische energie, waardoor de warmte snel kan worden afgevoerd. Ook belangrijk: het koudemiddel is niet ontvlambaar of explosief.
R32 bestaat voor 50% uit het mengsel dat wordt gebruikt om R410A te maken, maar heeft een lager GWP en dus minder impact op de opwarming van de aarde. R32 is een koudemiddel met lage ontvlambaarheid.
Kan ik de auto airco zelf bijvullen? Het is niet mogelijk om de auto airco zelf bij te vullen. Hiervoor gelden namelijk strenge regels die in heel Europa gelden. Het is verplicht om de airco te laten vullen door een erkend bedrijf dat over de kwalificaties beschikt om airco vulwerkzaamheden te mogen verrichten.
R134a kopen op Amazon, BOL en Coolblue aan de beste prijs - Bstore - tips en tools.
Het is verstandig je airco elk jaar te laten nakijken en om het jaar te laten bijvullen. In de regel is meer onderhoud door de vakman niet vaker nodig dan eens in de 5 jaar. Laat regelmatig de interieur-/pollenfilters vervangen, bijvoorbeeld tijdens het uitvoeren van een grote beurt.
Naast voldoende koudemiddel in het systeem is het op niveau houden van de aanwezige olie belangrijk voor de smering van de bewegende delen in de compressor. Een auto aircosysteem bevat tussen de 350 en 2000 gram R134a. De kleine compacte auto's zoals de Toyota Yaris en de Suzuki Alto bevatten bijvoorbeeld 400 gram.
Sinds 1 januari 2017 zijn alle nieuwe auto's afgeleverd met het nieuwe koudemiddel R1234yf. Een aircobeurt met het 'oude' koudemiddel R134A kost €127,50. Een aircobeurt met het nieuwe koudemiddel R1234yf kost €187,50.
R134A, R407C, R407F en R410A
Synthetische koudemiddelen met een GWP-waarde onder 2.500, vallen onder een productiebeperking. Dit geldt voor de veel gebruikte koudemiddelen R134A, R407C, R407F en R410A. In 2030 mag nog maar 20% van de huidige geproduceerde synthetische koudemiddelen worden verkocht.
2.1.2 Richtlijn 67/548/EEG of 1999/45/ : Niet ingedeeld als gevaarlijk produkt. : Bevat gas onder druk; kan ontploffen bij verwarming. Fysische en chemische gevaren : : Kan naargelang de temperatuur en de druk een ontvlambaar mengsel vormen met lucht.
In elke auto met airco zit een hoeveelheid van tussen de 350 en de 800 gram koudemiddel. Het koudemiddel wordt door de compressor (1) in gasvorm naar de condensor (3) gepompt.
Ter vergelijking: voor een modern R32-systeem is 0,2 à 0,3 kg koudemiddel per kW capaciteit nodig, tegen 0,1 kg voor een systeem met propaan. Er wordt overigens onderzoek gedaan om de hoeveelheid propaan in installaties verder omlaag te brengen. In een aantal testtoestellen is dat al gelukt.
Een airco unit bevat een koelmiddel dat heet freon. Het systeem van een airco is een gesloten systeem maar er zal helaas altijd koelmiddel lekken en verloren gaan.
Geluiden, zoals brommen, klapperen of zoemen zijn dan ook de eerste tekenen van een airco compressor die aan zijn laatste fase begint. Het is belangrijk is dat er voldoende smeermiddel beschikbaar is. Dit zit verwerkt in het koelmiddel wat door het hele systeem circuleert.
Die geel groene vloeistof is fluor dat doen ze in de airco zodat het opsporen van eventuele lekkage zichtbaar is. Zo te zien een slang.
Airco bijvullen kosten
U bent gemiddeld tussen € 100,- en € 200,- kwijt aan kosten voor het bijvullen van uw auto airco. Vaak kunt u het bijvullen van uw airco ook combineren met een airco onderhoudsbeurt. Hier wordt uw airco helemaal nagekeken, gereinigd en onderhouden. Ook wordt het koudemiddel bijgevuld.
R32 9KG VOOR 169,00 EURO EX STATIEGELD.
Een airco werkt verkoelend dankzij koelvloeistof. Deze vloeistof verdampt echter doorheen de tijd, waardoor de airco steeds minder efficiënt koelt. Wanneer je airco over te weinig koelvloeistof beschikt, moet deze bijgevuld worden.
Meestal zal het koudemiddel iedere 3-4 jaar weer aangevuld moeten worden. Van een goed onderhouden airco mag je dan ook in alle redelijkheid een levensduur van tenminste 10 jaar verwachten. Tenzij er voor een buitensporig defect een externe oorzaak voor valt aan te wijzen.
Als de airco veel minder koelt dan gebruikelijk, dan kan het zijn dat de druk is weggevallen door te weinig koelingsvloeistof. Bijvullen verhelpt het probleem. Normaliter gebeurt dit als onderdeel van het onderhoud en kost tussen de € 80- en € 120.
R410A is een koelmiddel dat het vroegere R407C vervangt. Dit verving het verboden freon chloordifluormethaan (R22) volgens het Montrealprotocol. Het wordt gebruikt in koelmachines die koelen tot 0°C, zoals koelkasten en airconditioners.
Het middel wordt aangeduid als niet brandbaar en niet giftig. De bij R22 gebruikte pakkingen zijn compatibel met R453A. In tegenstelling tot enkele andere alternatieve freonen hoeven ook expansieventielen, leidingwerk en olie niet vervangen te worden. Vervangen van R22 in bestaande koelinstallaties gaat zo eenvoudig.