U krijgt de vrijstelling voor oldtimers als: uw motorrijtuig ouder is dan 40 jaar. De datum van de eerste toelating bepaalt de leeftijd van het voertuig. Dit is de datum van inschrijving in het kentekenregister.
Als de datum van de eerste toelating op het kentekenbewijs minimaal veertig jaar terug ligt, krijg je automatisch vrijstelling. Je hoeft deze dan niet zelf aan te vragen.
De mrb-vrijstelling voor oldtimers geldt vanaf 1 januari 2028 alleen nog voor voertuigen die vóór 1988 zijn gebouwd. Nu zijn alle voertuigen van 40 jaar of ouder nog vrijgesteld van mrb. Voor autobussen die op LPG of aardgas rijden wordt mrb ingevoerd. Nu betalen eigenaren hiervoor nog geen mrb (nihiltarief).
De leeftijd van 40 jaar markeert voor een auto in Nederland de officiële status als oldtimer.
Tot 31 december 2013 sprak men van een oldtimer wanneer de auto minimaal 25 jaar oud was.Sinds 1 januari 2014 is deze grens verhoogd naar 40 jaar of ouder.
Vanaf wanneer ziet een verzekeraar een auto als een oldtimer? Een standaard verzekeraar wil alleen een oldtimer verzekeren op een oldtimerverzekering als deze 25 jaar of ouder is. Een oldtimerverzekering kan ook alleen worden afgesloten indien er een eerste auto in bezit is voor dagelijks gebruik.
Komt uw youngtimer in aanmerking voor de overgangsregeling? Het antwoord is ja, mits u de auto niet zakelijk gebruikt. Zodra uw youngtimer de leeftijd van 40 jaar bereikt, krijgt deze officieel het oldtimerpredicaat en hoeft u helemaal geen wegenbelasting te betalen.
Geen nieuwe oldtimers in 2028
Maar ook de regeling voor auto's van 40 jaar of ouder is eindig. In 2028 komt er een einde aan de regeling. Dit betekent dat als je een auto van 1988 of een later bouwjaar rijdt, hij volgens de wet nooit een oldtimer kan worden.
Voor oldtimers die tussen 1 januari 1984 en 1 januari 1988 in gebruik zijn genomen, is er een overgangsregeling ingesteld. Deze overgangsregeling zorgt ervoor dat eigenaren van deze oldtimers aanzienlijk minder wegenbelasting betalen dan de normale tarieven.
Je kunt je auto, motor of bromfiets als oldtimer op de Alles in één Polis verzekeren als deze aan de volgende voorwaarden voldoet: Het voertuig is ouder dan 25 jaar. Het voertuig is lichter dan 3.500 kilo. Je rijdt minder dan 7.500 kilometer per jaar met het voertuig.
Maakt u gebruik van de overgangsregeling? Dan mag het motorrijtuig in januari, februari en december niet op de openbare weg worden gebruikt of geparkeerd. In die maanden mag u alleen op de dag van de keuring met het motorrijtuig naar het keuringsstation rijden voor een APK-keuring. Dit moet u kunnen aantonen.
Er is geen limiet aan het aantal auto's dat je op je naam mag hebben. Je kunt dus zoveel auto's registreren als dat je in bezit hebt. Wel kan het zijn dat de autoriteiten extra controles doen als je heel veel auto's op je naam zet.
De zogeheten 'oldtimervrijstelling' - die inhoudt dat oldtimers zijn vrijgesteld van motorrijtuigenbelasting - wordt in 2028 verscherpt. Het kabinet wil dat die vrijstelling alleen geldt voor voertuigen die vóór 1988 zijn gebouwd.
Heeft u een motorrijtuig dat 40 jaar of ouder is? Dan krijgt u meestal automatisch vrijstelling van de motorrijtuigenbelasting (mrb). U hoeft dan geen mrb te betalen.
Als je wagen als oldtimer gekeurd is, zijn volgende zaken niet toegelaten: Commercieel of professioneel gebruik. Woon-werkverkeer en woon-schoolverkeer. Bezoldigd vervoer en gratis vervoer dat gelijkgesteld is met bezoldigd vervoer van personen.
Auto's die tussen de 15 en 25 jaar oud zijn worden ook wel Youngtimers genoemd. Het maakt niet uit of de auto in Nederland wordt gekocht of uit het buitenland is geïmporteerd. Youngtimers zijn vooral in trek bij mkb'ers en zzp'ers, omdat zij gebruik kunnen maken van een verlaagde bijtelling.
Een auto is een oldtimer als het een klassiek model is dat niet meer gemaakt wordt. Om echt als oldtimer gezien te worden moet een auto minimaal 25 jaar oud zijn.
Hoe lang blijft de youngtimer regeling nog? Op dit moment geldt de youngtimer regeling nog voor het jaar 2025. Ondernemers hebben nog steeds de mogelijkheid om gebruikmaken van deze regeling voor auto's van 15 jaar of ouder.
Is uw auto vóór 1988 gebouwd dan hoeft u geen motorrijtuigenbelasting te betalen. Een auto uit 1988 is in 2028 40 jaar oud. Op dit moment hoeft u geen belasting te betalen als uw auto minimaal 40 jaar geleden voor het eerst geregistreerd is.
In dit artikel leggen we uit waarom dat “meestal” geen goed idee is. In de koudere maanden van het jaar is het niet verstandig om met uw oldtimer de weg op te gaan. De winterse weersomstandigheden kunnen namelijk fragiele onderdelen van uw oldtimer beschadigen, waardoor ook de kans op ongelukken toeneemt.
Voor de wegenbelasting maakt het geen verschil of je een youngtimer of een nieuwere auto op de zaak hebt staan. De wegenbelasting is afhankelijk van het gewicht van de auto, het type, het verbruik en ook de provincie waar je staat ingeschreven.
Een voertuig is een oldtimer als: het meer dan 30 jaar in het verkeer gesteld is (inverkeerstelling is niet hetzelfde als de ouderdom van een voertuig) en bij de Dienst Inschrijvingen Voertuigen (DIV) ingeschreven is onder 'O-plaat' (oldtimerplaat).
Voor youngtimers van 15 jaar en ouder kan er meestal niet meer worden uitgegaan van de cataloguswaarde, maar dat wil natuurlijk niet zeggen dat uw klassieker oud en dus waardeloos is. Met name voor zeldzame exemplaren is het tegendeel waar en kan de waarde door de jaren heen juist stijgen.
België is het land met de hoogste autobelasting
Het land met de hoogste autobelastingen per jaar is België.
In 2024 vallen auto's onder de youngtimer regeling die een bouwjaar hebben tussen 1999 en 2009.