De binnenschaal van de helm kan slechts één keer botsenergie absorberen. Ook voor bijrijders is een goed passende helm verplicht.
De helmen van polycarbonaat en ABS worden onder hoge druk in een mal geperst, vervolgens wordt de mal (die uit twee delen bestaat) losgemaakt. Hierbij wordt de "rand" zichtbaar op de helm, de aanleiding voor de bekende mythe dat een buitenschaal uit twee helften bestaat.
Het voordeel van een carbon motorhelm
Het significante verschil in uiterlijke gebruiksduur wordt veroorzaakt door de resistentie van de gebruikte materialen voor de tand des tijds. De glasvezel en carbon helmschalen hebben bewezen de poreuze eigenschappen van de goedkopere opties in mindere mate te bezitten.
De Pinlock lens bestaat uit een organisch en doorzichtig materiaal, voorzien van een siliconen randje. Deze lens wordt met behulp van twee pinnetjes aan de zijkanten van het helmvizier bevestigd. De siliconen rand zorgt ervoor dat de lens luchtdicht wordt afgesloten.
De binnenschaal van een helm is veelal gemaakt van polystyreen of een vergelijkbaar EPS materiaal. Bij een crash wordt het hoofd in de helm geduwd. Het is de taak van de binnenschaal om voor vertraging te zorgen en om zoveel mogelijk energie te dempen en te verspreiden.
De binnenste laag is even belangrijk bij het absorberen van deze energie als de buitenschaal. Deze laag is meestal gemaakt van polystyreen. Deze dichte laag dempt en absorbeert de schok als de helm stopt en je hoofd nog wil bewegen.
De helm bestaat uit materiaal dat door vervorming een mechanische klap kan opvangen, waarbij de krachten van de klap worden verdeeld over een groot oppervlak. Daardoor wordt het hoofd van de drager tegen beschadiging en verwonding beschermd.
De meeste motorhelmen komen met een blank vizier. Deze vizieren zijn voorzien van een anti-kras coating, anti-condens coating of pinlock vizier tegen beslaan. Door gebruik komen er krassen op het vizier en kan de anti-condens coating zijn kracht verliezen. Dan is het aan te raden om het helmvizier te vervangen.
Reinig de Pinlock® lens en het vizier alleen met een milde vloeibare zeep, lauw water en een zachte, vochtige doek. Laat de Pinlock® lens en het vizier op natuurlijke wijze drogen voordat u ze weer monteert. GEBRUIK GEEN SCHURENDE SCHOONMAAKMIDDELEN OF VLOEISTOFFEN DIE AMMONIAK OF ALCOHOL BEVATTEN.
Om dit mooi schoon te krijgen kun je het beste een zacht microvezel doekje gebruiken, om zo ook te voorkomen dat je het vizier bekrast. Gebruik schoon water of eventueel vizier reiniger voor het verwijderen van vuil op het helmvizier. Het gebruik van afwasmiddel en zeep wordt afgeraden.
De meeste helmen gaan 3 tot 5 jaar mee, daarna dienen ze vervangen te worden. Maar de levensduur van een helm is niet alleen afhankelijk van de leeftijd van de helm, maar ook van andere zaken. Denk hierbij aan de pasvorm, maar ook kan je vanuit hygiënisch oogpunt om de zoveel jaren voor een nieuwe helm kiezen.
Heb je een polycarbonaat of thermoplastische helm dan adviseren we hem na 3-5 jaar te vervangen. Een helm die uit een glasvezel- of carbonmix bestaat adviseren we na uiterlijk 8 jaar te vervangen.
Ook als je de helm uit je handen laat vallen moet je hem vervangen. Aan de buitenkant is dan misschien niet meteen iets te zien, maar de binnenschaal heeft wel de nodige trillingen opgevangen. Wil je zo goed mogelijk worden beschermd, dan is het dus ook bij zo'n ongelukje al nodig om een andere motorhelm te kopen.
Laat je de helm uit je handen vallen, dan kan de binnenschaal – ook al zie je het niet - schade oplopen. Ook na een ongelukkige val van de helm is het aan te raden een nieuwe helm aan te schaffen. >
U kunt het vizier reinigen met Multi-wax of gewoon water, droog met een katoenen doek. Een fog-shield of pin-lock aan de binnenkant van uw vizier, alleen reinigen met een droge doek. Een anti-condens vizier, reinigen met schoon water, reinigen met zachte doek.
Krassen in het vizier betekend meestal dat je je vizier beter weg kan doen.
Tegenwoordig maakt Pinlock ook gradaties in hun lenzen en hebben ze een 30, 70 en 120 Pinlock lens uitgebracht. De 120 variant is het meest geavanceerd en zorgt ervoor dat vocht het beste wordt afgedreven, zelfs in de meest extreme omstandigheden.
De stilste systeemhelmen zijn op dit moment de Schuberth C5 en de Shoei Neotec 2. Deze helmen produceren bij een snelheid van 100km/h nog steeds zelfs rond de 80 decibel aan geluid.
Bril onder helm
Bij een systeemhelm is het mogelijk om het kinstuk omhoog te klappen, zodat de bril eenvoudig op de neus kan worden geplaatst. Soms kan het nodig zijn om de wangstukken wat opzij te drukken, zodat de pootjes van de bril op de juiste positie kunnen worden geplaatst.
Wat is een systeemhelm? De systeemhelm biedt veel ventilatie zodra het klapsysteem open is en maakt communiceren of andere handelingen in stilstand gemakkelijker. Een systeemhelm is bij uitstek geschikt voor de functionele en praktische motorrijder die de optimale combinatie zoekt tussen veiligheid en comfort.
Helm-kleuren betekenis: Witte Helmen: Helmen voor ingeneurs, managers, leidinggevenden en voormannen. Blauwe Helmen: Helmen voor elektriciens, Timmerlieden andere technici. Rode Helmen: Helmen voor brandweerlieden. Groene Helmen: Helmen voor veiligheidsofficiers (ARBO).
Ook de kleur is van invloed op de warmte
Veel motor- en scooterrijders hebben een zwarte helm, terwijl de kleur zwart het warmst wordt. Dit komt omdat bij de kleur zwart veel golflengtes van het licht worden geabsorbeerd, en bij de kleur wit juist weinig.
Met ingang van 1 januari 2023 is het dragen van een goedgekeurde brom/motorfietshelm of een goedgekeurde speed-pedelec-helm op een snorfiets overal in Nederland wettelijk verplicht en kunt u een boete van € 100 krijgen bij het niet dragen van een helm.