Oranje is een warme, vrolijke kleur vol vitale energie die aanzet tot positief denken en nauw verbonden is met de levenskracht. Oranje zet bovendien aan tot creativiteit en een goed humeur. Het werkt tevens stimulerend en verdrijft stress en depressie.
Het wordt geassocieerd met vreugde, zonneschijn en de tropen. Oranje vertegenwoordigt enthousiasme, fascinatie, geluk, creativiteit, vastberadenheid, aantrekkingskracht, succes, aanmoediging en stimulatie. Voor het menselijk oog is oranje een zeer warme kleur dus geeft het ook het gevoel van warmte.
Kleuren roepen bepaalde emoties en gevoelens bij je op; van blijdschap tot onrust, van ontspanning tot enthousiasme. Daarnaast kan kleur informatie doorgeven, zonder dat daarbij woorden nodig zijn. Denk aan de rode en blauwe stip op een waterkraan, iedereen weet wat deze betekent. Ook kan kleur een waarschuwing zijn.
In de magie wordt oranje gebruikt om energie, kracht en geluk naar zich toe te brengen en staat voor, juiste balans, aantrekkingskracht, levenskracht, geluk, energie en vruchtbaarheid.
Rood is een warme kleur die aandacht trekt en geassocieerd wordt met het lichaam. De kleur van bloed is de kleur van leven, vitaliteit, energie, kracht en passie. Positieve associaties met rood zijn er ook volop op het gebied van liefde, passie en romantiek.
Geel straalt vrolijkheid en positieve sferen uit. Verschillende geeltinten zijn verrassend goed met elkaar te combineren. Wit: Net zoals zwart is wit geen echte kleur. Wit staat voor onschuld, luxe en eenvoud.
Groen is een kleur die positieve associaties geeft. Natuur, groei, ontspanning, gezondheid en evenwicht. Het is een goede kleur om te gebruiken voor 'positief' en 'vooruitgaan'. Sommige merken zijn onlosmakelijk verbonden met een bepaalde kleur: voor groen is Interpolis daar een goed voorbeeld van.
In de westerse wereld staat oranje ook voor betaalbaar of waar voor je geld, terwijl deze kleur in Oosterse landen blijdschap en spiritualiteit uitdrukt.
Kleurenpsychologie grijs
Maar het is ook de kleur van maximale terughoudendheid of zelfs somberheid. Grijs is onopvallend, onverschillig, afstandelijk. Het wordt door velen geassocieerd met eenzaamheid, zorgen of droefheid.
Rood en oranje en dan vooral de warme tinten sluiten dan ook goed bij je aan. Maar ook wit en goud zijn jouw gelukskleuren.
Het merendeel van de vrouwen geeft de voorkeur aan blauw (35%), gevolgd door paars (23%) en groen (14%). Vrouwen hebben ook minder favoriete kleuren: oranje (33%), bruin (33%) en grijs (17%). Het is opmerkelijk dat roze niet in de top 3 van vrouwen voorkomt.
Rood. Rood geeft energie. De kleur verhoogt je bloeddruk versnelt je stofwisseling, je hartslag en ademhaling. Rood geeft ook een gevoel van vertrouwen en bescherming.
Kies dan voor de kleur blauw; blauw werkt rustgevend, verkoelt en geeft je een ontspannen gevoel. Dit zorgt voor een serene sfeer om lekker in slaap te vallen. Het is zelfs uit onderzoek gebleken dat mensen in een blauwe slaapkamer het langst slapen!
Geel. Geel is een opvallende kleur en wordt vaak gebruikt in de reclamewereld. Het heeft een positieve, jeugdige uitstraling en staat voor optimisme, geluk, creativiteit en een groot denkvermogen.
Al dat oranje heeft te maken met de achternaam van de onze Koning: Oranje-Nassau. Heel lang geleden trouwde een voorouder van de Koning, Hendrik III van Nassau met een dame uit Breda. Zij kregen toen het Franse prinsdom Orange in hun bezit. Een prinsdom is een gebied waar een prins de baas over is.
Bruin: jij bent een goede vriend(in) en je doet je uiterste best om betrouwbaar te zijn. Jij houdt er niet van als dingen over de top zijn en wil gewoon graag een stabiel leven. Roze: roze staat voor liefde en affectie. Mensen die van roze houden zijn op zoek naar veiligheid en willen graag goed behandeld worden.
Blauw licht uit beeldschermen van tablets en smartphones is slecht voor het vatten van de slaap. Rood licht maakt het daarentegen makkelijker om in slaap te vallen, ontdekten neurowetenschappers van het Nederlands Herseninstituut.
Anderzijds is zwart ook de kleur van verdriet, rouw en begrafenis. En wit heeft die rol voor een deel overgenomen.
Hoewel zwart vaak wordt geassocieerd met begrippen als rouw, angst en verdriet, staat deze kleur ook voor kracht en autoriteit.
Uit de Britse studie blijkt namelijk dat zowel mannen als vrouwen geel de onaantrekkelijkste kleur vinden. Maar liefst 39% van de ondervraagde mannen en 31% van de vrouwen is het daarmee eens.
Bij koopgedrag zijn kleuren ook erg belangrijk. Zo creëert rood urgentie en oranje roept op tot actie. Deze kleuren zijn daarom zeer bruikbaar om consumenten in beweging te zetten, bijvoorbeeld bij uitverkoop. Een winkel met een rode omgeving levert echter uiteindelijk lagere verkoopaantallen.
Mensen hebben een sterkere affiniteit met een product als kleuren in overeenstemming zijn met het soort product. Functionele kleuren – grijs, zwart, bruin en groen – versterken gebruiksproducten en sociaal-zintuigelijke kleuren – rood, geel, roze en paars – versterken producten met een beleving.
Gemiddeld bleken mensen die in een blauwe kamer slapen, 7 uur en 52 minuten te slapen. Andere favoriete kleuren voor een goede nachtrust zijn geel, groen, zilver en oranje. Dat kleur een enorme impact heeft op de individuele psyche en emoties, is vrij bekend.
Veel bedrijven kiezen voor blauw en dat is niet voor niks, blauw wordt namelijk ervaren als een zakelijke kleur die vertrouwen schept. Bovendien wordt blauw ook geassocieerd met waarheidsgetrouw beeld.
Oranje is actiegericht en overtuigend en zorgt voor subtiele verleiding. Voor de gemiddelde Nederlander staat oranje ook nog eens voor voetbal, het koningshuis en Nederland in het algemeen. Geel is de kleur van de zon en de vrijheid. Geel geeft energie en stimuleert de creativiteit.