Bulgarije telt de meeste verkeersdoden. Het land heeft met 81,6 dodelijke verkeersslachtoffers het hoogste aantal in de Europese Unie. Het is 79 procent hoger dan het gemiddelde in Europa. Daarna volgt Roemenië met 81,1 doden per miljoen inwoners.
Bulgarije heeft het hoogste aantal verkeersdoden in Europa, met 81,6 doden per miljoen inwoners, 78% boven het EU-27-gemiddelde. Roemenië staat op de tweede plaats, met 81,1 verkeersdoden per miljoen inwoners, en Servië staat op de derde plaats, met 75,7. Populaire vakantiebestemmingen Kroatië, Portugal, Griekenland en Italië staan allemaal in de top 10.
Bulgarije: het gevaarlijkste land van Europa
Het hoge aantal wordt vooral toegeschreven aan slecht onderhouden wegen en onvoldoende verkeersveiligheidsmaatregelen in landelijke gebieden. In 2023 stond het land nog op een discutabele derde plek, met 77,64 verkeersdoden per miljoen inwoners.
Het gevaarlijkste Europese land om te rijden
Op de eerste plek staat Roemenië. In 2012 overleden er per miljoen inwoners 95,62 mensen in het verkeer. In 2022 is dit aantal 85,81. Dat is een stuk minder, maar nog steeds het hoogste van Europa.
Brazilië . Volgens Time magazine heeft São Paulo de ergste dagelijkse verkeersopstoppingen ter wereld.
Bulgarije: het gevaarlijkste land van Europa
Met een dramatisch hoog aantal van 81,6 verkeersdoden per miljoen inwoners staat Bulgarije bovenaan de lijst van gevaarlijkste Europese landen om doorheen te rijden. In totaal kwamen er in 2023 526 mensen om het leven op de Bulgaarse wegen.
Het WEF (World Economic Forum) kijkt elk jaar naar de staat van de wegen van de 141 deelnemende landen en dit jaar komen we er zeer goed vanaf. Het Nederlandse asfalt staat met 90,5 punten van de 100 op de tweede plaats. Alleen Singapore scoorde beter met 90,9 punten.
Vooral de binnenwegen in België zijn slecht onderhouden, met veel ad-hoc reparaties die snel weer problemen opleveren, vooral bij vrieskou. De Belgische snelwegen zijn beter, maar het ontbreken van zoab-asfalt zorgt bij regen voor gevaarlijke sprayvorming, waardoor het zicht sterk vermindert.
Sinds het begin van de oorlog in Oekraïne in februari 2022, bent u misschien huiverig om naar sommige Oost-Europese landen te reizen. Momenteel wordt aangeraden om geen gebieden te bezoeken die grenzen aan het conflictgebied, zoals Moldavië, Polen en Slowakije, of om extreem voorzichtig te zijn als u dat wel doet.
De meeste 'snelwegkilometers' liggen in Duitsland, Frankrijk en Spanje: deze drie landen tellen samen meer dan 32.000 km snelweg.
Zweden heeft de veiligste wegen in de Europese Unie, gevolgd door Malta en Denemarken . Deze interactieve kaart visualiseert het aantal verkeersdoden per miljoen inwoners voor elk van de 27 EU-lidstaten. Zweden heeft de veiligste wegen in de Europese Unie, gevolgd door Malta en Denemarken.
Bulgarije telt de meeste verkeersdoden. Het land heeft met 81,6 dodelijke verkeersslachtoffers het hoogste aantal in de Europese Unie.
De Engelse prijsvergelijker Compare The Market concludeert dat Japanse automobilisten de beste ter wereld zijn. Nederland volgt op een zeer respectabele tweede plek. Op plek drie tot en met vijf vinden we Noorwegen, Estland en Zweden.
Tegenwoordig kent Zweden een van de laagste percentages verkeersdoden ter wereld. Het verhaal over hoe het land ernaar heeft gestreefd dat aantal terug te brengen tot nul, is een les voor andere landen waar het dodental hardnekkig hoog blijft.
In de categorie investeringen en infrastructuur scoort Nederland het best van alle EU-lidstaten in efficiëntie van lucht-, spoor- en zeehavendiensten. Daarnaast scoort Nederland ook het beste wat betreft de kwaliteit van de wegen.
In 1870 ontwikkelde de Belgische chemicus Edward J. de Smedt het moderne asfaltbeton. De Smedt was geëmigreerd naar de Verenigde Staten en werkte aan Columbia University in New York. De eerste moderne asfaltweg kwam te liggen in Newark (New Jersey).
Koploper Zweden (score 86) wordt gevolgd door Frankrijk en Spanje. Op enige afstand komen Denemarken en Finland. Nederland volgt met een score van ruim 75. In Hongarije is de meeste ongelijkheid tussen mannen en vrouwen in besluitvorming.
Nederland
De kwaliteit van de wegen in Nederland was hoger dan in enig ander onderzocht land, met een score van 6,4. Het land heeft ook een van de hoogste percentages gordeldragers en de laagste verkeersniveaus.
Per miljard kilometer veroorzaken 80-plussers vijf doden. Terwijl jongeren tot 24 jaar drie overlijdens per miljard kilometer veroorzaken. Het risico is bij de hoogbejaarden dus het grootst. En toch is de impact van de jongere automobilisten op de veiligheid in het verkeer een stuk groter.
Londen staat steevast bovenaan de lijst met verkeersopstoppingen.