Heeft u een oldtimer? Dan betaalt u vanaf 2028 mogelijk motorrijtuigenbelasting als uw auto vanaf 1988 is gebouwd. Is uw auto vóór 1988 gebouwd dan hoeft u geen motorrijtuigenbelasting te betalen. Een auto uit 1988 is in 2028 40 jaar oud.
Auto's op benzine van 25 jaar en ouder (1974-1987) vallen onder een overgangsregeling. Hierover moet MRB worden betaald, echter maximaal € 120 per jaar, mits deze auto's in de wintermaanden (december, januari en februari) niet worden gebruikt.
U krijgt de vrijstelling voor oldtimers als: uw motorrijtuig ouder is dan 40 jaar. De datum van de eerste toelating bepaalt de leeftijd van het voertuig. Dit is de datum van inschrijving in het kentekenregister.
Geen nieuwe oldtimers in 2028
Maar ook de regeling voor auto's van 40 jaar of ouder is eindig. In 2028 komt er een einde aan de regeling. Dit betekent dat als je een auto van 1988 of een later bouwjaar rijdt, hij volgens de wet nooit een oldtimer kan worden.
De zogeheten 'oldtimervrijstelling' - die inhoudt dat oldtimers zijn vrijgesteld van motorrijtuigenbelasting - wordt in 2028 verscherpt. Het kabinet wil dat die vrijstelling alleen geldt voor voertuigen die vóór 1988 zijn gebouwd.
Heeft u een oldtimer? Dan betaalt u vanaf 2028 mogelijk motorrijtuigenbelasting als uw auto vanaf 1988 is gebouwd. Is uw auto vóór 1988 gebouwd dan hoeft u geen motorrijtuigenbelasting te betalen. Een auto uit 1988 is in 2028 40 jaar oud.
In dit artikel leggen we uit waarom dat “meestal” geen goed idee is. In de koudere maanden van het jaar is het niet verstandig om met uw oldtimer de weg op te gaan. De winterse weersomstandigheden kunnen namelijk fragiele onderdelen van uw oldtimer beschadigen, waardoor ook de kans op ongelukken toeneemt.
Toch langer toekomst voor de verbrandingsmotor? Vanaf 2035 mogen er in de Europese Unie alleen nog nieuwe auto's worden verkocht die uitstootvrij zijn. Dat betekent dat er vanaf dat jaar in de EU geen nieuwe auto's meer te koop zijn met een traditionele verbrandingsmotor.
Mag ik de milieuzone inrijden? Oldtimers die op diesel rijden en ouder zijn dan 40 jaar, mogen een milieuzone in. Deze auto's hebben automatisch een vrijstelling. Auto's die op andere brandstoffen rijden en elektrische auto's, mogen de milieuzone sowieso inrijden.
Vanaf 2026 tot en met 2029 krijg je nog 25 procent korting op de wegenbelasting. Oftewel: je gaat 75 procent betalen. Vooralsnog blijft het benzinetarief hierbij het uitgangspunt vormen. Pas vanaf 2030 verdwijnt de korting op wegenbelasting helemaal en betaal je het volledige tarief.
De leeftijd van 40 jaar markeert voor een auto in Nederland de officiële status als oldtimer.
Voor de wegenbelasting maakt het geen verschil of je een youngtimer of een nieuwere auto op de zaak hebt staan. De wegenbelasting is afhankelijk van het gewicht van de auto, het type, het verbruik en ook de provincie waar je staat ingeschreven.
Tot 31 december 2013 sprak men van een oldtimer wanneer de auto minimaal 25 jaar oud was. Sinds 1 januari 2014 is deze grens verhoogd naar 40 jaar of ouder. Van alle landen om ons heen hanteert Nederland momenteel de hoogste leeftijd die een auto moet hebben om zich oldtimer te mogen noemen.
Verzekeraars stellen vaak een limiet aan het aantal kilometers dat met een oldtimer mag worden gereden, meestal tussen de 5.000 en 8.000 kilometer per jaar. Meestal is deze limiet ruim voldoende maar hou het in de gaten bijvoorbeeld als je met de klassieker op vakantie gaat.
Hier is een eenvoudige manier om een klassieke, vintage en antieke auto in de Verenigde Staten te onderscheiden: Klassieke auto's : kunnen 20 jaar oud zijn, maar maximaal 45. Vintage voertuigen: zijn minimaal 25 jaar oud en ouder. Antieke auto's: zijn minimaal 45 jaar oud en kunnen ouder zijn.
De meest waardevolle klassieke auto die ooit op een veiling werd verkocht, was de Mercedes-Benz 300 SLR Uhlenhaut Coupé uit 1955 , die meer dan 140 miljoen dollar opbracht.
Alleen bijzondere en vaak zeldzame klassiekers zijn potentieel een goede investering, maar doordat ze zo zeldzaam zijn is er ook een schaarste aan onderdelen. Het is dus van belang een goede specialist te vinden die u van onderdelen kan voorzien.
Oldtimers die in de overgangsregeling mogen, zijn oldtimers die een bouwjaar hebben vóór 1 januari 1988 en het moment dat de auto 40 jaar oud is. (dus bouwjaar ligt tussen 1984 – 1988) De oldtimerregeling is nog maar een paar jaar van toepassing tot 2028.
Heeft de benzineauto nog toekomst? Op de lange termijn heeft de benzineauto in Europa geen toekomst. Maar als je gek bent op de geur van benzine, of als je een elektrische auto gewoon nog te duur vindt, dan kan je nog steeds met een gerust hard een benzineauto kopen.
Volgens minister van Transport, Heidi Alexander, zal de regering de verkoop van voertuigen met verbrandingsmotoren verbieden tegen het einde van het decennium. Benzine- en dieselauto's mogen vanaf 2030 nog steeds legaal worden gereden . Brandstof voor benzine- en dieselauto's mag vanaf 2030 nog steeds legaal worden gekocht.
De oldtimer mag in de maanden december, januari en februari de openbare weg niet op. Je moet de wagen in die periode stallen op privéterrein of een keuringsstation. Is het bijzonder tarief voor kampeerwagens van toepassing voor uw motorrijtuig? Dan kun je geen gebruik maken van de overgangsregeling voor oldtimers.
Het schorsingsbedrag hangt af van de leeftijd van de auto. Voor een personenauto met een gewicht tot 3500 kilo die ouder is dan 15 jaar betaalt u €24,10 per jaar.Voor een auto jonger dan 15 jaar betaalt u €73,10 per jaar. Na een jaar vervalt de schorsing automatisch.