Dit zijn onder meer Hugo Boss, Ralph Lauren en Max Mara. Die laatste twee geven dan ook geen enkele openheid over hun productieproces en beleid. ACNE, McGregor en Tommy Hilfiger lichten hun beleid voor arbeidsomstandigheden redelijk toe.
Om kleding te maken zijn fossiele brandstoffen nodig. Synthetische kledingvezels worden bijvoorbeeld gemaakt uit aardolie. Ook kunstmest – vaak gebruikt bij de teelt van niet-biologische gewassen– wordt vaak geproduceerd uit fossiele grondstoffen. Bovendien wordt energie nog vaak opgewekt uit fossiele brandstoffen.
Maakt het merk gebruik van duurzame materialen? Dit kun je gemakkelijk checken! Bekijk het label aan de binnenkant van een kledingstuk, of check de materiaalcompositie op de online productpagina. Vermijd over het algemeen altijd synthetische materialen en kies zo vaak mogelijk voor natuurlijk.
Veel internationale kledingmerken, waaronder H&M, C&A, Esprit, Marks & Spencer, GAP, VF Corporation en Kmart Australia, dragen bij aan deze situatie. Dit zijn belangrijke bevindingen van het rapport Branded Childhood dat vandaag wordt gepubliceerd door de Stop Kinderarbeid coalitie en SOMO.
We hanteren een zero-tolerance beleid voor zowel dwangarbeid als kinderarbeid. Alle leveranciers die voor ons werken, moeten ons strikte beleid ter bestrijding van dwangarbeid en kinderarbeid ondertekenen en naleven. In 2022 hebben we 0 gevallen van kinderarbeid vastgesteld.
Is er in de fabrieken die Primark-producten maken sprake van kinderarbeid? Kinderarbeid wordt absoluut niet getolereerd in de gehele toeleveringsketen van Primark; dit is onaanvaardbaar.
We zijn op weg naar 100% duurzamere katoen, want dat is beter voor de hele planeet. Om die reden verhogen we het biologische aandeel van het knuffelzachte materiaal dat Moeder Natuur ons elk jaar schenkt, tot al onze katoen 100% duurzamer is. Omdat Recycled fashion is beter voor jou en de toekomst.
Basis T-shirts verkopen altijd
Basis kledingstukken kun je altijd verkopen, want iedereen heeft ze op een gegeven moment wel nodig. 'Zeeman kan een vaste lage prijs hanteren omdat we elk T-shirt verkopen en dus niet met voorraad blijven zitten. In tegenstelling tot modemerken die fashion verkopen.
TWINTIG JAAR GELEDEN BEGONNEN WE ONS IN TE ZETTEN VOOR DUURZAAMHEID DOOR HET GLOBAL COMPACT VAN DE UNITED NATIONS TE TEKENEN. SINDSDIEN HEBBEN WE PROJECTEN ONTWIKKELD MET EEN HOLISTISCHE BENADERING DIE GERICHT ZIJN OP DE BESCHERMING VAN MENS EN PLANEET.
LOAVIES: Kwalitatieve kleding, altijd on-trend
Als ons eigen merk hebben we volledige controle over het ontwerp- en productieproces. Hierdoor zijn we in staat om kleding van hoge kwaliteit te bieden die perfect aansluit op de laatste modetrends. Onze kleding is niet alleen stylish, maar ook duurzaam en comfy.
Bijna 50% van de textiel geproduceerd in Bangladesh wordt geëxporteerd naar de Europese Unie. Volgens Stop kinderarbeid dragen veel internationale kledingmerken, waaronder H&M, C&A en Esprit, bij aan deze situatie. De situaties in India en Bangladesh zijn slechts het topje van de ijsberg.
De meest duurzame kleding is dus én op een eerlijke of verantwoorde wijze gemaakt, én van natuurlijke materialen zoals biologisch katoen of andere materialen die minder belastend zijn voor het milieu, zoals hennep, bamboe of tencel (eucalyptus).
Ook in de zijde-industrie worden grote hoeveelheden water verbruikt.Het productieproces is inefficiënt, wat een negatieve invloed heeft op het klimaat. Van beide stoffen is de productie daarnaast dieronvriendelijk, omdat schapen op een ruwe manier van hun wol worden ontdaan en zijderupsen levend gekookt.
Katoen put de bodem uit en heeft daarom veel kunstmest en water nodig. Ook worden er met pesticiden veel insecten weggehouden, maar de lucht vervuild hierdoor wel. Het kost veel moeite om het te oogsten, en om het zo te bewerken dat het niet gaat kreuken als een gek.
En 53% van onze totale collectie bestaat uit duurzamere materialen. Resale kan nu worden gekocht in 6 Nederlandse en 2 Belgische winkels. In 2022 hebben we in totaal 33.673 tweedehands kledingstukken verkocht. Zeeman behaalde in 2023 een score van 54% in de Fashion Transparency Index.
We kopen altijd rechtstreeks in. Zonder overbodige en dure tussenschakels. Onze voorwaarden zijn duidelijk: geen kinderarbeid, veilige werkplekken, normale werkweken en eerlijke lonen. We bezoeken onze leveranciers regelmatig.
Sterke merkidentiteit is de basis
Zeeman staat voor goede kleding en textiel voor iedereen! Het merk staat dan ook voor dezelfde kwaliteit producten voor een lagere prijs. Het is heel duidelijk en krachtig waar het merk voor staat.
Pull&Bear probeert het winkelafval te beperken. De kleerhangers en alarmen worden opgehaald in de winkels en verwerkt tot andere plastic elementen.Zowel het karton als het plastic van de verpakkingen wordt gerecycled.
Duurzame kleding, ook wel bekend als duurzame mode, verwijst naar kleding die met respect voor mens, milieu en dierenwelzijn is geproduceerd. Het omvat alle aspecten van de kledingproductie, van het gebruik van milieuvriendelijke materialen tot eerlijke arbeidsomstandigheden in de fabrieken.
Mangohout duurzaam
De reden hiervan is, is omdat de boom gebruikt wordt als het oud is en steeds minder vruchten draagt. Vanaf het moment dat de mangoboom geen vruchten meer draagt, wordt het economisch minder waard. In plaats van het hout weg te gooien, wordt het gebruikt voor de productie.
IKEA aanvaardt geen kinderarbeid in fabrieken die eigendom zijn van leveranciers van IKEA of hun onderaannemers. Kinderen moeten tegen kinderarbeid worden beschermd, dat wil zeggen tegen iedere vorm van werk die een nadelig effect heeft op hun gezonde groei en ontwikkeling en hun recht op goed onderwijs.
BBC: 'Kinderarbeid in Turkije bij productie voor merken Zara, M+S en Mango' Syrische kinderen worden uitgebuit in Turkse klerenfabrieken. De BBC heeft hiervan beelden getoond met minderjarige vluchtelingen die werken aan producten voor populaire merken als Zara, Mango en Marks + Spencer.
Daarom is Primark zo goedkoop
”Primark heeft zelf geen eigen fabrieken, en de fabrieken waarin we onze kleren laten maken delen we voor 98% met andere bekende merken. En dan niet alleen met ketens maar ook met dure labels.