Gierende geluiden (bij handgeschakelde transmissie vaak hoorbaar bij het intrappen van de koppeling), maar ook geluiden zoals gejank, gebrom of gekraak duiden doorgaans op een kapotte versnellingsbak.
Moeite met schakelen (dit is het belangrijkste signaal van een kapotte versnellingsbak); Geluiden tijdens het schakelen; als u tijdens het schakelen geluiden hoort (een snerpend geluid bij een handgeschakelde bak en een trillend geluid bij een automaat), dan is de kans groot dat uw versnellingsbak kapot is.
Zeuren, bonzen en neuriën van kapotte versnellingsbak.Lekkende / lage vloeistof.Knarsend geluid of trillingen.Verbrande geur in auto als symptoom van kapotte versnellingsbak.
Tandwielen reageren niet meer
Als u moeite hebt met schakelen, is er waarschijnlijk iets mis met uw versnellingsbak. Als u een automaat rijdt, merkt u misschien dat de auto te lang in een lage versnelling blijft staan, en als u een handgeschakelde auto rijdt, merkt u misschien een vertraging tussen de keuze van de nieuwe versnelling en een toename van het toerental.
Er is een makkelijke test om erachter te komen of de versnellingsbak nog in orde is. Druk de koppeling in, zet de pook in een versnelling, en probeer en deze met lichte kracht in de naast gelegen versnelling te duwen, zonder eerst in de neutraal stand te komen.
Controleer de temperatuur van de versnellingsbakbehuizing met een infraroodthermometer of infraroodcamera . Analyseer versnellingsbakolie op tekenen van oxidatie of thermische degradatie met behulp van tests op locatie en in het laboratorium. Analyseer versnellingsbakolie met behulp van deeltjestellers, spectrometrische analyse en ferrografie om slijtageresten te detecteren.
Het is niet aan te raden om door te rijden met een kapotte versnellingsbak. Dit kan niet alleen leiden tot verdere schade aan de auto, maar ook tot gevaarlijke situaties op de weg. Het is belangrijk om zo snel mogelijk een diagnose te laten stellen en reparaties te laten uit te voeren.
U kunt weten of uw auto een versnellingsbakprobleem heeft door gevoelig te zijn voor ongebruikelijke geluiden, knarsen of verhitting tijdens het schakelen . Er kan een probleem zijn dat onmiddellijk moet worden geïnspecteerd. Gebruik de koppeling en de versnellingen altijd voorzichtig en met veel zorg voor een langer meegaande transmissie.
Veelvoorkomende koppelingsproblemen zijn onder andere een slippende koppeling, moeite met schakelen, ongewone geluiden en een zacht of trillend koppelingspedaal . Uw versnellingsbak kan defect zijn als het moeilijk is om te schakelen, of als u merkt dat de versnelling slipt of dat er knarsende geluiden zijn bij het schakelen.
De buigvermoeidheid kan de slagvastheid van het tandwiel en de as en de montage waarop het is gemonteerd verminderen, wat kan resulteren in een plotselinge storing . Installatie- en bedieningsfouten: Installatiefouten kunnen resulteren in onmiddellijke storingen van de versnellingsbakmontage.
Een versleten koppeling kondigt zich in de meeste gevallen aan door te gaan slippen. De auto komt maar traag in beweging als u het koppelingspedaal laat opkomen. U kunt het ook merken bij het rijden. Wanneer u plotseling gas geeft hoort u het toerental wel oplopen, maar de auto reageert er maar amper op.
Kortom, als de kosten voor het vervangen van de versnellingsbak niet al te hoog zijn en de auto in een redelijke staat en leeftijd is, is het waarschijnlijk de moeite waard om de versnellingsbak te laten repareren .
Bij correct gebruik en normaal onderhoud moet een versnellingsbak langer mee kunnen gaan dan 135.000 km.
Een kapotte versnellingsbak herkent u aan het geratel of gerammel bij het schakelen, accelereren of loslaten van het gas. Bij Ganzeboom hebben we meer dan 50 jaar ervaring in het repareren van versnellingsbakken en werken we met de nieuwste technieken en gereedschappen.
Ongebruikelijke geluiden: Tot de meest herkenbare symptomen horen een knarsend, piepend of jankend geluid bij het indrukken van het koppelingspedaal.
Het geluid van het achterdifferentieel kan variëren in verschillende bochten voor auto's met een C-Clip as-as. Als de rondsels echter versleten zijn, kunnen ze een zoemend geluid produceren bij dezelfde snelheid of tijdens het vertragen of versnellen.
Als het vloeistofniveau laag is , zal de versnellingsbak meer wrijving en hitte ervaren en te snel opwarmen. De hitte zal de transmissievloeistof onbruikbaar maken. Dit probleem treedt ook op wanneer transmissievloeistof van lage kwaliteit of ongeschikte transmissievloeistof wordt gebruikt. Hoe dan ook, hitte bouwt zich op in het systeem en beschadigt de versnellingsbak van de auto ernstig.
Over het algemeen moet de koppeling van uw auto elke 100.000 kilometer worden vervangen. Het kan echter zijn dat u vaker een koppelingsservice of -vervanging nodig hebt, afhankelijk van hoe u uw auto gebruikt.
Trek de handrem stevig aan, zet hem in zijn derde versnelling en laat rustig de koppeling opkomen. Met een goede koppelingsplaat zou de auto vrij snel af moeten slaan wanneer het koppelingspedaal omhoog beweegt. Bij auto's met een versleten koppeling zal de motor pas heel laat of niet afslaan.
Het enige wat u hoeft te doen is de motor uit te zetten en een versnelling te selecteren.Als u een versnelling kunt selecteren, is de kans groter dat u een koppelingsprobleem hebt . Als het tegenovergestelde het geval is, is uw versnellingsbak mogelijk het probleem.
Regelmatige inspecties van uw versnellingsbak kunnen problemen vroegtijdig signaleren, zodat u ze kunt oplossen voordat ze erger worden. Om te bepalen of uw onderdeel gerepareerd of vervangen moet worden, voert u een grondige inspectie uit om tekenen van slijtage of schade te vinden . Controleer deze belangrijke gebieden: Tandwielen: kijk naar slijtage, putcorrosie, afbrokkeling of breuk.
Ja, automatische versnellingsbakken kunnen gerepareerd worden . Wees u er echter van bewust dat dit complex en arbeidsintensief kan zijn.
De prijs van gebruikte versnellingsbakken is dus afhankelijk van allerlei factoren. Globaal kan echter worden gesteld dat gebruikte handgeschakelde uitvoeringen gemiddeld een prijs hebben van 150,- tot 600,- euro. De prijs voor een automatische versnellingsbak zal gemiddeld variëren tussen 500,- en 1000,- euro.
Een versleten koppeling begint vaak te slippen. Er zijn een paar manieren waarop je kan testen of dit het geval is. Rijd je bijvoorbeeld in een hoge versnelling, trek je hard op, en gaat je toerental omhoog terwijl je niet of amper versnelt? Dan slipt je koppeling.
Hoe lang duurt de reparatie? De reparatie of (deel)revisie aan uw versnellingsbak duurt gemiddeld tussen de 3 en 5 werkdagen.