- Toegang tot de milieuzone voor alle dieselvoertuigen met emissieklasse 3 of hoger (in 2020 gaat het om voertuigen van 20 jaar en ouder). - Toegang tot de milieuzone voor alle dieselvoertuigen met emissieklasse 4 of hoger (in 2020 gaat het om voertuigen van 15 jaar en ouder).
Het hangt van de emissieklasse van uw dieselvoertuig af of u met uw voertuig de milieuzone in mag of niet. Wanneer u het cijfer 3 op het onderbord ziet staan, betekent dit dat alleen dieselvoertuigen met emissieklasse 3 en hoger toegang hebben tot de milieuzone. Deze auto's zijn in 2020 maximaal 20 jaar oud.
Let op: Overweegt u een nieuwe dieselauto aan te schaffen? Houd er dan rekening mee dat per 1 januari 2025 gemeenten strengere eisen kunnen stellen. Vanaf die datum mogen alleen diesels met emissieklasse 4 of 5 en hoger de milieuzone in.
De Milieuzonecheck toont de emissieklasse van uw voertuig op basis van uw kenteken. En vertelt u welke zones u in mag met uw dieselvoertuig op basis van deze emissieklasse. Vul uw kenteken in in de Milieuzonecheck op deze pagina en controleer of uw voertuig wel of geen toegang heeft tot de milieuzones.
Als u een dieselpersonenauto met emissieklasse 4 of lager hebt, dan is uw voertuig in de volgende gevallen vrijgesteld en mag u in de milieuzone blijven rijden. U hoeft geen ontheffing aan te vragen: Uw dieselauto heeft een datum van eerste toelating (DET) van 40 jaar of ouder. U hebt een rolstoeltoegankelijk voertuig.
Met ingang van 1 november 2020 zijn oude dieselauto's niet meer welkom binnen de ring van Amsterdam. Dit is een nieuwe milieuzone binnen de ring van de A10. Het gaat hier om dieselauto's uit 2005 of ouder.
Tot nu mogen alleen diesels van na 2001 het centrum van de stad in rijden. Vanaf 2020 geldt niet langer het productiejaar van de auto, maar is de milieuklasse leidend. Tot op heden kent Nederland een lappendeken aan milieuzones, diverse gemeentes hebben hun eigen regels.
Op de website milieuzones.nl vind je na invulling van je kenteken snel je 'emissieklasse' ofwel de Euronorm. Opvragen via het Kentekenregister van de RDW kan ook, al staat de informatie daar iets meer verstopt onder 'Motor & Milieu – Uitstoot'.
De euro 5 norm is voor alle nieuwe registraties ingevoerd op 1 Januari 2011. De belangrijkste verandering tussen euro 4 en euro 5 was de introductie van roetfilters (DPF's) voor dieselvoertuigen. Alle nieuwe auto's werden onderworpen aan een nieuw limiet voor deeltjesaantallen.
Het grootste verschil tussen de beide versies is de verwijderbare db-killer.Op de Euro4 is deze niet meer verwijderbaar. Vanaf 1 Januari 2017 zijn de nieuwe motoren dus onderhevig aan de Euro4 norm.
Dieselauto's (personen- en bestelauto's) mogen in Utrecht alleen de milieuzone in met emissieklasse 4 of hoger. Een milieuzone met deze toegangseis heet een groene milieuzone. Vrachtwagens en autobussen op diesel mogen alleen de milieuzone in met minimaal emissieklasse 6. Zo'n milieuzone heet een paarse milieuzone.
Zes maanden
Volgens brandstofboer BP blijft benzine en diesel bij een temperatuur van 30 graden zo'n drie maanden goed. In Nederland is het natuurlijk nooit zo lang zó warm. Deze periode kun je volgens BP verdubbelen als de bewaartemperatuur 20 graden is.
Euro 5- en Euro 6-diesels zijn altijd voorzien van roetfilters, maar ze stoten veel fijnere partikels uit dan roetfiltervrije diesels met een lagere emissienorm.
Zo kun je je Euro-5-dieselauto (door de fabrikant) laten ombouwen zodat deze aan de Euro-6-emissienormen voldoet. Dit kost ongeveer €1500 tot €2000. Het probleem is in Nederland echter dat dit voor niet-zakelijke bestuurders zeer weinig oplevert.
In 2025 moeten dieselvoertuigen ten minste Euro 5 zijn; in 2028 Euro 6d-TEMP en in 2030 Euro 6d. Lees meer over de volgende fasen in de LEZ-agenda, waar u een gedetailleerd overzicht vindt van de termijnen per vervoerscategorie.
De milieuzone in Amsterdam geldt voor dieselbestelauto's met een bouwjaar van voor 1 januari 2000. Brommers en scooters van voor 2011 worden geweerd in de gehele bebouwde kom. Dieseltaxi's (van 2008 en ouder) en dieselautobussen (van 2004 en ouder) worden in de stad geweerd.
Wat zijn oude diesels? Met oude diesels bedoelen we dus auto's die meer vervuilende fijnstof uitstoten. Met de fijnstof die word uitgestoten, bepalen we dus wat een diesel 'oud' maakt. De vuistregel is dat een 'oude' diesel meer uitstoot dan een 'moderne' diesel.
Brandstoffabrikant BP geeft daar richtlijnen over: in een afgesloten container en een bewaartemperatuur van 30 graden blijft brandstof 3 maanden goed.Bij een bewaartemperatuur van 20 graden is dat meteen 6 maanden.
Steden met een milieuzone zijn onder andere Berlijn, Bonn, Bremen, Darmstadt, Dortmund, Duisburg, Düsseldorf, Essen, Frankfurt am Main, Gelsenkirchen, Hannover, Heidelberg, Karlsruhe, Keulen, Krefeld, Leipzig, Maagdenburg, Mainz, Mannheim, Mönchengladbach, München, Münster, Neuss, Neu-Ulm, Oberhausen, Osnabrück, ...
Vanaf 1 januari 2022 geldt de milieuzone Stad Rotterdam alleen voor vrachtauto's met een emissieklasse 5 of lager. Voor personen- en bestelauto's gelden geen beperkingen. Zij mogen de milieuzone inrijden ongeacht leeftijd of emissieklasse. Vanaf 1 januari 2025 geldt de ZES-zone voor bestel- en vrachtauto's.
Rijdt u een milieuzone in waar u niet in mag met uw voertuig, dan volgt er een boete. Voor personen- en bestelauto's en autobussen is deze boete €110,-.Daar komen nog administratiekosten bij.Vrachtauto's betalen €280,-.